دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: تکنیک جدیدی که در آن برای چاپ روی کاغذ از نور استفاده می‌شود، بسیار ارزان‌قیمت و پاک‌تر از تکنیک‌های رایج است.

کاغذ

براساس گزارش نانولترز، دانشمندان تكنيك جديدي، نوعي نانوپوشش قابل استفاده در كاغذ‌هاي معمولي را ابداع كرده‌اند كه نسبت به نور فرابنفش حساس است و با قرارگيري در معرض اين نور تغيير رنگ مي‌دهد. اين تغيير رنگ را مي‌توان با گرم‌كردن كاغذ تا 120 درجه سانتيگراد حفظ كرد و علاوه بر اين مي‌توان تا 80 بار روي اين كاغز بازنويسي كرد.

تكنيك چاپ نوري را مي‌توان براي چاپ هر متني، از روزنامه گرفته تا برچسب‌ها استفاده كرد و از هزينه‌هاي جوهر و كاغذ كاست و به علاوه عوارض زيست‌محيطي استفاده از كاغذ و جوهر و بازيافت اين مواد را نيز كاهش داد.

به گفته محققان دانشگاه كاليفرنيا ريورسايد، كاغذهاي مخصوص چاپ نوري كاملا شبيه به كاغذ‌هاي عادي هستند با اين تفاوت كه بدون نياز به جوهر اضافي مي‌توان بارها و بارها روي آنها چاپ كرد.

براي ايجاد اين پوشش دو نوع نانوذره با يكديگر تركيب مي‌شوند، رنگدانه آبي نيلي كه در معرض الكترون‌ها بي‌رنگ مي‌شود،‌و دي‌اكسيد تيتانيوم، يك كاتاليزور نوري كه واكنش شيميايي به فرابنفش را تسريع مي‌كند. تركيب اين دو ماده پوششي آبي‌رنگ ايجاد مي‌كند كه با قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش،‌ ذرات دي‌اكسيد تيتانيوم تحريك شده و الكترون آزاد مي‌كنند كه اين الكترون‌ها باعث بي‌رنگ شدن آبي نيلي مي‌شوند. در واقع در اين تكنيك بخش‌هاي فضاهاي صفحه چاپ مي‌شود و بخش‌هايي كه از صفحه كه خالي نيست،‌متن را تشكيل مي‌دهد.

به گفته دانشمندان متني كه به اين شيوه چاپ مي‌شود، براي پنج روز روي صفحه باقي مي‌ماند و پس از آن به آرامي محو مي‌شوند اما درصورتي كه كاغذ گرم شود، مي‌توان مانع از ناپديد شدن متن شد. اين پوشش را مي‌توان به راحتي و با سرعت روي كاغذ‌هاي معمولي اسپري كرد يا كاغذ را درون اين تركيب خيساند. محققان انتظار دارند اين فناوري جديد به اندازه‌اي ارزان باشد كه بتوان آن را در سطح تجاري مورد استفاده قرار داد.

کد خبر 361175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha