همشهری آنلاین: سرمربی تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌و گو با یک سایت آفریقایی گفت: باید توافقات استراتژیک بین باشگاه‌ها و مربی تیم ملی ایجاد شود و گرنه فاصله ما با تیم‌های بزرگ بیش‌تر می‌شود.

کارلوس کی‌روش

به‌ گزارش ‌ایسنا، بعد از اتفاقات پیش آمده در تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران کارلوس کی‌روش در گفت‌وگو با پایگاه اینترنتیEwn sport آفریقای جنوبی، اظهار کرد: شرایط در حال‌ حاضر کمی پیچیده است. من استعفای خودم را چند روز پیش به فدراسیون فوتبال ارائه کردم، اولین واکنش آن‌ها رد کردن استعفای من بود. تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران موضوعات و چالش‌های حساس و مهمی برای آمادگی در جام جهانی دارد اما در حال‌ حاضر شاهد این هستیم که مربی یک باشگاه در حال‌ تخریب کردن موضع تیم‌ ‌ملی هستند و این به سود تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران نیست. من فکر می‌کنم که ادامه این روند خطر جدی برای فوتبال ایران در راه صعود به جام جهانی داشته باشد. جایی که ما در حال‌ تیم گروه اول هستیم و بیش‌ترین امتیاز را در بین تیم‌ها داریم و علاوه بر این تیم جوانی نیز هستیم ولی هر زمانی که می‌خواهیم به برنامه‌های‌مان سر و سامان ببخشیم با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شویم. دیگر لازم نیست که بگویم مشکلات مالی داریم. تحریم‌های چند ساله در تصمیم‌گیری ما تاثیرگذار بوده است ولی با این شرایط ما بهترین تیم آسیا در رده‌بندی فیفا قرار داریم و بیش از یک سال است که شکست نخورده‌ایم و علاوه بر این هیچ گاه فوتبال ایران در عرصه بین‌المللی چنین جایگاهی نداشته است، اما علایق شخصی مطرح شده است که به برنامه‌های تیم‌ ‌ملی آسیب می‌زند.

بعد از دیدار با رئیس فدراسیون فوتبال که چندی پیش صورت گرفت، امیدوارم که راه‌حلی برای این موضوع ایجاد شود و یا این که من بتوانم از فدراسیون فوتبال جدا شوم و امیدوارم که فوتبال ایران بتواند مربی خوبی برای جانشینی من پیدا کند.

سرمربی پرتغالی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در ادامه گفت‌: من دیدگاه روشنی دارم و موضع من کاملا روشن و شفاف است. این پنجمین تلاش من برای رساندن یک تیم به جام جهانی بوده است که تاکنون از چهار تلاش قبلی سه بار به جام جهانی رسیدم و به دنبال چهارمین حضور در جام جهانی هستم. این یکی از اهداف شخصی است که باعث شده است من در تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران بمانم. با این حال رقابت با تیم‌های بزرگ آسیایی خیلی سخت است. مشکلات موجود در کشور خیلی زیاد شده است و این برنامه‌ها را خدشه‌دار می‌کند.

سرمربی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران درباره این که چرا قوانین فیفا نباید در فوتبال ایران اجرایی شود؟ گفت‌: دو نوع کشور در جهان داریم که در عرصه فوتبال رقابت می‌کنند. یک مدل کشورهای توسعه یافته هستند که مانند آلمان، آرژانتین، برزیل و می‌توانیم بگویم پرتغال، فرانسه و یا ایتالیا که کاملا توسعه یافته هستند و کار در این کشورها آسان است، شما فقط مسیر و قوانین فیفا را می‌توانید اجرایی کنید اما کشورهای در حال توسعه هم هستند که باید برنامه‌های خارج از برنامه‌های فیفا در تیم‌ ‌ملی ایجاد شود تا این کشورها بتوانند به سطح بالاتری برسند. کشورهایی مثل ایران و آفریقای جنوبی جزو این کشورها هستند.

او ادامه داد: اگر فقط قوانین فیفا در این کشورها رعایت شود نمی‌توانیم فاصله با تیم‌های بزرگ را کم کنیم. مردم امید و آرزوی زیادی دارند و دوست دارند که تیم‌ ‌ملی‌شان نتیجه‌ خوبی بگیرد. به همین خاطر باید برنامه‌های لیگ و تیم‌ ‌ملی را طوری تنظیم کنیم که تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران در اولویت قرار داشته باشد. برنامه‌هایی که من در مدت حضورم در ایران داشتم باعث شد بهترین تیم آسیا باشیم و بالاتر از کشورهایی هم‌چون ژاپن و استرالیا قرار بگیریم. همان‌طور که گفتم بیش از یک سال است که شکست نخورده‌ایم. وقتی که آمدم فوتبال ایران یک لژیونر داشت، ولی در حال‌ حاضر ایران یازده لژیونر دارد که در باشگاه‌های اروپایی بازی می‌کنند. الان باید توافقات استراتژیک بین باشگاه‌ها و مربی تیم ملی ایجاد شود و گرنه فاصله ما با تیم‌های بزرگ بیش‌تر می‌شود. من با تمام این مشکلات روبه‌رو هستم. یک مربی خارجی حاضر در فوتبال ایران را می‌بینم که تیم باشگاهی را روبه‌روی تیم‌ ‌ملی قرار داده است. نمی‌توانیم در شرایط موفق باشیم. فدراسیون فوتبال نمی‌تواند این برنامه‌های استراتژیک را اجرا کند و ما خودمان باید برنامه‌ها را جلو ببریم. اگر کشورهایی مثل ایران، قطر و آفریقای جنوبی فقط قوانین فیفا را بخواهند اجرا کنند نمی‌توانند به افتخارات و رویاهای خودشان برسند و من نمی‌خواهم جزئی از برنامه شکست باشم. در غیر این صورت نمی‌توانستم ایران را در شش سال گذشته بهترین تیم آسیا کنم.

سرمربی پرتغالی تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران درباره حضور در تیم‌ ‌ملی آفریقای جنوبی که به دنبال یک مربی است، گفت‌: من قبلا در آفریقا بودم و با این تیم به جام جهانی 2002 صعود کردم، ولی اتفاقاتی در تیم رخ داد که برایم ناراحت کننده بود. اگر آفریقا و یا هر کشوری دیگر درخواست داشته باشند برای یک مربی خیلی خوب است که این موضوع را تجربه کند، اما در حال‌ حاضر من مسئولیت اخلاقی و کاری با ایران دارم و نمی‌توانم درباره این موضوع صحبت کنم. هم‌چنین باید این را تاکید کنم که هیچ پیشنهادی از آفریقای جنوبی به من نرسیده است. با این حال اگر از تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران کناره‌گیری کنم و شرایط طوری شود که راهی برای فدراسیون فوتبال جز قطع همکاری با من وجود نداشته باشد، نه تنها برای من،‌ بلکه برای هر مربی آرزو است که هدایت تیمی را قبل از صعود به جام جهانی داشته باشد. نیازی نیست که این را بگویم که آفریقا برای من مثل یک خانه است. من ذاتا آفریقایی هستم. اصل و نصب من از آفریقاست. یکی از بزرگ‌ترین افتخارات من صعود به جام جهانی همراه با پرتغال است. می‌خواهم این مساله را بگویم که تنها برای یک دلیل از منچستریونایتد جدا شدم و آن این بود که به همراه کشورم پرتغال به جام جهانی آفریقای جنوبی برسم. اگر این پیشنهاد نبود هیچ وقت منچستریونایتد را ترک نمی‌کردم. الان شما در نظر بگیرید تیم‌هایی مثل قطر و چین در حال‌ انجام بازی‌های دوستانه و آمادگی برای جام جهانی هستند اما ما نتوانسته‌ایم چنین برنامه‌هایی داشته باشیم.

کی‌روش درباره سوال آخر درباره وضعیت تیم پیشینش منچستریونایتد گفت‌: منچستر تاریخ بسیار بزرگی دارد. وقتی سر الکس از تیم رفت شرایط خیلی بد شد و در ادامه تصمیمات بدی هم گرفته شد. در فوتبال نتیجه‌ خیلی مهم است، اما در برخی از مواقع مثل شرایط الان یونایتد بازگشتن به روند درست در اولویت است. من به عنوان هوادار منچستریونایتد و دوست ژوزه مورینیو از شرایطی که در حال‌ حاضر تیم دارد خوشحال هستم. تیم نگرش خوبی پیدا کرده است و در مسیر درستی قرار گرفته است و این خیلی مهم است. پیام من این است که منچستر دارد بر می‌گردد.

کد خبر 359277

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha