سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

اعتراض‌ها به بحران ایجاد شده ناشی از فعالیت مؤسسات اعتباری نظیر ثامن‌الحجج، میزان و کاسپین و پروژه‌هایی چون پدیده و پردیسبان همچنان ادامه دارد به‌نحوی که گزارش‌ها از تجمع سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران مالباخته در برخی نقاط کشور ازجمله تهران حکایت دارد.

توکلی

در تازه‌ترين رويداد، احمد توكلي، نماينده سابق تهران در نامه‌اي به دادستان كل كشور وزراي كار و اطلاعات و رئيس‌كل بانك مركزي هشدار داده است: مؤسسات ميزان، ثامن‌الحجج، كاسپين، پديده و پرديسبان فقط به سپرده‌گذاران آسيب ‌نرسانده‌ بلكه امنيت اقتصادي و اعتبار دولت هم نزد همه آحاد اقتصادي به‌شدت تضعيف شده است.

  • ادامه تجمع كاسپيني‌ها

به گزارش همشهري، تعدادي از سپرده‌گذاران مؤسسه اعتباري كاسپين داراي مجوز رسمي فعاليت از بانك مركزي روز گذشته به تجمع خود مقابل مجلس ادامه دادند و از نمايندگان مجلس استمداد طلبيدند و خواستار پاسخگويي بانك مركزي شدند. اين در حالي است كه روند وعده‌هاي مديران كاسپين به سپرده‌گذاران اين مؤسسه داراي بحران نقدينگي در 20روز اخير متوقف شده و شعب كاسپين پاسخ شفافي به سپرده‌گذاران درباره پرداخت اصل و سود سپرده‌ها نمي‌دهند. معترضان مي‌گويند كه بانك مركزي بايد از اقتدار خود استفاده كند و مديران كاسپين را موظف به پاسخگويي سريع و شفاف سازد.

  • هشدار توكلي نسبت به غفلت همگاني

احمد توكلي در نامه‌اش به دادستان كل كشور، وزير اطلاعات، وزير كار و رئيس‌كل بانك مركزي با اشاره به فريب‌خوردن مردم به‌دليل تبليغات گسترده سال‌هاي اخير توسط مؤسسات اعتباري و هلدينگ‌هايي چون پديده و پرديسبان از يك سو و نظارت ضعيف نهادهاي مسئول در برابر تخلفات قانوني رخ داده تأكيد كرد:

اگر مؤسساتي از موقعيتِ دستگاهي از دستگاه‌هاي حكومتي به ناحق استفاده كنند تا اعتماد مردم را جلب كنند و اين فرايند به زيان مردم تمام شود و دستگاه‌هاي ذيربط در قبال آن سكوت كرده و يا وظيفه نظارتي يا پيگيري خود را به‌درستي انجام ندهند، هيچ سهمي در وقوع خسارت بر مردم ندارند؟

وي افزود: گرچه نتوانيم بانك مركزي، صداوسيما، قوه قضاييه، دستگاه‌هاي اطلاعاتي و وزارت تعاون را از نظر حقوقي در دادگاه‌هاي خودمان شريك جرم بدانيم، ولي در دادگاه عدل الهي هم چنين خواهد بود؟ به هر حال عذرخواهي صريح و كوشش براي تقليل خسارت به مردم حداقل انتظار عمومي از آنان است.

به گفته اين نماينده سابق تهران، مورد كاسپين انتقاد بيشتري را برمي‌انگيزد؛ چرا كه اين مؤسسه با جواز رسمي بانك مركزي خلق شده است و بانك مركزي مي‌بايست با دلواپسي حاصل از شكست‌هاي پيشين، گام‌به‌گام تحولات را رصد مي‌كرد كه بعد از سالي به مردم اعلام نكند كه باز پول و سرمايه‌تان در محاق قرار گرفته است.

  • حل مشكل پديده شانديز

تازه‌ترين خبر از پرونده پديده شانديز اينكه معاون هماهنگي امور اقتصادي وزارت كشور گفت: تمامي مشكلاتي كه پروژه پديده را متوقف كرده بود، رفع شده و هم‌اكنون هيچ مشكلي براي آغاز دوباره عمليات اجرايي اين پروژه وجود ندارد. به گزارش ايسنا، بابك دين پرست تشكيل كنسرسيوم بانكي را هم اقدامي بسيار دشوار و بزرگ دانست و گفت:

اين موضوع هم امروز به سرانجام رسيده و گزارش‌هاي فني، مالي و اقتصادي پروژه تهيه و به كنسرسيوم مركب از 6بانك با محوريت و عامليت بانك صادرات ارائه شده و مباحث اختلافي با شهرداري شانديز، ثبت اسناد و سازمان امور مالياتي تعيين تكليف شده است. وي اضافه كرد: امروز از نظر هيأت‌مديره شركت پديده و ستاد تدبير استان همه اطلاعات مورد نياز براي تخصيص و پرداخت تسهيلات 5هزار ميليارد ريالي كنسرسيوم به شركت پديده ارائه شده و مشكلي وجود ندارد.

کد خبر 362134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha