همشهری آنلاین هفدهمین دوره دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی روزچهارشنبه (16آبان) با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در آغاز این مراسم، فرمانده کل قوا با حضور در مقبره هشت شهید گمنام دفاع مقدس به مقام شامخ این شهدا و دیگر شهیدان دفاع مقدس ادای احترام کردند و سپس از یگان های حاضر در میدان سان دیدند.

ایشان همچنین شماری از جانبازان و فرزندان شهدای نیروی انتظامی را مورد تفقد قرار دادند.

حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم، امنیت را زمینه ساز موفقیت و پیشرفت جامعه در عرصه های مختلف دانستند و با اشاره به وظیفه بسیار مهم و افتخار آمیز نیروی انتظامی در برقراری امنیت تأکید کردند: امروز نیروی انتظامی در خدمت مردم، در کنار مردم و پشتیبان آنان است و آحاد مردم نیز به این نیرو افتخار می کنند و به آن اعتماد دارند.

ایشان عطوفت و رأفت با مردم و اقتدار در مقابل قانون شکنان و برهم زنندگان نظم را دو جنبه مهم وظیفه نیروی انتظامی برشمردند و افزودند: خداباوری، تعهد، احساس مسئولیت، مردم دوستی و شجاعت در مقابل اخلال گران در امنیت جامعه از ویژگی های مهمی است که باید در نیروی انتظامی متبلور باشد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به افتخارات و عزت ملی که ملت ایران در منطقه و جهان به دست آورده است، خاطرنشان کردند: بدخواهان این ملت، موفقیت و عزت ملت ایران را در مقابل منافع نامشروعی که برای خود تعریف کرده اند می بینند، بنابراین درصدد اخلال در مسیر پیشرفت های علمی و سیاسی، و ایجاد ناامنی هستند که نیروی انتظامی باید بسیار هوشیار باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص ایجاد امنیت برای آحاد مردم تصریح کردند: همه آحاد جامعه با هر مذهب و قومیتی و همچنین با هر گرایش سیاسی و سلیقه ای، در برخورداری از امنیت یکسان هستند و فقط باید اخلال گران در امنیت مردم احساس ناامنی کنند.

پیش از سخنان فرمانده کل قوا، سردار سرتیپ احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی ضمن خیر مقدم، ایجاد محیطی امن و همراه با آرامش و گسترانیدن چتر نظم و امنیت بر سر همه مردم را به منظور زمینه سازی برای رشد فضایل، از مهم ترین وظایف نیروی انتظامی برشمرد و گفت: تربیت نیروهای با ایمان و متخلق به اخلاق اسلامی و دارای هوشمندی و مهارت های حرفه ای و تخصصی از اولویت های اصلی دانشگاه علوم انتظامی است.

همچنین سرتیپ دوم رفیعی نیا فرمانده دانشگاه علوم انتظامی گزارشی از برنامه های آموزشی و پژوهشی، برنامه های تربیتی و اقدامات زیربنایی این دانشگاه ارائه کرد.
در ادامه این مراسم استادان، مدیران، مربیان و فرماندهان نمونه و همچنین نماینده دانشجویان جدید و شماری از خانواده های شهدای نیروی انتظامی جوایز و سردوشی خود را از دست فرمانده کل قوا دریافت کردند.

در این مراسم یگان های حاضر در میدان از مقابل فرمانده کل قوا رژه رفتند و عملیات اعتماد به نفس و پلیسی نیز اجرا شد.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس در جمع فرماندهان، مدیران ارشد اجرایی، رؤسای دانشکده ها و اعضای هیئت علمی نیروی انتظامی، رویکرد جدید نیروی انتظامی را برای برخورد علمی با مسائل مختلف اجتماعی و همچنین مسائل حرفه ای و تخصصی این نیرو، اقدامی مطلوب و درخور تقدیر دانستند و تأکید کردند: دیدگاه ها و نظرهای کارشناسانه علمی در حوزه های مربوط به وظایف نیروی انتظامی، حتماً باید در عمل نیز اجرایی شوند و تحقیقات علمی در مرحله نظر متوقف نمانند.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به عقب ماندگی تاریخی علمی ملت ایران به دلیل بی تدبیری و وابستگی حاکمان قاجار و پهلوی، افزودند: یکی از آثار این عقب ماندگی علمی، روحیه تقلید در موضوعات مختلف اعم از علمی و آداب و رسوم اجتماعی و فرهنگی بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با خودباوری ملت ایران، این روحیه تضعیف شده است، اما باید با نگاه نو در مسائل مختلف به ویژه مسائل علمی روحیه تقلید را از بین برد.

ایشان استفاده از دستاوردهای علمی دیگران را متفاوت با تقلید صرف دانستند و خاطرنشان کردند: نیروی انتظامی نیز باید در چارچوب وظایف و مأموریت های خود، نگاه نوینی داشته باشد که دربردارنده موضوعات سازمانی آن، اعم از نیروی انسانی، آموزشی و مهارت های تخصصی باشد.

فرمانده کل قوا تأکید کردند: در این نگاه نو باید پلیس ایرانی براساس مبانی و روشهای جدید و متناسب با روحیه، فرهنگ، و رفتار اجتماعی ملت ایران تعریف شود.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به ظرافت و پیچیدگی وظیفه نیروی انتظامی، بر ضرورت رعایت جنبه های علمی روان شناختی و جامعه شناختی در برخورد با قشرهای مختلف مردم تأکید کردند و درخصوص اجرای طرح امنیت اجتماعی افزودند: نیروی انتظامی باید با پرهیز از طرح های موسمی و موقت، طرح امنیت اجتماعی را با قدرت ادامه دهد تا اهداف آن در جامعه نهادینه شود.

فرمانده کل قوا با یادآوری وظایف دستگاه های فرهنگی و آموزشی در ارتقای امنیت اجتماعی خاطرنشان کردند: نیروی انتظامی در ادای آن بخش از وظایفی که برعهده این نیرو است، بدون توجه به برخی جوسازی¬ها و مخالفت ها، به وظیفه خود عمل کند.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، سردار سرتیپ احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی با ارائه گزارشی از نهضت نرم افزاری در این نیرو، حرکت براساس علم، تدبر و تعقل را محور فعالیت نیروی انتظامی برشمرد و گفت: تشکیل شورای راهبردی در نیروی انتظامی، اهتمام ویژه به پلیس الکترونیک، به روز کردن تاکتیک ها و تکنیک ها، ارتقای اخلاق حرفه ای، استفاده از پیشرفت های علمی و تکیه بر دانش و پژوهش، بهینه سازی ساختار تشکیلاتی و توجه به سرمایه های انسانی از جمله رویکردهای جدید در نیروی انتظامی است.

در این دیدار شماری از فرماندهان و برگزیدگان نیروی انتظامی در بیان دیدگاهها و تحقیقات علمی خود: به توجه بیش از پیش به توسعه منابع انسانی و توانمند سازی نیروها، استفاده از فناوریهای نوین، ارتقای اشراف الکترونیکی نیروی انتظامی در حوزه های مرزی و جاده ها، حمایت بیش از پیش از جایگاه پلیس زن و استفاده از ظرفیت مردم در برقراری امنیت پرداختند.

کد خبر 36024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز