همشهری آنلاین: وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرد: رتبه ایران از نظر شاخص جهانی نوآوری در سال ٢٠١٦ نسبت به سال ٢٠١٥، ٢٨ رتبه ارتقا داشته است.

محمد فرهادی

به گزارش ایرنا، دکتر محمد فرهادی روز دوشنبه در آیین معرفی و تجلیل از برگزیدگان سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی، اظهار داشت: هم اکنون ٢٣٥ پروژه تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های معتبر دنیا در حال انجام است و سهم مقالات مشترک ایران در سال ٢٠١٦ نسبت به سال ٢٠١٥، رشد پنج درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: رتبه علمی ایران در 2 پایگاه استنادی اسکوپوس و ISI، رتبه ١٦ و در سطح منطقه و جهان اسلام، رتبه اول است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: ١٤ دانشگاه ایران بر اساس طبقه‌بندی جهانی لایدن، در فهرست دانشگاه‌های برتر و تاثیرگذار دنیا و ٢٠٠ دانشمند ایرانی نیز در زمره یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند.

وی ادامه داد: در حالی که رشد علمی دنیا در سال ٢٠١٥ نسبت به سال ٢٠١٤، برابر با ٦ درصد گزارش شده است، این میزان برای کشور ما ١٧.٥ درصد اعلام شده که رشد کمی قابل ملاحظه‌ای محسوب می‌شود.

فرهادی به حضور هزار شرکت دانش‌بنیان در ٣٩ پارک علم و فناوری کشور اشاره کرد و گفت: این شرکت‌ها در دو سال ٢٠١٤ و ٢٠١٥ بیش از ١٠٠ میلیون دلار، صادرات محصولات داشته‌اند.

وی افزایش تعاملات علمی بین‌المللی را یکی از ثمرات جشنواره بین‌المللی خوارزمی برشمرد و گفت: این جشنواره‌ها سبب ارتقای ارتباط و جایگاه علمی ایران می‌شود و مهمانانی که به این‌گونه همایش‌‌ها و نشست‌ها دعوت می‌شوند از نزدیک با واقعیت‌ها و پیشرفت‌های علمی ما آشنا می‌شوند و به شناخت تازه‌ای از ایران و شگفتی‌های توسعه علمی این کشور می‌رسند.

وزیر علوم از رقابت‌های علمی به ویژه جشنواره بین‌المللی خوارزمی به عنوان نمادهایی که سرعت، قدرت و کلیّت توسعه علمی کشور را به نمایش می‌گذارند یاد کرد و افزود: در ۳۰ سال برگزاری مستمر این جشنواره، نزدیک به هزار طرح، نوآوری و پژوهش به عنوان بهترین‌ها شناسایی و معرفی شده‌اند.

وی تصریح کرد: این امر به خوبی نشان می‌دهد که سرمایه علمی و اجتماعی عظیمی از این حرکت حاصل شده است و امیدواریم بتوانیم با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌‌های دقیق و منسجم بیش از پیش زنجیره دانش، پژوهش و فناوری را تقویت کنیم.

وی همچنین، نوآوری را سرچشمه رشد اقتصادی و فناوری را پشتوانه عزت و اقتدار کشور دانست و گفت: جای تردید نیست که برای رسیدن به رشد، قدرتمندی و استقلال باید عالمانی آزاده، هوشیار، کنجکاو و تلاشگر داشته باشیم.

وزیر علوم ضمن تاکید بر لزوم شناسایی سرمایه‌‌های فکری در جامعه علمی و دانشگاهی و تدوین راهکارهای دقیق حمایت از مالکیت معنوی و دارایی‌های فکری، گفت: لزوم توسعه تحقیقات بین‌رشته‌ای، ضرورت همگامی با پیشرفت‌‌های علمی جهان، شناخت تاثیرات اقلیمی پدیده‌‌ها و پیوستگی آنها در اثرگذاری بر سلامت انسان‌‌ها و محیط زیست ما را وا می‌دارد که بزرگتر بیندیشیم و گسترده‌‌تر عمل کنیم.

وی تصریح کرد: به همین دلیل در ایجاد تعادل بین آموزش‌‌های نظری و کاربردی تاکید می‌کنیم، استادان، صاحبنظران و سیاستگذاران و برنامه‌‌ریزان امر آموزش و پژوهش که وزارت علوم نیز بخشی از آن را به عهده دارد، به دنبال راهکارهای موثرتری برای تربیت نیروی انسانی کارآمد، خلاق و متعهد است تا علاوه بر انتقال داده‌های ذهنی، دانش‌‌آموختگانی تربیت شوند که در بهبود شرایط زیستی اجتماعی فرهنگی و آسایش مردمان خود نقش موثر داشته باشند.

در اختتامیه سی‌امین جشنواره بین‌المللی خوارزمی از ۱۳ طرح داخلی و ۶ طرح خارجی به عنوان برگزیدگان نهایی معرفی و تجلیل شدند.

کد خبر 361970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha