دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۷
۰ نفر

همشهری دو - فاطمه حافظی: علی کردی، متولد۱۳۷۰، نخبه و مخترع جوان بروجردی است که مدرک دیپلم خود را در رشته مکانیک دریافت کرده و تاکنون توانسته ۱۰ اختراع با ماهیت‌های کاربردی متفاوت به ثبت برساند.

اختراعات

 وي كه تحصيلات دانشگاهي ندارد، با بالابردن اطلاعات و اندوخته‌هاي خود در حوزه‌هاي مختلف، اختراعاتي را با موارد كاربري متنوع به ثبت رسانده است. كارآفرين و پژوهشگر برتر، بيمار موفق انجمن‌ ام‌اس كشور، عضو بنياد علمي نخبگان و دارنده مدرك دكتري كارآفريني از سازمان استاندارد اروپا عناويني هستند كه او تاكنون به‌دست آورده است. اين مخترع جوان كه 5سال پيش به بيماري‌ام اس مبتلا شده، با وجود ضعف جسمي ناشي از بيماري و در اختيار داشتن حداقل امكانات با باور توانمندي‌هاي خود همچنان در حال ثبت اختراعات جديد است. كردي كه منبع درآمدي ندارد، با ايثاري تحسين برانگيز در حال صرف هزينه‌‌هاي درماني‌اش در راه طراحي و ثبت اختراعات جديدش است تا به قول خودش در مسير عمران كشور به ايفاي نقش بپردازد. او كه خود را محروم از هرگونه حمايت مسئولان مي‌داند، از عدم‌تحقق وعده‌‌هاي رنگ به رنگ آنان و پشتيباني نكردن از مخترعان و نخبگاني چون خود گلايه دارد. اين بيمار نخبه و موفق با كسب عنوان در جشنواره خوارزمي در سال‌جاري، به‌زودي در يكي از مراكز معتبر دانشگاهي به تحصيل مي‌پردازد، شايد آنجا روزنه اميدي براي حمايت از ايده‌هايش بيابد.

  • اولين اختراع در 17 سالگي

‌معلم پرورشي سال اول راهنمايي‌ام زمينه خلاقيت من را فراهم كرد. در آن سال معلم از ما خواست كه وسيله‌اي را توليد و ايجاد كنيم و من از بين حدود100دانش‌آموز توانستم، با استفاده از قطعات اسباب بازي‌هاي شكسته ماشيني بسازم‌.

‌اين ابتكار تا حدود زيادي راه را براي پروراندن ايده‌هاي ذهني‌ام هموار كرد، به‌طوري كه در سن 17سالگي نخستين اختراعم يعني دستگاه فتوكمپرسور را طراحي كردم. عضويت در پژوهش سراي جابربن‌حيان بروجرد در سال87 و آشنايي با علوم مختلف از طريق راهنمايي استادان اين مركز، به انگيزه بي‌رمقم براي نوآوري و اختراع جاني دوباره بخشيد. اينگونه شد كه راهم را درطراحي و اختراع توليدات مختلفي در زمينه‌هاي تجهيزات پزشكي، مكانيك، برق و... يافتم و آن را ادامه دادم. در كنار تأثيرپذيري و الهام گرفتن از محيط پيرامونم، بخش ديگري از اختراعاتم محصول ايده‌ها و افكاري است كه در ذهن خود پرورانده‌ام‌.

  • بيماري به خلاقيتم سمت و سو داد

معمولا افرادي كه متوجه بيماري خاص خود مي‌شوند، روحيه خود را از دست مي‌دهند. اما من مدت كوتاهي پس از اينكه مطلع شدم ام اس دارم ، ‌با پذيرش واقعيت بيماري از اين بحران عبور كردم، به‌طوري كه ابتلا به بيماري به تفكرات و خلاقيت‌هايم سمت و سوي ديگري داد‌. پس از ابتلا به اين بيماري علاوه بر تكميل برخي طرح‌هاي نيمه‌كاره، تلاش خود را به‌منظور ايجاد طرح‌هاي نو و خلاقانه و افزودن آنها به جمع اختراعاتم معطوف كردم. با اين تفاسير بيماري نه‌تنها مانعي براي استفاده از ذهن خلاقم نبود بلكه خود به موتور محركه‌اي براي پرورش هر چه بيشتر اين خلاقيت تبديل شد‌. ‌به‌طور مثال دستگاهي طراحي كرده‌ام كه به‌طور همزمان بيمار در حال انجام فيزيوتراپي مي‌تواند هنر معرق‌كاري را فرا گيرد. با معطوف شدن ذهن بيمار به انجام هنر معرق و فراگيري آن، افكار وي ديگر متوجه فيزيوتراپي و بيماري‌اي كه به آن مبتلا شده نيست. از سوي ديگرشرايط به‌نحوي براي بيمار فراهم مي‌شود كه حتي مي‌تواند با فراگيري اين هنر در اين حوزه هنري فعاليت و درآمدزايي داشته باشد‌.

  • كسب عناوين درخشان

‌طي سال‌هاي92 و 93 با عناوين بيمار موفق انجمن‌ام‌اس، جوان و پژوهشگر برتر كشور در اين برنامه‌هاي تلويزيوني حضور يافتم. تجربه حضور در برنامه‌هاي تلويزيوني از شبكه‌هاي مختلف نظير اكسير، ماوراء، ‌ماه عسل و سلام صبح بخير را دارم. من عضو بنياد ملي نخبگان نيز هستم. مخترعاني به عضويت بنياد علمي نخبگان درمي‌آيند كه كارايي اختراعات آنها به اثبات رسيده و از فاكتور و ظرفيت اشتغال‌زايي برخوردار باشند. از سويي به‌واسطه اختراعات مختلف موفق به كسب مدرك دكتري كارآفريني از سازمان استاندارد اروپا شده‌ام‌.‌با ارائه طرح 2 اختراع خود شامل صابون و دستگاه توليد البسه يك‌بار مصرف بيمارستاني موفق به كسب عنوان در جشنواره خوارزمي امسال شدم. با كسب اين عنوان قرار است، بدون شركت در كنكور در ترم تحصيلي آينده در يكي از مراكز دانشگاهي مشغول به تحصيل شوم‌.

  • توليد البسه بيمارستاني به بن‌بست خورد

‌هزينه‌هاي اوليه توليد و درست كردن اختراعاتم زياد است. با اين تفاسير هيچ پولي براي درمان بيماري‌ام باقي نمي‌ماند. حال آنكه به‌طور ميانگين ماهانه به حدود يك‌ونيم ميليون تومان براي خريد دارو، رعايت رژيم غذايي و پرداختن به ورزش‌هاي لازم براي درمان بيماري ‌ام‌اس نياز دارم. با رها كردن درمان بيماري و هزينه همه پولم براي اختراعات، لرزش چشمانم آنقدر زيادشده است كه آرزو دارم حتي يك صفحه از كتاب را به راحتي مطالعه كنم‌.

تاكنون از ميان اختراعاتم تنها البسه بيمارستاني وارد فاز توليد شده است اما متأسفانه به‌دليل عدم‌برخورداري از هرگونه حمايت مسئولان متوقف شد. پيش از اين به همراه 6نفر ديگر به‌كار توليد البسه يكبار مصرف بيمارستاني مشغول بوديم. عواملي مثل نبود سرمايه درگردش و بازار هدف نامشخص و به‌دنبال آن ناتواني در فروش همه محصولات توليدي فعاليت در اين بخش را به بن بست كشاند و تعطيلي كار را رقم زد. از طرفي وجود سوله داراي مجوز GNP براي توليد كاملا استريليزه لباس‌هاي بيمارستاني از شروط وزارت بهداشت براي ادامه فعاليت بود كه اين امكان را در اختيار نداشتم. هيچ كمكي از سوي مسئولان براي تأمين سوله و فروش توليدات البسه بيمارستاني در مراكز درماني اين شهرستان صورت نگرفت‌.

  • تا آخرين لحظه تلاش مي‌كنم

‌به‌نظر من هر مخترع يك بمب اقتصادي است. مسئولان و مديران با زمينه‌سازي‌ براي ورود اختراعات به بازارهاي هدف مي‌توانند، در ايجاد رونق اقتصادي سهيم باشند. دولت بايد توجه ويژه‌اي به استان لرستان معطوف كند تا زمينه براي حمايت از مخترعان در نهادهايي همچون پارك علم و فناوري فراهم شود. با وجود همه مشكلات يادشده، حاضرم خود را در راه ميهنم فدا كنم، اما نقشي در حل مشكلات كشور و عبور از مرحله دشوار جنگ نرم برعهده بگيرم‌.

‌با داشتن اين هدف مقدس براي خودكفايي كشور، عينيت بخشيدن به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و برچيدن ديگر مشكلات ايران عزيز تا آخرين لحظه تلاش مي‌كنم. همانگونه كه در دوران دفاع‌مقدس جوانان براي حفظ تماميت ارضي كشور جان خود را فدا كردند، در شرايط كنوني نسل جوان بايد با سلاح تفكر و انديشه به ميدان جنگ نرم قدم بگذارند. جوانان بايد با تلاش مضاعف علمي و با تكيه بر افكار خود به جنگ با دشمن بروند تا مبادا عقب‌ماندگي علمي به عاملي براي غلبه بر كشور تبديل شود. براي همين منظور آينده كاري و هدف نهايي‌ام را حول محور كار، توليد و خدمت هر چه بيشتر به كشورمان متمركز كرده‌ام. صحبتم براي مديران و مسئولاني كه با پشت ميزنشيني و اكتفا به شعار به آباداني كشور دل خوش كرده‌اند، اين است: بيرون ز تو نيست هر آنچه در عالم هست
از خود بطلب هر آنچه خواهي كه تويي‌.

  • همه اختراعات من

‌دستگاهي طراحي كرده‌ام كه البسه بيمارستاني را با كمترين استهلاك و استفاده از حداقل ماشين‌آلات، برش و دوخت مي‌دهد. با اختراع حوضچه‌هاي تمام‌اتوماتيك سيار اين امكان را فراهم كرده‌ام كه در زمان جابه‌جايي مزارع پرورش ماهي از نقطه‌اي به نقطه ديگر، امكان جابه‌جايي حوضچه‌ها فراهم شود. از اين طريق با انتقال حوضچه اتوماتيك و سيار ساخته شده از جنس آهن در موارد جابه‌جايي مزارع نيازي به ساخت حوضچه جديد و صرف هزينه‌هاي قابل توجه براي اين منظور نيست. اگرچه ساخت اين حوضچه نسبت به مدل مرسوم آن اختلاف 30درصدي در صرف هزينه دارد، اما كارايي و كاربرد متفاوت آن، اين اختلاف قيمت را توجيه مي‌كند‌.

‌يكي ديگر از اختراعاتم دستگاه رنگ كار است. با استفاده از اين دستگاه بدون اتلاف وقت و هزينه، كار رنگ‌كاري داخلي ساختمان با كيفيت مطلوب انجام مي‌شود. با استفاده از اين دستگاه و تنها با تزريق ميزان رنگ لازم و بدون نياز به صرف انرژي، رنگ به‌صورت يكنواخت روي ديوار پخش مي‌شود. اين دستگاه به‌صورت خودكار از طول ديوار بالا رفته و رنگ را تا آخرين نقطه مورد نظر پخش مي‌كند، بنابراين استفاده از آن در مواردي كه امكان نصب داربست وجود ندارد، مناسب‌تر است. با استفاده از اين دستگاه فلزي با طول و ارتفاع متغير، مشكلات نصب داربست‌هاي متحرك و دشواري جابه‌جايي آنها پايان مي‌يابد‌.

دستگاه مانع اتوماتيك خودرو اختراعي است كه براي نيروي انتظامي‌طراحي كرده‌ام. با استفاده از اين دستگاه در ايست‌هاي بازرسي و موارد ممانعت از حركت برخي خودروها نيازي به حضور مأمور در وسط جاده نيست. به‌عبارت بهتر با استفاده از مانع اتوماتيك جاده‌اي تنها از طريق فشار دادن يك دكمه امكاني فراهم مي‌شود كه هيچ خودرويي نمي‌تواند از مانع ايجاد شده عبور كند. اين دستگاه با استفاده از جك‌هاي هيدروليكي به‌نحوي طراحي شده است كه شاسي خودرو را نسبت به سطح جاده آنقدر پايين مي‌برد كه امكان حركت دادن خودرو را از راننده سلب مي‌كند. اين مانع براساس مدل خودروها، ميزان ايجاد تغيير در سطح جاده را طوري تنظيم مي‌كند كه به‌خودرو ضربه‌اي وارد نشود‌.

يكي ديگر از اختراعاتم دستگاه فتوكمپرسوري است كه عمده مصرف آن استفاده در دستگاه‌هاي پمپ باد با كاربرد رنگ‌كاري در ساختمان‌هاست. نور خورشيد منبع تغذيه اين فتوكمپرسوراست. از اين طريق از مصرف بي‌رويه برق هنگام استفاده از پمپ‌هاي باد جلوگيري مي‌شود. با توجه به توانايي اين دستگاه در توليد منبع انرژي برق، حتي مي‌توان از آن در تأمين روشنايي منازل و برق مورد نياز تلويزيون‌ها استفاده كرد. ميزان هزينه مورد نياز براي توليد اين فتوكمپرسور در حجم انبوه به‌طور ميانگين يك ميليون تومان است‌.

‌رسانه كمك آموزشي‌اي با هدف يادگيري آسان مبحث فلمينگ كتاب فيزيك مدارس طراحي كرده‌ام كه با استفاده از آن دانش‌آموز بدون دريافت توضيحات اين بخش را فرامي‌گيرد‌. ‌صابوني را براي استفاده افراد فعال در مشاغلي نظير تعميركاران و صافكاران خودرو با هدف پاكسازي سريع مواد روغني از روي دست آنها با صرف كمترين ميزان مصرف آب توليد كرده‌ام. از بين اختراعاتم بيش از همه به صابون، دستگاه توليد البسه بيمارستاني و دستگاه كمك آموزشي علاقه دارم‌.

  • به وجود فرزند خلاقم مي‌بالم

غلامرضا كردي، پدر‌ مخترع جوان بروجردي : ابتلاي فرزندم به بيماري ‌ام‌اس در ابتدا برايم بسيار دشوار بود، به‌طوري كه درك اين بيماري و مشاهده معلوليت فرزندم از توانم خارج بود. با وجود همه دلهره و دغدغه‌هاي فكري كه آسايش را از من گرفته بود، با توسل به درگاه خداوند متعال تا حدودي توانم را براي پذيرش بيماري و اميد به بهبود او به‌دست آورده‌ام. البته بيماري ‌ام‌اس هرگز نتوانست، انگيزه فرزندم براي فعاليت و توليد را از او بگيرد و به همين دليل به توانايي او افتخار مي‌كنم و مي‌بالم. با وجود اينكه مي‌دانم فرزندم شيفته انجام كارهاي تحقيقاتي و ثبت اختراعات جديد است، از خداوند مي‌خواهم كه او را به جايگاه واقعي كه شايسته آن است، برساند‌. از طرفي با توجه به اينكه همه هزينه‌هاي درمان فرزندم صرف اختراعات و توليدات او مي‌شود، از مسئولان مي‌خواهم كه در تأمين هزينه‌هاي درمان به او كمك كنند. اگرچه كسب مقام در جشنواره‌هاي خوارزمي و قلم و عضويت در بنياد نخبگان همگي اتفاقات خوشايندي است، اما توان كسب موفقيت در عرصه‌هاي بالاتر را در وجود فرزندم مي‌بينم. بنابراين از مسئولان امر مي‌خواهم كه با حمايت‌هاي خود شرايطي را فراهم كنند كه فرزندم با رسيدن به جايگاه واقعي خود بتواند، به بهترين نحو براي جامعه مفيد باشد‌.

کد خبر 359618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha