همشهری آنلاین: اتحادیه ناشران کتابفروشان تهران پیشنهاد‌های برای جمعه بازار تهران دارد.


اتحادیه ناشران کتابفروشان تهران که چندی قبل به روند برگزاری جمعه بازار کتاب معترض بود، پس از دیدار با دست اندرکاران حوزه نشر سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نامه‌ای به رئیس این سازمان نوشت و پیشنهاد‌های خود در این زمینه را عنوان کرد.

در این نامه که با امضای حسن کیاییان ، رئیس اتحادیه رسیده و نسخه ای از آن به همشهری آنلاین میل شده ضمن اشاره به نشست اول مرداد  این اتحادیه با   شهرام نیا( مدیر موسسه نغمه شهر)و محمدنژاد( مدیرعامل شرکت ساماندهی مشاغل و صنایع تهران) آمده است: در این جلسه چون نمایندگان اتحادیه با عرضة «کتاب‌های روز» در«جمعه بازار» موافق نبودند، جناب آقای شهرام نیا قول دادند این مسئله را فعلاً با توصیه فروش بدون تخفیف «کتاب¬های روز» تا اندازهی تعدیل کنند و با بررسی و ارزیابی نتایج امر به لحاظ تأثیرآن بر فعالیت ناشران، کتابفروشان و موزعان  کتاب پس از برگزاری چند نوبت «جمعه بازار» در راستای تأمین نظر اتحادیه اقدام کنند.

در ادامه نامه ضمن اشاره به حضور  نمایندگان این اتحادیه در «جمعه بازار» آمده است : به‌رغم توصیه جناب آقای شهرام‌نیا در مورد عرضه بدون تخفیف «کتاب‌های روز» این‌گونه کتاب‌ها کماکان با تخفیف‌های دلبخواه ومتفاوت عرضه می‌شود. ضمناً گزارشات واصله به این اتحادیه  از نارضایتی بسیاری از اعضای صنف (به خصوص کتابفروشان) نسبت به شیوه برگزاری «جمعه بازار» کتاب حکایت می کند.

این اتحادیه درادامه شش پیشنهاد برای بهتر وکارآمد تر شدن جمعه بازار کتاب ارائه داد که عبارتند از:

1. در جمعه بازارها فقط کتاب‌هایی عرضه شوند که تاریخ انتشار آنها قبل از سال 1381 باشد.

2. میزان تخفیف فروش در اختیار هر شرکت کننده ، و حسب قانون عرضه و تقاضا باشد.

3.  ثبت‌نام متقاضیان شرکت در«جمعه بازار»ها، مشروط به ارائه معرفی‌نامه ‌کتبی این اتحادیه یا تشکل‌های  صنفی ذیربط صنعت نشرشود. اعضای هرتشکل صنفی می‌توانند معرفی‌نامه خود را از نهادی که عضو آن هستند دریافت کنند ومتقاضیانی که عضو هیچ یک از این تشکل‌ها نیستند می‌توانند به انتخاب خود از تشکلی که مورد نظرشان است معرفی‌نامه دریافت نمایند. این شیوه به امر نظارت، کنترل و نگهداری آمار شرکت کنندگان در «جمعه بازار»ها کمک می‌کند.

4.  از کتابفروشان و موزعان تهران نیز رسماً برای شرکت در «جمعه بازار» دعوت شود.

5.   ناشران شرکت¬کننده از عرضه کتاب¬های سایر ناشران در«جمعه بازار»، منع شوند و این ‌امکان فقط در اختیار کتابفروشان‌و موزعانِ متقاضی شرکت در«جمعه بازار» باشد.در معرفی‌نامه هرمتقاضی زمینه فعالیت وی (کتابفروش، ناشر و موزع) مشخص شود تا امکان کنترل ماده 5 این اصلاحیه میسر باشد.

6.   امکان عرضه «کتاب‌های‌ دستِ دوم» نیز برای اشخاص حقیقی یا حقوقی در«جمعه بازار»‌ها فراهم شود. پیشنهاد می‌شود برای این امر محل جداگانه‌ای در«جمعه‌ بازار»ها درنظرگرفته شود. فروش «کتاب‌های دستِ دوم» در بسیاری از کشورها امری پرسابقه و رایج است. لیکن درکشور ما به این امرتوجهی درخور نشده است. «جمعه بازار»ها می‌توانند بستر مناسبی برای عرضه «کتاب‌های دستِ دوم» باشند و به تناسب انباشت تجربه و اصلاح رویه، عرضه و فروش «کتاب‌های دستِ دوم» را در کشورمان نهادینه کنند.

طبق اطلاع این اتحادیه فروش «کتاب‌های‌دستِ دوم» در«جمعه بازار»های شهر اصفهان موفقیت‌آمیز بوده است و محققان، کلکسیونرهای کتاب، مسئولان کتابخانه‌ها و سایر مراجعه‌کنندگان از آن رضایت داشته‌اند.

در پایان این نامه اتحادیه ناشران وکتابفروشان تهران ضمن اعلام آمادگی برای ادامه گفتگو و ارزیابی و اصلاح مستمرِ نحوه‌ی برگزاری «جمعه بازار»ها تعامل این اتحادیه با سازمان فرهنگی و هنری تهران را بستری مناسب برای دستیابی به الگویی مفید برای برپایی جمعه بازار کتاب در سراسر کشور دانست وخواستار تداوم این همکاری ها شد.

کد خبر 3607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز