همشهری آنلاین: معاون برنامه و بودجه در حوزه معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت علوم گفت: اگر بتوانیم روش‌های استفاده از انرژی خورشیدی را درست کنیم دانشگاه‌ها یک بازار مصرف مهم برای آن هستند و بیمارستان‌ها و مدارس نیز می‌توانند بازاری برای آن باشند و اگر این موضوع ساماندهی شود بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد.

دانشگاه‌ها بازار مصرف مهم انرژی خورشیدی

به گزارش ایسنا، واعظ مهدوی، معاون برنامه و بودجه در حوزه معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت علوم در نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز با تبریک ایام‌ الله دهه فجر، اظهار کرد: در حال حاضر کشور ما در زمینه مصرف انرژی بسیار پرمصرف است و سال‌ها است که گفته می‌شود باید قیمت‌ها را در زمینه انرژی دستکاری کنیم و مرتباً تغییرات قیمتی در حال انجام است که آخرین بار نیز مربوط به سال 89 بود و قرار بود این تغییرات موجب کاهش مصرف شود، الگوی مصرف را بهینه کند و تولید را در کشور به صرفه و محیط زیست را اصلاح کند. اما امروز شاهد این هستیم که هیچ اتفاقی در این زمینه‌ها نیفتاده و آثار ناشی از مصرف انرژی هنوز گریبانگیر اشتغال و صنعت است.

وی ادامه داد: الگوی مصرف هیچ بیمارستان و دانشگاهی اصلاح نشد چرا که تا زمانی که متغیرهای نهادی سازمان پیدا نکنند، شکل نگیرند و کارکرد خود را پیدا نکنند تعییر متغیرهای قیمتی کارآیی ندارد. در حال حاضر گران شدن قیمت‌ها موجب شد بیمارستان‌ها مردم را وادار کردند که افزایش هزینه را بدهند و همین افزایش قیمت‌ها موجب مشکلات مالی در دانشگاه‌ها شد.

واعظ مهدوی ادامه داد: امیدواریم با حرکتی که در زمینه مدیریت سبز انجام شده است گامی در حوزه کاهش مصرف انرژی برداریم و نشان دهیم اگر نهادها و ساختارها وجود داشته باشد و احساس مسئولیت بین نسلی برای حفظ محیط زیست باشد آن زمان است که قیمت‌ها اثر خود را می‌گذارد ولی تا این مسائل انجام نشده دستکاری متغیرهای قیمتی تأثیر منفی دارد.

وی افزود: بیش از 30 واحد دانشگاه در حال حاضر حضور پیدا کرده‌اند و با پنج محور اصلی که عبارتند از استفاده از انرژی خورشیدی، بهینه‌سازی سلول‌های خورشیدی، جمع‌آوری آب باران، استفاده مجدد و بازیافت فاضلاب و استفاده موتورخانه‌ها و انرژی گرمایی و مدل‌هایی جدید استفاده از انرژی، تحرکات خود را در زمینه مدیریت سبز انجام می‌دهند.

معاون برنامه و بودجه در حوزه معاونت فرهنگی و آموزشی وزارت علوم ادامه داد: این پنج محور به اضافه تجربیات ارزنده دیگر دانشگاه‌ها با توجه به شبکه گسترده نظام دانشگاهی که خود به عنوان تولیدکننده علم می‌تواند بازار قابل طراحی برای ارائه این تجربیات باشد، به طوری که در مشهد نیروگاه بادی یک کیلو بایتی را ایجاد کردند و در حال حاضر تلاش برای ایجاد نیروگاه 100 کیلو بایتی ادامه دارد در این زمینه یک مسأله این است که بتوانیم این نیروگاه‌ها را بفروشیم به جامعه و مسأله دیگر این است که خودمان در دانشگاه‌ها به عنوان بازار مهمی برای آن هستیم.

واعظ مهدوی ادامه داد: اگر بتوانیم روش‌های استفاده از انرژی خورشیدی را درست کنیم دانشگاه‌ها یک بازار مصرف مهم برای آن هستند و بیمارستان‌ها و مدارس نیز می‌توانند بازاری برای آن باشند و اگر این موضوع ساماندهی شود بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: قطعاً نمایشگاه دستاوردهای اجرایی دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی، پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری در حوزه مدیریت سبز امروز کارکرد مهمی دارد که عبارت است تبادل تجربه شرکت‌کنندگان و باید این تبادل تجربیات در دستور کار قرار گیرد تا اقدامات و فعالیت‌ها ارتقاء بخشیده شود و به یک استاندارد مدیریت سبز دست یابیم که این استاندارد مبنایی باشد برای نظام تخصیص بودجه که با همکاری وزارت علوم بتوانیم مشوق‌ها را برای این مجموعه‌ها ایجاد کنیم و اعتبارات سایر فصول نیز مشخص شود و شاخص‌های کیفی نیز تعیین گردد که یکی از آنها همین استاندارد باشد.

وی ادامه داد: در این راستا سعی شده با بخشنامه‌ای که در حوزه مدیریت سبز ابلاغ شده این فرآیند را با حضور اساتید و دانشجویان در هر کمیته مدیرت سبز داشته باشیم تا این افراد به صرفه‌جویی انرژی و جلوگیری از هزینه‌های بی‌جهت کمک کنند و نگاه توسعه پایدار را در دانشگاه‌ها داشته باشیم.

واعظ مهدوی گفت: این نمایشگاه در مجلس نیز برگزار خواهد شد تا نمایندگان مجلس از آن اطلاع پیدا کنند و سپس در استان بوشهر نیز این کار را انجام می‌دهیم. خیلی از دانشگاه‌ها در حال حاضر خواستار برگزاری عمومی این نمایشگاه هستند تا دیدگاه عمومی در این زمینه به وجود بیاید تا بتوانیم از انطباق این نمایشگاه با ایام دهه فجر این استفاده را بکنیم که مدیریت سبز نیز از دستاوردهای ارزنده انقلاب است.

کد خبر 361182

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha