چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳
۰ نفر

لایحه بودجه پیشنهادی ۱۸هزار و ۴۸۹میلیارد تومانی سال آینده پایتخت دیروز از سوی شهردار تهران و در زمان مقرر تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شد.

جلسه شورای شهر

به گزارش همشهري، ‌11هزار و 833ميليارد تومان از بودجه سال96 شهرداري تهران نقد و 6هزار و 656ميليارد تومان نيز غيرنقد است كه نسبت بودجه نقد به غيرنقد 64به 36درصد است. شرايط و محدوديت مالي كه به‌گفته محمدباقر قاليباف افق روشني براي برطرف شدن ندارد باعث شده تا بودجه سال آينده به جاي اينكه طبق برنامه پنج ساله دوم شهرداري 22هزار و 800ميليارد تومان باشد با حداقل 4هزار ميليارد تومان كاهش مواجه شود.

  • قانون كاهنده درآمدهاي پايدار تهران

حرف شهردار تهران اين بود كه اگر حداقل افزايش حقوق و دستمزدها، گراني اقلام مصرفي و... در بودجه محاسبه مي‌شد رقم آن بايد افزايش بيشتري مي‌داشت درحالي‌كه با افزايش 3.4درصدي به‌شدت انقباضي بسته شده است. آنچه منجر به انقباضي بسته شدن بودجه اداره شهر در سال آينده شده است نگراني شهردار تهران بابت نحوه اختصاص درآمد حاصل از ماليات بر ارزش افزوده است كه در لايحه برنامه ششم توسعه از سوي نمايندگان مجلس تصويب شده است. قاليباف دراين باره گفت: از سال آينده براساس تصميم مجلس 2هزار ميليارد تومان از درآمد پايدار شهرداري تهران كاهش پيدا مي‌كند درحالي‌كه سال93 درآمد پايدار شهرداري تهران 3هزار و 400ميليارد، در سال94 حدود 4هزار ميليارد و سال‌آينده بايد 5هزار ميليارد تومان مي‌بود، اما متأسفانه به‌دليل مصوبه لايحه برنامه ششم توسعه با كاهش درآمد دراين حوزه مواجه مي‌شويم درحالي‌كه بخش قابل توجهي از ارزش افزوده عوارض و حقوقي است كه به شهروندان هر شهرتعلق مي‌گيرد و نمي‌شود اين ماليات را از يك شهر گرفت و به شهر ديگر اختصاص داد. اين خلاف قانون اساسي و سياست‌هاي كلي نظام ابلاغي ازسوي مقام معظم رهبري است. وي از تلاش براي جلوگيري از تصويب اين بند از لايحه برنامه ششم توسعه در شوراي نگهبان خبر داد و گفت: در اين‌باره با دوستان در شوراي نگهبان به‌صورت حضوري و تلفني ارتباط داشته‌ايم چرا كه معقتديم تغيير شكل پرداخت سهم شهرداري‌ها از محل ارزش افزوده تأثيرات جدي بر شاكله شهرداري‌ها مي‌گذارد.

  • كاهش 46درصدي بودجه تهران توسط دولت

همچنين يكي ديگر از دلايل انقباضي بسته شدن بودجه شهرداري كه از سوي قاليباف به آن اشاره شده مربوط به دولت بود. شهردار تهران در اين‌باره گفت:‌ دولت به‌دليل مشكلاتي كه دارد 9درصد بيشتر افزايش بودجه براي كشور نديده است امري كه باعث شده تا اعتبارات درنظر گرفته شده براي شهرداري تهران نسبت به سال قبل با 46درصد كاهش مواجه شود. يعني اگر براي كل مترو در سال 95حدود245ميليارد تومان تصويب كردند (كه فقط 70ميليارد تومان آن را دادند) براي سال96 اين رقم به 128ميليارد تومان كاهش پيدا مي‌كند كه تنها براي ساخت 500متر مترو كافي است.

قاليباف ديروز در سخنان خود گلايه‌هايي را نيز مطرح كرد كه يكي از آنها مربوط به بندي از لايحه برنامه ششم توسعه كشور بود. براساس اين بند تمامي مسئوليت‌هاي نظارتي در حوزه مباحث مالي و حسابرسي در همه شهرداري‌هاي كشور به ديوان محاسبات منتقل مي‌شود.

امري كه ازنظر شهردار تهران به‌صورت شفاف و روشن خلاف قانون اساسي است و باعث مي‌شود تا تمام مسئوليت‌هاي نظارتي شوراي شهر در حوزه مباحث مالي و حسابرسي به ديوان محاسبات منتقل شود. وي در جلسه ديروز شوراي شهر از فقها و حقوقدانان شوراي نگهبان خواست تا هنگام بررسي اين مصوبه توجه داشته باشند كه شهرداري‌ها به‌عنوان يك نهاد عمومي غيردولتي بودجه‌اي از دولت ندارند كه لازم باشد ديوان محاسبات برآن نظارت كند.

اين مسئله از سوي اعضاي شوراي شهر تهران نيز مورد تصديق قرار گرفت و مقرر شد با تنظيم نامه‌اي مشترك خطاب به روساي مجلس و شوراي نگهبان تأكيد شود كه شهرداري‌ها به‌عنوان نهادي عمومي نه‌تنها مشمول قانون محاسبات نمي‌شوند بلكه وجوه درآمدي آنها نيز نبايد به خزانه دولت واريز شود.

به گزارش همشهري، وجوه درآمدي مورد اشاره همان بحث تبصره21 بودجه سال96 كشور است كه هم‌اكنون در دولت در دست بررسي است. از نظر قاليباف اين تبصره درصورت تصويب به انحلال شوراها در كل كشور خواهد انجاميد و به تمركزگرايي بيشتر دولت و تبديل شهرداري‌ها از يك نهاد عمومي به دولتي منجر خواهد شد چون اين تبصره شهرداري‌ها را مكلف مي‌سازد كه همه درآمدهاي خود را به خزانه دولت واريز كنند. وي از شوراي شهر تهران خواست با انجام يك كار تحليلي مشخص كند كه در 50سال گذشته شهرداري تهران چه بخشي از بودجه‌هاي خود را از انفال و بودجه‌هاي عمومي دولتي و چقدر از محل ساخت و ساز، پروانه و عوارض تأمين كرده است. به‌گفته قاليباف در 8- 7 سال اخير رقم كمك‌هاي دولت به زير 3 و حدود صفر رسيده در حالي است كه در گذشته هيچ وقت اين كمك‌ها كمتر از 30درصد نبود.

  • عملكرد 10ساله شهرداري تهران

بخش دوم صحبت‌هاي ديروز قاليباف نگاهي كلي و گذرا به عملكرد شهرداري تهران در 10سال گذشته داشت. افزايش تعداد ايستگاه‌هاي مترو از 36به 106، افزايش تعداد واگن‌ها از 300به 1300، افزايش سهم مترو در جابه‌جايي مسافر از 5به 18درصد، افزوده شدن بيش از 200دستگاه اتوبوس دوكابين و 50دستگاه تك‌كابين به خطوط اتوبوسراني در سال‌جاري، اتمام كار ساخت خط7 مترو به طول 30كيلومتر در سال‌جاري، اتمام كار ساخت خط6 با حدود 32كيلومتر طول ظرف 5‌ماه آينده و افزايش طول خطوط مترو از 70به 250كيلومتر گوشه‌هايي از سخنان قاليباف دراين بخش بود.

  • افزايش سرانه فضاي سبز

شهردار تهران در تشريح اقدامات شهرداري در حوزه توسعه سرانه فضاي سبز نيز گفت: سرانه فضاي سبز تهران 9.2 متر بود كه در ابتداي برنامه دوم به 14متر و در 3سال اول برنامه دوم به 16.8متر به ازاي هر نفر رسيده است. در زمينه جنگلكاري اطراف تهران و كمربند سبز پايتخت نيز از 18هزار هكتار شروع كرديم و الان به 38هزار هكتار رسيده كه درصدد هستيم مساحت كمربند سبز را به 50هزار هكتار نيز برسانيم. در حوزه درون‌شهري نيز مساحت فضاي سبز را از 4هزار و 800هكتار به 5هزار و 600هكتار رسانده‌ايم وفضاي سبز معابر شهري نيز به 8هزار هكتار افزايش يافته است.

شهردار تهران با پرداختن به اقدامات در حوزه پسماند گفت: تفكيك زباله در گذشته كمتر از 4درصد بود كه امروز اين رقم به 19.5درصد رسيده است و در 2سال آينده تا پايان برنامه دوم شهرداري بايد اين رقم را به 25درصد برسانيم.

وي در ادامه با برشمردن آمار ميادين ميوه وتره‌بار احداثي بيان كرد: ميادين ميوه و تره‌بار در تهران 75ميدان بوده كه به 180ميدان در پايان برنامه اول رسيده است. هم‌اكنون نيز به 208ميدان افزايش پيدا كرده است. در حوزه آتش‌نشاني هم از 75ايستگاه آتش‌نشاني به 123ايستگاه رسيده‌ايم. به‌طوري كه تمامي نيازهاي امروز شهر را پوشش مي‌دهد. در حوزه مديريت بحران هم از 102سوله در برنامه دوم شهرداري به 111سوله رسيده‌ايم. وي به رشد سالن‌هاي سينما، تئاتر، احداث و تعميرات مساجد، توسعه ورزشگاه‌ها و فضاهاي ورزشي اشاره كرد و گفت: حدود 45زمين ورزشي چمن در ابتداي برنامه شهرداري وجود داشته است كه امروز اين رقم به 700زمين افزايش پيدا كرده است.

  • رشد چهار برابري نوسازي بافت‌هاي فرسوده

شهردار تهران با بيان اينكه در حوزه بافت‌هاي فرسوده به نرخ رشد 35درصد رسيده‌ايم، خاطرنشان كرد: اين در حالي است كه براساس آمار وزارت راه و شهرسازي، نوسازي بافت فرسوده در كشور 8درصد است. از اين‌رو 4برابر بقيه كشور در تهران بافت فرسوده نوسازي شده است.

  • پوشش بيش از 12هزار فردآسيب ديده شهري

شهردار تهران در ادامه به حوزه آسيب‌هاي اجتماعي نيز اشاره كرد و ابراز داشت: امروز شهرداري تهران به 12هزار و 500نفر از افراد آسيب‌ديده شهر مستقيما و به‌صورت شبانه‌روزي خدمات مي‌دهد. اين رقم غيراز مبالغي است كه شهرداري تهران به بقيه دستگاه‌ها همچون بهزيستي، سازمان‌هاي مردم نهاد و... كمك مي‌كند. در حوزه تحصيل كودكان كار در مدرسه صبح رويش فعاليت كرده‌ايم كه اين مدارس صبح رويش به 4مجموعه رسيده است و مجموعه پنجم صبح رويش در حال راه‌اندازي است. در اين زمينه 3هزار كودك كار تحصيل مي‌كنند و كتاب و هزينه و آموزش آنها برعهده ما است.

قاليباف اظهاركرد: در زمينه بهبود افراد آسيب‌ديده 800نفر را در مراكز ترك اعتياد شهرداري تهران تحت پوشش قرار داده‌ايم. اين غيراز آن بخشي است كه به ازاي هر معتاد كارتن‌خواب 400هزار تومان به كمپ‌هاي بخش خصوصي كمك مي‌كنيم تا زيرنظر بهزيستي مداوا شوند.

از آنجايي كه معتقديم كمپ‌ها اشكالاتي دارند كه وقتي آنجا مي‌روند، با مشكلاتي روبه‌رو مي‌شوند ما ديديم راهي نداريم جز اينكه در زمينه كمپ‌ها الگو‌سازي‌ كنيم تا در اين زمينه حركت شود. وي افزود: در سامان‌سراهاي بانوان و آقايان در حوزه‌هاي بهداشت، درمان، نگهداري، لباس، غذا و... براي افراد آسيب‌ديده اين موارد تأمين مي‌شود.

شهردار پايتخت افزود: حدود 4هزار نفر در شب‌هاي زمستان در مددسراهاي شهرداري استقرار يافته و چند هزار نفر از افراد نيز در 19مركز پرتو شهرداري خدمات دريافت مي‌كنند. قاليباف با اشاره به اقدامات در حوزه هوشمندسازي گفت: در حوزه هوشمند‌سازي‌ هزارو 500كيلومتر زيرساخت‌هاي فيبر نوري را تأمين كرده‌ايم و تعداد سامانه‌هاي شهرداري نيز به 127سامانه افزايش پيدا كرده است.

  • رويكردهاي بودجه سال 96شهرداري تهران

محمدباقر قاليباف در تشريح رويكردهاي بودجه سال ‌آينده شهرداري از توجه به اقتصاد مقاومتي به‌عنوان سياست‌هاي كلان نظام، لحاظ كردن سياست‌هاي راهبردي مصوب شوراي شهر و درنظر گرفتن سياست‌هاي اجرايي شهرداري ياد كرد و گفت:‌ رويكرد ما در تنظيم بودجه انقباضي بود و اولويت ما در بودجه شامل حقوق و مزايا، نگهداشت شهر، پرداخت ديون، توسعه حمل ونقل عمومي و اتمام پروژه‌هاي نيمه‌تمام است. وي به بودجه‌ريزي مبتني بر عملكرد تأكيد كرد و گفت: در اين زمينه ما استانداردسازي همه فعاليت‌ها را با جزئيات دنبال كرديم و كلي‌گويي نداريم، امروز سامانه قيمت تمام‌شده در شهرداري برقرار و مشخص است كه قيمت تمام‌شده يك پروژه از جهت ريالي چقدر است.

  • شفافيت مالي در شهرداري تهران

محمدباقر قاليباف در جلسه ديروز شوراي شهر ارائه بودجه نقد و غيرنقد را يكي از اقدامات خوب در شفاف‌سازي‌ مالي اعلام كرد و گفت: قبلا فقط بودجه نقد به شوراي شهر ارائه و تصويب مي‌شد اما از نكات مثبت بودجه امروز اين است كه بودجه نقد و غيرنقد به‌صورت كامل ارائه مي‌شود. همچنين برخلاف گذشته بودجه سازمان‌ها و شركت‌ها نيز همراه با بودجه شهرداري ارائه مي‌شود.

قاليباف البته به اين نكته نيز اشاره داشت كه نسبت به شاخص بانك مركزي درباره بهاي كالا و خدمات مصرفي و براساس تورم كه بانك مركزي سال پايه را 90قرار داده مي‌توان متوجه شد كه قدرت بودجه شهرداري كمتر شده است.

وي خاطرنشان كرد: شهرداري‌ها حداقل بايد 40درصد بودجه خود را عمراني ارائه دهند، اما يكي از افتخارات ما اين بود كه هميشه 70درصد بودجه تهران عمراني بود و 30درصد جاري اما در شرايط حاضر به‌دليل مصوبه برنامه ششم توسعه و كاهش سهم شهرداري‌ها از محل ارزش افزوده به‌عنوان يكي از منابع مهم درآمدهاي پايدار، شهرداري با مشكل مواجه شده و 37درصد بودجه شهرداري به جاري تبديل شده است. با اين همه به گفته شهردار تهران با وجود اينكه ساخت‌وساز در كشور تعطيل است و با وجود شرايط بد حاكم بر حوزه اقتصاد كشور اما هنوز تراز عمليات شهرداري تهران مثبت است.

قاليباف دراين باره توضيح داد: همه دولت‌ها هميشه در تراز عملياتي، عملكرد منفي داشته‌اند و هميشه از پول نفت براي اداره كشور استفاده مي‌كردند. با همه شرايطي كه ساخت‌وساز در كشور تعطيل است، بدون محل فروش عوارض پروانه‌ها تراز عملياتي ما در شهرداري تهران هنوز مثبت است. در بودجه 96تراز عملياتي ما 7هزار و 234ميليارد تومان و هزينه ما 6هزار و 909ميليارد تومان است. بدين معني كه اگر هيچ كار توسعه‌اي در شهر انجام ندهيم و فقط بخواهيم شهر را اداره كنيم هنوز تراز ما منفي نشده است اما اگر اين روند در حوزه‌هاي اقتصادي دولت ادامه پيدا كند همه شهرداري‌هاي كشور دچار آسيب مي‌شوند.

  • اولويت بازپرداخت ديون شهرداري

قاليباف همچنين در توضيح سياست‌هاي بودجه‌اي از اختصاص 8هزار و 504ميليارد تومان اعتبار سرمايه‌اي و درنظر گرفتن 3هزار ميليارد تومان براي بازپرداخت ديون شهرداري سخن گفت و افزود: در سال آينده سهم حمل‌ونقل با احتساب 2 هزار ميليارد تومان اوراق مشاركتي كه پيش‌بيني شده است به 40درصد افزايش پيدا مي‌كند اما در حوزه اجتماعي 2درصد و خدمات شهري يك درصد افزايش داديم.

  • بررسي ديگر دستورهاي جلسه شورا

در جلسه ديروز شوراي شهر از سوي اسماعيل دوستي پيشنهاد تغيير نام بزرگراه رسالت به نام مرحوم آيت‌الله ‌اكبر هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مطرح شد.

ديروز در نامه‌اي كه وظيفه پيگيري آ‌ن برعهده ابوالفضل قناعتي عضو هيأت رئيسه شوراي شهر بود و به امضاي اعضاي شوراي شهر تهران رسيد از رئيس‌جمهور خواسته شد نسبت به انتقال اراضي روسطحي و حاشيه‌اي خطوط ريلي مناطق 17و 18به شهرداري تهران هماهنگي‌هاي لازم صورت گيرد.

يكي از دستورات جلسه ديروز شوراي شهر اختصاص به اصلاح مفاد برخي از تبصره‌هاي رديف‌هاي اعتباري بودجه مصوب سال 1395شهرداري تهران داشت. بر اين اساس مجوزي به شهرداري تهران داده شد تا 1000ميليارد تومان مازاد بودجه در بخش مترو درقالب اوراق مشاركت درخط 6 مترو هزينه كند. همچنين شوراي شهر در بحث هوشمند‌سازي‌ شهر تهران نيز 1800ميليارد تومان به شوراي شهر مجوز داد البته تأكيد شد كه اين اعتبارات خارج از سقف بودجه نيست بلكه دست شهرداري را در انعقاد قرارداد براي سال آينده باز مي‌گذارد.

نطق پيش از دستور ديروز شوراي شهر را عباس جديدي ارائه داد. وي با غنيمت شمردن فصل تصويب بودجه برلزوم اختصاص اعتبارات لازم به توسعه مترو تأكيد كرد و گفت: تا از طريق توسعه مترو به حل مشكل آلودگي هوا نپردازيم حق نداريم به سراغ مسائل ديگر برويم.

جلسه ديروز شوراي شهر با ارائه گزارشي از معضلات منطقه10شروع شد. شوراياري اين منطقه در گزارش خود از ريزد‌انگي تراكم جمعيت و فرسودگي بافت‌هاي اين منطقه سخن گفت. مرتضي طلايي نيز ازمنطقه 10به‌عنوان منطقه محروم شهر تهران نام برد و تأكيد كرد كه در بودجه سال 96، توجه بيشتري به مناطق محروم شود.

قرار بود ديروز مسئله استعفاي احمد مسجدجامعي از عضويت در شوراي شهر تهران مطرح شود كه به‌دليل فشردگي دستورات جلسه اين موضوع به اواخر جلسه كشيده شد. اين امر اما اسباب ناراحتي احمد مسجدجامعي را فراهم ساخت. در نهايت مقرر شد تا مسئله استعفاي مسجدجامعي در جلسه آينده مورد بررسي قرار گيرد. مسجدجامعي از سوي رئيس‌جمهور به‌عنوان رئيس كتابخانه ملي و رئيس سازمان اسناد كشور منصوب شده است.

براي كل مترو در سال 95، 245 ميليارد تومان تصويب شد، اما 70ميليارد تومان هم از سوي دولت به شهرداري پرداخت نشده است.

1- سهم 40درصدي حمل و نقل عمومي در بودجه96

2- افزايش طول خطوط مترو تهران به حدود250 كيلومتر

3- ارتقاي سهم مترو در حمل و نقل عمومي از 5 به 18درصد

4- افزايش تعداد ايستگاه‌هاي مترو از 36 به 106

5- افزايش تعداد واگن‌هاي مترو از 300 به 1300

6- پيشرفت 90درصدي خط متروي فرودگاه امام خميني به طول 35كيلومتر

7- پايان ساخت خط7 مترو به طول 30كيلومتر در سال‌جاري

سهم ۴۰درصدی حمل و نقل عمومی از  بودجه  پایتخت

کد خبر 359113

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha