چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳
۰ نفر

سال‌ها بعد از معطل ماندن ساماندهی تعطیلات ایران در دولت و مجلس، حالا طرح اصلاح لایحه قانونی تعطیلات کشور اعلام وصول شده و به‌زودی در دستور کار نمایندگان قرار خواهد گرفت.

تعطیلات

جزئيات اين طرح پنجم دي‌ماه منتشر شد و با پايان كار نمايندگان در حوزه برنامه ششم توسعه و بودجه سال آينده، در صحن مجلس بررسي خواهد شد.

اين طرح كه به امضاي 19نفر از نمايندگان مجلس رسيده هم‌اكنون در كميسيون اجتماعي در حال بررسي است و كميسيون‌هاي اقتصادي، امنيت ملي و سياست خارجي و فرهنگي هم بايد درباره آن اظهارنظر كنند. مهم‌ترين قسمت اين طرح ساماندهي تعطيلات نوروزي است كه بارها‌ از سوي كارشناسان مطرح شده و مقام معظم رهبري نيز سال‌ها قبل به اين موضوع اشاره كرده بودند. رهبر معظم انقلاب در خطبه‌هاي نمازجمعه 17فروردين سال 81با انتقاد از طولاني و بي‌دليل بودن تعطيلات نوروزي، اين تعطيلات را خلاف مقررات توصيف كرده و فرمودند: «ما در ايام سال، تعطيلي زياد داريم كه اين به زيان كشور است. در بعضي از كشورهاي دنيا، طبق فهرستي كه مشاهده مي‌كردم، همه تعطيلات رسمي در طول سال از 6-5روز تجاوز نمي‌كند؛ لكن ما تعطيلي‌هايمان بسيار زياد است.‌»

  • تغييرات مهم

مهم‌ترين نكته اين طرح ساماندهي تعطيلات نوروزي و جابه‌جايي تعطيلي شنبه و پنجشنبه است. با اينكه در تقويم رسمي كنوني كشور تعطيلات از 29اسفند آغاز مي‌شود و تا 4فروردين ادامه دارد اما تعطيلي نظام آموزشي تا 13فروردين، باعث تعطيلي همه كشور در اين دوره و طولاني مي‌شد. براساس آنچه اين طرح پيش‌بيني كرده تعطيلات نوروزي 5روز و فقط از اول تا پنجم فروردين خواهد بود و مدارس و دانشگاه‌ها هم از پنجم نوروز بايد فعاليت‌شان را آغاز كنند.علاوه بر اين در همه ادارات و نهادهايي كه بنا به تشخيص مراجع ذيربط نياز به تعطيلي بيش از يك روز دارند، به جاي پنجشنبه روزهاي شنبه تعطيل خواهد بود.اين طرح تأكيد مي‌كند كه همچنان تعطيل رسمي كشور روزهاي جمعه است. علاوه بر اين درصورت تصويب طرح 12فروردين و 15خرداد ديگر تعطيل نخواهند بود. بررسي اين طرح حتما به نوروز امسال نمي‌رسد اما بايد منتظر ماند و ديد آيا نمايندگان مجلس فكري به حال ساماندهي تعطيلات مي‌كنند.

کد خبر 359124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha