یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری دو : احتمالا تا به حال خودروهای اورژانس اجتماعی یا همان سامانه ۱۲۳ را در خیابان دیده‌اید اما تا چه اندازه با خدماتی که می‌دهند آشنایی دارید؟

اورژانس اجتماعی

 حتما تا به حال نزاع‌ها و درگيري‌هاي زيادي در اطرافتان ديده‌ايد يا اينكه اصلا خداي ناكرده خودتان يك طرف دعوا بوده‌ايد. شايد تا به حال شاهد اقدام به‌خودكشي توسط يك فرد افسرده بوده يا اينكه از مشكلات اجتماعي ديگر در اطرافتان مثل كودك‌آزاري يا همسر آزاري خبر داشته باشيد. اينها بحران‌هاي اجتماعي اطراف ما هستند كه شما را در موقعيت حساسي قرار مي‌دهند. براي عبور از اين بحران‌ها مي‌توانيد روي كمك كارشناسان حرفه‌اي اورژانس اجتماعي حساب كنيد. يادتان باشد حتي اگر خودتان فقط شاهد يك بحران هستيد باز هم مي‌توانيد از سامانه 123كمك بگيريد.

  • كودك آزاري

كودك‌آزاري از آن ناهنجاري‌هاي اجتماعي است كه قلب آدم را حسابي به درد مي‌آورد. متأسفانه آمارها هم نشان مي‌دهد كه روزبه‌روز اين ناهنجاري در جوامع شهري و مدرن رو به افزايش است. كودكان شايد معصوم‌ترين آدم‌هاي اطراف ما باشند كه اگر توسط سرپرستانشان هم مورد آزار و اذيت قرار گيرند ديگر هيچ پناهي نخواهند داشت، به همين دليل يكي از اولويت‌هاي اصلي براي كارشناسان اورژانس اجتماعي 123 رسيدگي به همين ناهنجاري اجتماعي است. شما به محض اينكه گزارش كودك آزاري را به سامانه 123 بدهيد كارشناسان و مشاوران مجرب براي پيگيري موضوع به مكان موردنظر اعزام مي‌شوند. ممكن است بگوييد كه آنها نمي‌توانند وارد خانه شوند، اما اين كارشناسان داراي حكم قضايي بازرسي از منزل هستند. درصورت اثبات كودك آزاري در آن منزل، والدين مجرم شناخته شده و به مراجع قانوني تحويل داده مي‌شوند. براي كودك آسيب‌ديده هم فكري مي‌كنند.

  • خشونت‌هاي خانگي

اگر همسايه‌اي، همكاري، اقوامي يا دوستي داريد كه به‌طور دائمي بين اعضاي خانواده و او، ارتباط همراه با خشونت جريان دارد مي‌توانيد اين مورد را به اورژانس‌123اطلاع دهيد. اين كار را در شرايط بحراني، نوعي دخالت در زندگي خصوصي ديگران ندانيد. كارشناسان اين مركز از سابقه درگيري در بين اعضاي آن خانواده از شما سؤال مي‌كنند و بعد از گرفتن نشاني و نام و شماره تماس شما به محل مورد‌نظر مي‌روند. اگر خشونت‌هاي خانگي در خانه خودتان وجود دارد كه اصلا درنگ نكنيد. حل بحران را بايد به‌دست كارشناسان باتجربه سپرد.

  • رانده شدن يا فرار از منزل

حتما تا به حال چيزهايي درباره دختران فراري يا همسر فراري از منزل شنيده‌ايد، خب اين هم ناهنجاري اجتماعي مهمي است كه اگر از كنار آن به راحتي عبور كنيد، احتمال وقوع يك بحران بسيار بزرگ‌تر وجود دارد. ممكن است پسر خانواده هم اقدام به فرار از منزل كند كه آن هم در همين دسته قرار مي‌گيرد. اين ناهنجاري هم نياز به مداخله كارشناسان حرفه‌اي و آموزش ديده دارد. حالت بعدي ماجرا هم اين است كه همسر يا والديني، زوجه يا فرزند خود را از خانه بيرون برانند، خب در اين مواقع هم بايد بلافاصله با سامانه 123 تماس بگيريد و موضوع را مطرح كنيد. كارشناسان اورژانس اجتماعي مي‌توانند در اين زمينه و با ايجاد شرايطي براي كاهش تنش در خانواده وارد عمل شوند. ممكن است اين مشكل بحراني‌تر از آن باشد كه در همان ساعت‌ها و روزهاي اوليه بعد از درگيري با وجود مشاوره‌هاي مختلف حل شود. در اين صورت اورژانس اجتماعي فرد رانده شده از خانواده را به مراكز ورود به بحران يا مركز مداخله در امور خانواده‌هاي در معرض بحران معرفي مي‌كند. اين مراكز مانند آسايشگاه طراحي شده‌اند و فرد تا روشن شدن وضعيت مي‌تواند در آنها چند روزي را سپري كند.

  • اقدام به‌خودكشي

اقدام به‌خودكشي نسبت به ناهنجاري‌هاي ديگر كمتر اتفاق مي‌افتد، اما اگر بحران جدي باشد شايد ماجرا به مرگ يك انسان ختم شود؛ بنابراين مداخله حرفه‌اي در اين ناهنجاري بسيار مهم و ضروري است. كارشناسان اورژانس اجتماعي براي مداخله در خودكشي آموزش‌هاي زيادي ديده‌اند. ورود به محلي كه در آن فردي انگيزه خودكشي پيدا كرده و تهديد به اجراي آن مي‌كند هم از وظايف ابتدايي كارشناسان و مشاوران مركز اورژانس 123 است. شما بايد به محض ديدن فردي كه قصد خودكشي دارد اين مورد را گزارش دهيد. روانشناسان مي‌گويند بسياري از كساني كه تصميم به ‌خودكشي مي‌گيرند، نمي‌توانند اين تصميم را به سرعت عملي كنند و معمولا دقايقي را هنگام اقدام به اين كار، در ترديد به‌سر مي‌برند. دقيقا در همين زمان محدود است كه كارشناسان اورژانس اجتماعي مي‌توانند مداخله كنند و فرد را دوباره به زندگي بازگردانند.

  • آزار‌هاي ناهنجار ديگر

قشرهاي آسيب‌پذيرتر در هر جامعه‌اي اقشار معلول، سالمند و همچنين زنان هستند. در سامانه 123فكري هم براي اين اقشار شده است؛ معلول آزاري، سالمند آزاري و همسرآزاري جزو ناهنجاري‌هايي است كه توسط كارشناسان اين سامانه مورد توجه قرار مي‌گيرد و به مداخله آنها منجر مي‌شود. به محض اينكه شما شاهد اين آسيب‌هاي اجتماعي كه اين روزها زياد هم شده بوديد با 123 تماس بگيريد و اطلاع دهيد. خود فرد سالمند، معلول يا يك زن آزار ديده هم مي‌تواند از كارشناسان اورژانس اجتماعي درخواست كمك كنند. يادتان باشد ضرب و شتم و زنداني كردن همسر جرم محسوب مي‌شود و اگر در اين مورد گزارشي به سامانه 123 برسد كارشناسان حتي شروع به تحقيقات ميداني در اين زمينه مي‌كنند؛ مثلا سراغ همسايه‌ها مي‌روند و پرس‌وجو انجام مي‌شود. روند معمول مداخله كارشناسان در ناهنجاري‌هايي از اين دست هم مرحله به مرحله است. مراحل اوليه اين مداخله معمولا به شكل شركت در جلسه‌هاي مشاوره است. در سامانه 123 ورود به رسيدگي در پرونده‌هاي سالمند و معلول آزاري هم روندي مشابه همسر آزاري دارد. يك ناهنجاري ديگر هم در اين زمينه وجود دارد به نام «والدآزاري» كه شامل اذيت و آزار والدين پير و سالخورده توسط فرزندان در منزل مي‌شود؛ اين مورد هم در همين دسته قرار مي‌گيرد.

  • حرف‌هاي شما محرمانه باقي مي‌ماند

متأسفانه بررسي‌هاي اورژانس اجتماعي نشان مي‌دهد كه بسياري از مردم يا با خدمات اين سامانه آشنايي ندارند يا اينكه فكر مي‌كنند نبايد در مسائل مربوط به ديگران دخالت كنند. اين ترس هم در آنها وجود دارد كه مبادا مثلا بگويند كه در خانه همسايه‌شان، كودك آزاري يا همسر آزاري صورت گرفته است، بعدا برايشان دردسري درست شود. يادتان باشد كه اطلاعات شخص گزارش‌دهنده به سامانه 123 براي هميشه محرمانه باقي مي‌ماند. نگران نباشيد، فرد ناهنجار هيچ‌وقت نخواهد فهميد كه چه‌كسي ناهنجاري‌اش را گزارش داده است.

کد خبر 359507

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha