همشهری‌آنلاین: بیست‌وچهارمین دوره تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار و از کتاب تاریخ شفاهی نشر نصرالله حدادی رونمایی شد.

بیست‌وچهارمین دوره تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب، با حضور مسجدجامعی، مهدوی‌راد، محمدرضا زائری، محمود آموزگار، مجید غلامی‌جلیسه، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و جمعی از اهالی فرهنگ دوشنبه چهار بهمن در سالن اجتماعات پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری برگزار و از کتاب تاریخ شفاهی نشر نصرالله حدادی رونمایی شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایبنا مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل خانه کتاب در این آیین طی سخنانی گفت: جای خوشبختی است که مملکت ما سابقه‌ای 400 ساله در حوزه نشر دارد و زمانی که به این سابقه نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که در هر دوره‌ای خادمان و علاقه‌مندانی داشته‌ایم که به تنهایی بار توسعه کتاب و کتابخوانی بر دوش کشیده‌اند.

مدیرعامل خانه کتاب ادامه داد: از خاچاطور کساراتسی که اولین کسی بود که در اصفهان چاپ در ایران را آغاز کرد تا در دوره‌های بعد میرزا صالح شیرازی، سلیم‌الملک، میرزا علی‌اصغر تاسوچی، سیدمرتضی مطبعه‌چی تا دوران امروز با افرادی چون مرحوم رمضان‌چی، علمی، بخشی و سایرین. همه این افراد با تلاش و عشق فراوان موجبات اتفاق خوب در این حوزه را فراهم کردند.

وی درباره بزرگ‌ترین خلاء موجود در حوزه نشر کتاب افزود: اگر تاریخ چاپ و نشر در کشور نگاه دقیقی داشته باشیم متوجه یک خلاء بزرگ خواهیم شد و آن هم این است که متاسفانه ما نتوانسته‌ایم تجربه ارزشمند این بزرگان را مکتوب و به نسل بعدی منتقل کنیم.

غلامی جلیسه با اشاره به برگزاری 24 دوره آیین تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب گفت: در این سال‌ها بسیاری از فعالان و پیشکسوتان این حوزه مورد توجه و تقدیر قرار گرفتند، اما مایه تاسف است که بعد از فوت این عزیزان اندیشه‌ها و تجربیات آنها مکتوم مانده و نتوانسته‌ایم استفاده لازم را از دانش آنها ببریم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب افزود: کتاب‌های حوزه تاریخ نشر ما متاسفانه به تعداد انگشتان دو دست است و این موضوع یک ضعف اساسی پیش آورده که اگر فکری به حال این حوزه نکنیم تاریخ نشر ما سرنوشتی مبهم خواهد داشت. تنها کسی که سراغ داریم نسبت به ثبت و انتشار تجربیات و خاطرات خود در حوزه نشر اقدام موثری انجام داده مرحوم عبدالرحیم جعفری، بنیانگذار انتشارات امیرکبیر بوده که کتاب ارزشمندی با عنوان «در جستجوی صبح» منتشر کرده است.

وی با اشاره به اهتمام موسسه خانه کتاب در ثبت و انتشار تاریخ نشر کتاب گفت: خوشبختانه در خانه کتاب با لطف و عنایت جناب آقای عباس صالحی، معاون محترم امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه ویژه‌ای به ثبت و ضبط تاریخ نشر کشور داشته‌‌ایم. تاسیس مرکز کتاب‌پژوهی ایران با مدیریت سیدفرید قاسمی، انتشار بیش از 60 عنوان کتاب در موضوع تاریخ کتاب، نشر و کتابفروشی و همچنین انتشار 28 عنوان از مجموعه مشاهیر کتابشناسی ایران بخشی از این اقدامات بوده است.

غلامی جلیسه ادامه داد: امروز هم افتخار داریم تا در آیین تجلیل از پیشکسوتان و خادمان نشر کتاب از اثر ارزشمند «تاریخ شفاهی کتاب» که حاصل یک سال و نیم تلاش جناب آقای نصرالله حدادی در برگزاری سلسله نشست‌هایی با پیشکسوتان عرصه نشر بوده، رونمایی کنیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب در ادامه آمادگی این موسسه را برای کمک و حمایت از ثبت و انتشار خاطرات و تجربیات فعالان حوزه نشر کتاب اعلام کرد.

  • مسجد جامعی :ثبت خاطرات آتش‌نشانان نوعی قدردانی معنوی از آنهاست

همچنین احمد مسجدجامعی در این آیین با گرامیداشت آتش‌نشانان درگذشته در حادثه دردناک ساختمان پلاسکو گفت: پیشنهاد می‌دهم فعالان عرصه نشر کار ثبت و تدوین خاطرات آتش‌نشانان را در دستور کار خود قرار دهند. در میان آتش‌نشانان، به‌خصوص در تیم عملیاتی آنها، افرادی هستند که خاطرات بسیار جذابی دارند و فکر می‌کنم چنین تلاشی برای ثبت خاطرات آتش‌نشانان نوعی قدردانی معنوی از فعالیت این عزیزان باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: در سال‌هایی که ایشان رئیس‌جمهور بودند بنده پیشنهادی مبنی بر انتخاب ناشران برگزیده سال را مطرح کردم و از آنجا که اعتقاد داشتم کار، نشر حرفه خاصی است تصمیم گرفتم برای خاص کردن این جایزه، لوح آن را با امضای رئیس‌جمهور به ناشران اهدا کنم.

وی ادامه داد: ما با دفتر رئیس‌جمهور وارد مذاکره شدیم و آنها آب پاکی را روی دست ما ریختند و گفتند که «صنوف بسیاری وجود دارند که اگر رئیس‌جمهور بخواهد وارد این حوزه شود دیگر فرصتی برای کارهای بزرگ اجرایی کشور نخواهد داشت، پس لطفا ایشان را وارد این بحث‌ها نکنید.» اما من همچنان فکر می‌کردم که اگر تقدیر از ناشران به امضای شخص اول اجرایی کشور نرسد احترام به ارزش و جایگاه نشر ادا نخواهد شد.

مسجدجامعی افزود: بنابراین در حاشیه مراسم‌ها و نشست‌هایی که آقای هاشمی حضور می‌یافتند موضوع را با ایشان مطرح کردم و از آنجا که خود ایشان اهل قلم بودند و حتی آن زمان نشریه با عنوان «مکتب تشیع» را نیز منتشر می‌کردند، با درک مناسبی که از این حوزه داشتند از پیشنهاد من استقبال کردند و این موضوع نقطه عطفی بود در برجسته کردن نشر در کشور.

خادمان نشر

  • «پسران نشر» موضوع جلد دوم تاریخ شفاهی کتاب

نصرالله حدادی در ادامه این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره درگذشتگان حوزه نشر کتاب، گفت: پیشنهاد کار کردن در حوزه تاریخ شفاهی کتاب را استاد سید فرید قاسمی به من پیشنهاد دادند؛ ایشان روزی من را به خانه کتاب دعوت کردند و گفتند که بیا و «تشک» را راه بینداز. من با تعجب پرسیدم تشک چیست؟ ایشان نیز با بیان شیرین و شیوای خود توضیح دادند که منظورم از «تشک» تاریخ شفاهی کتاب است و امروز به لطف خدا شاهد رونمایی از حاصل این پیشنهاد هستیم.

وی با اشاره به نحوه گزینش ناشران برای دعوت به نشست تاریخ شفاهی کتاب و ثبت خاطرات و تجربیات آنها، گفت: ملاک من برای انتخاب فعالان حوزه کتاب، افرادی بود که تا پیش از 22 بهمن سال 57 در حوزه فعالیت موثری داشتند و دلیل آن هم کهولت سن این عزیزان بود. امروز نیز بسیار حسرت می‌خورم که برخی از بزرگان این حوزه را در حالی از دست دادیم که نتوانستیم تجربیات آنها را به نسل بعد منتقل کنیم.

حدادی ضمن تشکر ویژه از مدیرعامل موسسه خانه کتاب گفت: جناب آقای جلیسه در روند برگزاری این نشست‌ها و تهیه این اثر ارزشمند حمایت، صبر و شکیبایی ویژه‌ای به خرج دادند که جای تشکر بسیار دارد. همچنین جا دارد از سرکار خانم مقدسی و همکاران دیگر ایشان بابت بازآفرینی خوب این اثر تشکری ویژه داشته باشم.

وی خطاب به ناشران و فعالان حاضر در این آیین گفت: فارغ از مرحوم جعفری و جناب آقای علمی که در جریان هستم خاطرات خود از عرصه نشر را نوشته‌اند بسیار جای تاسف دارد که چرا سایر ناشران نسبت به ثبت خاطرات ارزشمند خود اقدامی نمی‌کنند؛ امیدواریم در ادامه شاهد انتشار آثاری در این حوزه باشیم.

این پژوهشگر حوزه کتاب ادامه داد: ما در میان فعالان این حوزه افراد بسیاری را داریم که با ادامه دادن راه پدر، چراغ این حرفه را روشن نگهداشته‌اند که جا دارد از ایشان نیز تقدیر ویژه‌ای به عمل آید. براین اساس قصد دارم جلد دوم «تاریخ شفاهی کتاب» را با پسران نشر آغاز کنم.

در ادامه این آیین از کتاب «تاریخ شفاهی کتاب» شامل مجموعه بیست نشست با پیشکسوتان و فعالان حوزه نشر ، رونمایی شد.

کد خبر 359731

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha