همشهری آنلاین: دانشمندان می‌گویند مورچه‌ها می‌توانند بدون توجه به مسیری که در پیش رو دارند، مسیر قطب‌نما را دنبال کنند، مانند اینکه فردی مسیر خانه‌اش را در شرایطی پیدا کند که وارونه راه می‌رود یا دائما به اطراف می‌چرخد.

براساس گزارش BBC، آزمايش‌ها نشان مي‌دهند مورچه‌ها مي‌توانند با استفاده از موقعيت خورشيد در آسمان و تركيب اطلاعات آن بااطلاعات تصويري كه آنها را احاطه كرده‌است،‌ مسير خود را بيابند.

به گفته محققان دانشگاه ادينبرگ اصلي‌ترين يافته اين است كه مورچه‌ها از اين توانايي برخوردارند كه مسير سفر خود را از جهت‌گيري بدنشان مجزا كنند. همين توانايي بالا در جهت‌يابي باعث شده تا مورچه‌ها در جهان حشرات بتوانند خود را حفظ كنند. از آنجايي كه مورچه‌ها در گروه‌هاي بزرگ زندگي‌ميكنند، بايد همواره به دنبال غذا بگردند و غذاها را از فاصله‌هاي دور به آشيانه خود بازگردانند،‌درحالي كه اين كار معمولا در حالي صورت مي‌گيرد كه مورچه غذا را به دهان گرفته و به صورت وارونه آن را به سمت خانه مي‌كشاند.

دانشمندان مي‌گويند برخلاف ابعاد بسيار كوچك، مغز موچه‌ها بسيار پيچيده‌است. مورچه‌ها اطلاعات موقعيت يا جهت را به پيچيده‌ترين شكل ممكن براي خود تفسير مي‌كنند و مي‌توانند اطلاعات مختلف از منابع متفاوت را به اين تفسير بيافزايند.

محققان با مطالعه روز مورچه‌هاي بياباني موفق به كشف توانايي شگفت‌انگيز مغز اين حشرات شده‌اند. آزمايش‌ها نشان داد مورچه‌ها با دنبال‌كردن نشانه‌هاي آسماني مي‌توانند مسير درست را بيابند زيرا زماني كه آينه‌اي در مسير حركت آنها قرار مي‌گرفت،‌مسير را گم مي‌كردند.

زماني كه مورچه‌ها وارونه در مسير حركت مي‌كنند و غذا را با خود روي زمين مي‌كشند، اطلاعات آسماني را با اطلاعات تصويري كه در اطرافشان مي‌بينند تركيب مي‌كنند، پس از آن متوقف مي‌شوند، غذا را انداخته و اطرافشان را برانداز مي‌كنند و دوباره راهشان را ادامه مي‌دهند.

دانشمندان مي‌گويند نتيجه اين پژوهش مي‌تواند در طراحي الگوريتم‌هاي رايانه‌اي براي هدايت روبات‌ها كارامد باشد. به گفته آنها مورچه‌ها مي‌توانند مانند خودروهاي خودران مسير خود را بيابند. باوجود اينكه مغز مورچه‌ها به كوچكي ته سوزن‌ته‌گرد است،‌اما مي‌توانند در سخت‌ترين موقعيت‌ها مسير خود را به راحتي بيابند.

درك رفتار مورچه‌ها مي‌تواند ديدگاهي جديد از عملكرد مغز ايجاد كرده و الهام‌بخش ساخت سيستم‌هاي روباتيك جديد باشد.  روبات‌هايي كه بتوانند در محيط‌هاي طبيعي،‌مانند جنگل‌ها مسير خود را به درستي بيابند.

کد خبر 359532

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha