زهرا رفیعی: پیشگیری از بیماری‌ها با خود‌مراقبتی حاصل می‌شود و لازمه این کار برنامه‌ریزی از سال‌های قبل است.

فشارخون

سيدحسن هاشمي وزير بهداشت در مراسم آغاز به‌كار طرح سفيران و داوطلبان سلامت، به دانش‌آموزان در بندرعباس گفت: 5ميليون نفر در كشور در آستانه ابتلا به بيماري قند هستند، در كشور 50درصد افراد اضافه وزن دارند و 50درصد افراد مبتلا به فشار خون در كشور از بيماري خود مطلع نيستند و 30درصد چاق هستند. فشار خون موجب بروز سكته‌هاي قلبي و مغزي مي‌شود. وي افزود: سفيران سلامت با آموزش در امر پيشگيري به خانواده‌ها و همنوعان خود نقش مؤثري در جلوگيري از ابتلا به فشار خون و نهايتاً سكته‌هاي قلبي و مغزي دارند. پيشگيري در حوزه سلامت بسيار مهم است.

وزير بهداشت گفت: اين مسئله بدون توانمند‌سازي افراد اتفاق نخواهد افتاد. كشوري كه مردمانش سالم باشند در آن توسعه پايدار ايجاد خواهد شد. حوزه سلامت حتي بر امنيت مقدم است چرا كه اگر خانواده‌اي، شهري و كشوري سالم باشد مي‌تواند مسير رشد و ترقي را دنبال كند. من به‌عنوان مسئول سلامت دولت يازدهم از سفيران سلامت به‌دليل همكاري در حوزه پيشگيري تشكر مي‌كنم و اميدوارم بر ياران و سفيران سلامت در همه نقاط كشور افزوده شود.

در طرح سفيران و داوطلبان سلامت با همكاري آموزش و پرورش، دانش‌آموزان به‌عنوان سفير سلامت شناخته مي‌شوند و آموزش‌هاي لازم را در زمينه بهداشت، سلامت، شناخت بيماري و خودمراقبتي دريافت و به همسالان خود منتقل مي‌كنند.

طي ساليان بسيار، اين بيماري‌هاي واگيردار بودند كه جان افراد را مي‌گرفتند اما هم‌اكنون با پيشرفت دانش پزشكي بيماري‌هاي واگير‌دار كنترل شده و بيشترين دليل مرگ‌ومير، بيماري‌هاي زمينه‌اي شده است؛ بيماري‌هاي غيرواگيري كه ناشي از سبك زندگي است. با شناسايي بموقع و مراقبت صحيح بر پايه آموزش بيماران و خود‌مراقبتي آنها مي‌توان از عوارض حاد و مزمن آن پيشگيري كرد يا بروز آن را به تعويق انداخت. مصرف كم نمك، قند و چربي از مهم‌ترين عوامل كنترل بيماري‌هاي زمينه‌اي و متابوليك است.

به گفته معاون وزير و رئيس سازمان غذا و دارو كنترل مصرف روغن، قند و نمك در سبد غذايي مردم از مهم‌ترين برنامه‌هاي اولويت‌دار اين سازمان است. رسول ديناروند مي‌گويد: مهم‌ترين برنامه‌هاي اولويت دار سازمان غذا و دارو شامل كنترل مصرف روغن، قند و نمك در سبد غذايي مردم، كنترل كيفيت فرآورده‌هاي سلامت در سطح عرضه، فرهنگسازي‌ و آموزش به مردم درخصوص ضرورت سلامت فرآورده‌هاي قاچاق و تقلبي(سامانه كنترل اصالت، طرح چراغ راهنماي تغذيه)، ارتقا و توانمندسازي آزمايشگاه‌هاي كنترل غذا و داروي دولتي و غيردولتي كشور، نظارت و كنترل كيفيت واحدهاي توليدي فرآورده‌هاي دارويي كشور و تنظيم بازار در جهت كاهش وابستگي به فرآورده‌هاي وارداتي سلامت و حمايت از توليد داخل است.

کد خبر 361632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha