همشهری آنلاین - دکترمحمدمهدی گویا: مدتی است نوع جدیدی از ویروس انفلوانزای پرندگان (H۵N۸) درمیان پرندگان کشور شایع شده و درچرخش است

رییس مدیریت بلیماری های واگیر

هر چند بیماری در بعضی مناطق کشور کاملا کنترل شده اما هنوز هم مناطقی هستند که در آن‌ها دربعضی دیگر اقدامات کنترلی درجریان بوده وپایان نیافته است.

شاید کمترکسی بداند که دراین روزهای سرد زمستانی کارکنان سازمان دامپزشکی وهمکاران ما درمراکز بهداشت شهرستان‌ها و استان‌ها چه زحمات شبانه روزی را متحمل می‌شوند تا بتوانند بیماری شایع شده درمیان پرندگان را هرچه سریع ترمهار كنند.

متاسفانه گاهی اوقات هم شاهد هستیم بعضی شایعات نادرست منتشر شده وباعث نگرانی مردم می‌شوند دراین رابطه لازم دانستم نکاتی را به عرض مردم عزیز برسانم:

  • ویروس آنفلوانزای پرندگانی که اکنون درکشور شایع شده از نوع H5N8 می باشد نوع نسبتا جدیدی از ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان است که از سال 2010 درابتدا در جنوب شرق آسیاو سپس در اروپا و درسال 2016 درتعداد زیادی از کشورهای آسیایی، اروپایی و افریقایی درگردش مي‌باشد.
  • این ویروس تاکنون مورد ابتلای انسانی نداشته است اما در مورد ویروس‌های آنفلوانزا یک امر قطعی وجود دارد وآن ا ینکه هیچگاه نمیتوان آینده هیچیک از این ویروس‌های را پیش بینی نمود و بقول سازمان جهانی بهداشت هیچ چیز در مورد آن‌ها قطعی نیست و هرزمان ممکن است این ویروس هم مانند بعضی دیگر از ویروس‌های آنفلوانزای پرندگان باعث بیماری انسانی شود واین رخداد در مورد ویروس انفلوانزایH5N8دوراز انتظار نبوده وحتی باید گفت محتمل است.
  • ویروس آنفلوانزای پرندگان نوع H5N8 از توانایی زیادی برخوردار است هم شدت بیماریزایی و هم مرگ آوری آن برای پرندگان زیاد است و تصور می‌رود آگردرانسان هم بتواند درآینده بیماری ایجاد کند، شدید خواهد بود.
  •  هیچکدام از اقدامات پیشگیرانه فعلی به اندازه آموزش و اطلاع رسانی مردم اهمیت ندارد. این ویروس بسیار بعید است که ازطریق خوردن گوشت پخته پرندگان و تخم مرغ پخته به ا نسان انتقال یابد،‌ راه اصلی انتقال به انسان تماس با پرندگان تلف شده و بیمار است. کافی است رعایت‌های لازم را درهنگام تماس با پرنده و ذبح آن صورت گیرد بخصوص کسانی که بواسطه شغل خود بیشتر با پرنده درتماس هستند.
  • توصیه‌های سازمان دامپزشکی و وزارت بهداشت را جدی بگیریم هرنوع گوشت پرندگان و تخم مرغی که سازمان دامپزشکی تائید کرده را می‌توانیم با اطمینان خاطر مصرف کنیم .

انشاالله بزودی شاهد پایان این همه گیری خواهیم بود.

*رئیس مرکزمدیریت بیماری‌هاي  واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

کد خبر 360822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha