همشهری آنلاین: رئیس‌جمهوری لبنان تأکید کرد که تا زمانی که ارتش به اندازه کافی برای مقابله با اسرائیل قوی نیست وجود سلاح مقاومت ضروری است.

میشل عون: سلاح حزب‌الله برای دفاع از لبنان است

به گزارش ایسنا، میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان در مصاحبه با لمیس الحدیدی، مجری شبکه "سی بی سی" مصر در کاخ بعبدا در آستانه سفرش به قاهره که قرار است فردا (دوشنبه) انجام شود، گفت: تا زمانی که ارتش به اندازه کافی برای جنگ با اسرائیل قوی نیست ما احساس می‌کنیم که وجود سلاح مقاومت ضروری است. سلاح حزب الله با طرح دولت لبنان در تناقض نیست بلکه تکمیل کننده ارتش لبنان است و در سایه اشغال بخش‌هایی از خاک ما از سوی اسرائیل اهمیت زیادی دارد.

وی تأکید کرد: اختلاف میان جریان المستقبل به رهبری سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان و حزب الله یک اختلاف سیاسی صرف است و این اختلاف وارد امور داخلی کشور نشده است.

میشل عون درباره بحران سوریه نیز گفت: بحران سوریه تنها با راهکار سیاسی و زمانی حل می‌شود که کشورهای عضو اتحادیه عرب یک حرف را بزنند. ما امیدواریم که در نشست اجلاس سران عرب در اردن به راهکارهایی برای حل بحران‌های سوریه و لیبی دست یابیم. مداخله بین‌المللی خارجی در بحران سوریه مشکل را پیچیده می‌کند برای همین باید آغازی برای مذاکره با طرف‌های درگیر وجود داشته باشد.

وی بر لزوم ابقای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه در هرگونه راهکاری تأکید کرد و گفت: کنار زدن بشار اسد سوریه را به لیبی جدیدی تبدیل می‌کند، به ویژه اینکه ارتش سوریه تنها طرفی است که قادر است امنیت را در این کشور حفظ کند.

میشل عون تأکید کرد: حل بحران سوریه از طریق نتایج مذاکرات صورت می‌گیرد و کشورهای شرکت کننده در نشست آستانه به ابقای بشار اسد در قدرت اذعان کردند.

عون درباره سفرش به قاهره نیز گفت: من از دوره‌ای به ویژه قبل از رخدادهای اخیر در کشورهای عربی با مسئولان مصری دیدار نکرده‌ام. ما به تبادل نظر درباره بحران‌های خاورمیانه خواهیم پرداخت.

وی گفت: ما آماده گفتگو با رهبران مصر در تمامی زمینه‌ها هستیم و معتقدیم که کشورهای عربی کشورهای دوست هستند.

وی تأکید کرد: ما دولتی ملی داریم و برای حفظ منافع اقتصادی و مالی لبنان تلاش می‌کنیم. لبنان باید شاهد ثبات و امنیت باشد. ما به ایجاد خلأ در پارلمان تهدید نمی‌کنیم. ما خواهان ایجاد قانون انتخابات عادلانه‌ای هستیم که به همگان اجازه مشارکت داده شود. ما قانون جدیدی را تدوین خواهیم کرد که در انتخابات آتی اجرا خواهد شد.

میشل عون گفت: لبنان نیازی به این ندارد که عربی بودن خود را ثابت کند و مصر از مدت‌ها پیش این را می‌داند اما شائبه‌هایی میان لبنان و عربستان وجود داشت که ما آن را از بین بردیم. وزیران دو کشور لبنان و عربستان همچنین مذاکراتی را درباره اعطای سلاح به ارتش خواهند داشت. در مذاکرات میان کشورها همه‌ چیز گفته نمی‌شود. ما آماده انجام هرگونه اقدامی به خاطر صلح هستیم.

وی گفت: روابط لبنان و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس به روال عادی خود بازگشته است و ما در سریع‌ترین زمان ممکن مساله ازسرگیری کمک‌های نظامی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی درباره موضوع پناهجویان گفت: هنوز هیچ گونه کمکی در رابطه با پرونده پناهجویان سوری به دست ما نرسیده است اما کمک مستقیمی به آوارگان در لبنان وجود دارد که کافی نیست. تعداد آوارگان براساس آخرین آمار بین یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده که یک سوم مردم لبنان را تشکیل می‌دهد.

میشل عون درباره سفر به تهران گفت: هیچ مانعی برای سفر به تهران وجود ندارد.

وی تأکید کرد: مسیحیان شرق با خطر مواجهند و تعداد زیادی از آن‌ها از عراق و سوریه مهاجرت کرده‌اند. ما باید وجدان جهانی را بیدار کنیم چراکه تمدن اصلی در شرق هستیم. ما همگی می‌دانیم که تکفیری‌ها علیه اسلام و علیه مسیحیان هستند.

میشل عون همچنین در مصاحبه با روزنامه مصری الاهرام گفت، آماده است لبنان نقش پل ارتباطی بین شورای همکاری خلیج فارس و ایران یا اعراب و ایران را ایفا کند.

وی ادامه داد: انسان باید تلاش کند حال موفق می‌شود یا نمی‌شود اما وجدان راحت داشتن بهتر از دست روی دست گذاشتن و بی‌تفاوت بودن است. لذا اگر تلاش نکنیم بهانه‌ای برای شکست وجود خواهد داشت.

میشل عون درباره نشست آتی سران عرب گفت: این نشست باید احیاگر اتحادیه عرب بوده و باید روحیه تلاش در این زمینه وجود داشته باشد.

وی درباره برآوردهایش از سیاست‌های دونالد ترامپ گفت: پیش‌بینی اوضاع با ترامپ سخت است و تو نمی‌توانی بین سخنرانی‌هایش در کمپین انتخاباتی‌اش و حقیقت آمریکا تمییز قائل شوی، لذا نباید زود داوری کنیم. بهتر است اوضاع را زیر نظر بگیریم و وحدت داخلی‌مان را حفظ کنیم و آن را مرتبط با سیاست خارجی نکنیم.

عون تصریح کرد، عدم تصویب قانون جدید انتخابات قبل از انتخابات در ماه مه آینده سخت است و عدم تصویب این قانون کشور را به ناکجاآباد می‌برد.

کد خبر 361845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha