همشهری آنلاین: مأمور مخفی بودن به‌اندازه کافی خطرآفرین است که لازم نباشد سیگار کشیدن را هم به آن افزود.

James Bond

اما خبر خوب این است که به نظر می‌رسد جیمز باند این عادت زیان‌بار برای سلامت را حدود ۱۵ سال پیش ترک کرده است.

اما به گزارش هلث‌دی بر اساس یافته‌های یک پژوهش جدید از سال ۱۹۶۲ به بعد فقط یک فیلم جیمز باند بوده است که اصلاً افراد را در حال سیگار کشیدن نشان نداده است.

به گفته پژوهشگران گرچه جیمز باند از سال ۲۰۰۲ به بعد دیگر سیگار نکشیده است، هنوز در معرض دود سیگار محیطی ازجمله دود سیگار بازیگر نقش اول زن بوده است.

این پژوهشگران صحنه‌های سیگار کشیدن را در ۲۴ فیلم باند در فاصله سال‌های ۱۹۶۲ و ۲۰۱۵ وارسی کردند.

سیگار کشیدن جیمز باند در دهه ۱۹۶۰ در اوج خود بود، به‌طوری که مأمور ۰۰۷ در ۸۳ درصد فیلم‌های باند در طول این دهه سیگار کشیده بود. این بررسی نشان داد که آخرین باری که جیمز باند سیگار کشید، در فیلم «روزی دیگر بمیر» (۲۰۰۲) بود.

بر اساس این پژوهش که به سرپرستی نیک ویلسون از بخش بهداشت عمومی در ولینگتون نیوزیلند انجام شد، هنگامی‌که باند سیگار می‌کشید، نخستین سیگارش در فیلم را به‌طور میانگین ۲۰ دقیقه پس از شروع فیلم آتش می‌زد.

در میان ۲۴ فیلم جیمز باند، فقط فیلم «کازینو رویال» در سال ۲۰۰۶ هیچ سیگار کشیدنی را نشان نداده بود. در آخرین فیلم جیمز باند در سال ۲۰۱۵ (اسپکتر) نه جیمز باند نه هیچ‌یک از هم‌بازی‌های اصلی‌اش سیگار نکشیدند.

اما به گفته این پژوهشگران سایر شخصیت‌های این فیلم سیگار کشیدند و باعث حدود ۲۶۱ میلیون «نشان سیگار» (smoking impression) برای افراد ۱۰ تا ۲۹ ساله فقط در ایالات‌متحده شدند( یک «نشان سیگار» یعنی یک نفر یک صحنه سیگار کشیدن در یک فیلم را دیده است).

این پژوهشگران نوشتند: «با وجودی روند مطلوبی از لحاظ کاهش سیگار کشیدن در این رشته فیلم‌ها رخ داده است، تداوم وجود صحنه‌های سیگار کشیدن در آن‌ها از چشم‌انداز بهداشت عمومی مشکل‌آفرین است، به خصوص که این رشته فیلم‌ها بسیار محبوب هستند.»

یافته‌های این بررسی در ۱۶ ژانویه در ژورنال Tobacco Control منتشر شده است.

کد خبر 359094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha