روز گذشته در حالی روزملی هوای پاک با شعار «باهم به سوی هوای پاک» با حضور نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورو به میزبانی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد که طی روزهای اخیر آلودگی هوا نفس شهروندان کلانشهرهای کشور را به شماره انداخته بود.

همين هفته گذشته طي چند روزمتوالي آلودگي هوا، آسمان 8كلانشهركشور را فرا گرفت. اين وضعيت البته تازگي ندارد و هر سال به‌ويژه در فصل سرما سلامت شهروندان را در شهرهاي بزرگ با خطر مواجه مي‌كند. علاوه براين، ريزگردها هم هرازگاهي به اين آلودگي‌ها دامن مي‌زند.

معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست اما به ساير كشورهايي اشاره كرد كه با معضل آلودگي هوا دست و پنجه نرم مي‌كنند. اين درحالي است كه شنبه گذشته خداكرم جلالي، رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و‌آبخيزداري كشور كه براي بازديد از طرح‌هاي مقابله با بيابان‌زايي و مهار كانون‌هاي گردوغبار به خوزستان سفر كرده بود سطح كانون‌هاي ريزگرد را كه تا پيش از اين 2.5ميليون هكتار بود 3.5ميليون هكتار اعلام كرد وگفت كه خشك شدن تالاب‌هاي كشور باعث افزايش يك ميليون هكتاري كانون‌هاي ريزگرد داخلي شده است. جلالي درعين حال با اشاره به اينكه سازمان حفاظت محيط‌زيست متولي تالاب‌هاست تأكيد كرد كه اين سازمان براي پيشگيري از گسترش كانون‌هاي ريزگرد دا خلي بايد تأمين حقابه تالاب‌ها را از وزارت نيرو پيگيري كند.

معصومه ابتكار اما روزگذشته در همايش هواي پاك ازجمله اقدامات انجام شده براي كاهش آلودگي هوا را در توقف شماره‌گذاري موتورسيكلت‌هاي كاربراتوري از اول مهرماه امسال اعلام كرد وگفت: هنوز در بسياري از شهرها موتورهاي كاربراتوري تردد دارند. ابتكار همچنين گفت كه در شرايط حاضر تبديل خودروها به شرايط احسن در دستور كار دولت قرار دارد و دولت براي تدوين برش يكساله كاهش آلودگي هوا و جلب شبكه بانكي كشور به‌منظور ارتقاي وضعيت خودروها تلاش‌ مي‌كند.

به گزارش ايسنا، ابتكار ديروز صبح هم دريك برنامه تلويزيوني درباره اقدامات سه‌ساله اخير سازمان محيط‌زيست براي مقابله با آلودگي هوا اعلام كرد: در اين 3 سال برنامه كاهش آلودگي هوا مجدد در دستور كار دولت قرار گرفت كه به‌طور مرتب بررسي، بازنگري و تصويب شد و سازوكار مديريتي يكپارچه آن فعال شد. به گفته وي، هم‌اكنون 8كلانشهر برنامه كاهش آلودگي هوا دارند. نخستين كار دولت هم تلاش براي ارتقاي كيفيت سوخت يعني بنزين كه مهم‌ترين سوخت مصرفي كلانشهر‌هاست بود و بنا به تأكيدات رئيس‌جمهور به جايگاه‌هاي سوخت توجه ويژه‌اي شد تا كسي تخطي نكند و با همين تمهيدات ميزان بنزن‌ها به حداقل رسيد. ابتكار همچنين از درج كاهش سن معاينه‌فني خودروهاي صفر به 2الي 3سال در لايحه هواي پاك خبرداد و گفت: اين لايحه آماده ارائه به مجلس است.

  • قادريم فناوري‌اي ايجاد كنيم كه آلودگي ايجاد نكند!!!!!

محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت كه وزارتخانه متبوع وي با توليد خودروهاي غيراستاندارد يكي از مسببان اصلي آلودگي است هم در اين همايش گفت: همانطور كه ما قادريم خودرويي بسازيم كه مثلا اتوماتيك باشد همانقدر هم اين توانايي را داريم كه اين فناوري ايجاد آلودگي نكند. نعمت‌زاده كه به گفته خودش ۵ دهه تجربه در بخش صنعت دارد، افزود: اعتقاد من اين است كه توانايي لازم را داريم تا همانطور كه بهترين محصولات را توليد مي‌كنيم آنها را طوري طراحي كنيم كه صدمه‌اي به محيط‌زيست وارد نكند.

وي درباره اقدامات وزارت صنعت، معدن وتجارت براي مقابله با آلودگي هوا به اجراي برنامه‌هاي آموزشي در سطح استان‌ها و صنايع اشاره كرد و گفت كه هم‌اكنون پايش برخط صنايع بزرگ به‌ويژه خروجي آب و هوا در بيش از ۳۰۰ واحد با همكاري محيط‌زيست استان‌ها انجام مي‌شود و براي صنايع شناسنامه محيط‌زيستي تدوين شده كه ۲۰ شاخص محيط‌زيستي در آن لحاظ شده است. صفر شدن سود بازرگاني خودروهاي برقي و هيبريدي و دستورالعمل حمايتي براي استفاده و ساخت اين خودروها كه به گفته وي هنوز به تصويب نرسيده اما تأمين زيرساخت‌هاي لازم آن آغاز شده از ديگر مواردي بود كه نعمت‌زاده در بيلان كار وزارت صنعت، معدن وتجارت براي مقابله با آلودگي هوا به آن اشاره كرد.

کد خبر 359120

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha