سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
۰ نفر

همشهری دو - الهام فیروزبخت: یکی از خاطره انگیزترین وسایلی که بچه‌های متولد دهه ۶۰ از مدرسه به یاد دارند تخته سیاه است.

تخته سیاه

 لذت بردن و آوردن گچ هنوز هم جزء لاينفك خاطرات دوران مدرسه اكثر ماست. اما با آمدن تخته‌هاي وايت برد و بعدتر تخته‌هاي هوشمند كم‌كم تخته سياه‌ها از دور خارج شده و تقريبا فراموش شدند. با وجود اين، يك جوان كارآفرين و خوش ذوق، تخته‌سياه‌ها را به شكلي ديگر به زندگي مدرن امروزي ما برگردانده است؛ البته اين بار در ابعاد كوچك. حنيف مقدس، جوان 33ساله‌اي است كه گرافيك خوانده و فروردين سال 95كار با چوب را آغاز كرده و تخته‌هايي كه مي‌سازد، جايگزين مناسبي براي كاغذهاي يادداشت هستند و هزاران‌بار مي‌توانيد از آنها استفاده كنيد و در كنار استفاده اينچيني، از نوشتن با گچ روي تخته سياه لذت ببريد. آقاي مقدس از چند و چون و داستان شروع كارش برايمان گفته است.

  • آغاز راه

از نوجواني كار مي‌كردم، اما از كودكي علاقه خاصي به چوب و كار با چوب داشتم. بعد از گرفتن ليسانس گرافيك در يك شركت طراحي داخلي ساختماني مشغول به‌كار شدم اما براي گذراندن دوران سربازي مجبور به ترك كار شدم. جرقه اين كار در همان دوران سربازي در ذهنم خورد. بايد دنبال چيزي كه از بچگي به آن علاقه داشتم مي‌رفتم. بعد از تمام كردن سربازي، با 5ميليون تومان كارم را شروع كردم. از آنجا كه اين كار در داخل و خارج از كشور نمونه مشابهي نداشت، دانشي هم در اين زمينه نداشتم. 6‌ ماه اول فقط مواداوليه را خريداري كردم و نمونه‌ها را ساختم. از آنجا كه تجربه‌اي در اين كار نداشتم، نمونه‌هايي كه مي‌ساختم، با چيزي كه در ذهن داشتم همخواني نداشت تا اينكه بالاخره بعد از 6‌ماه نخستين تخته سياه آماده شد. اما ديگر سرمايه اوليه به‌خاطر خريد مواداوليه و به نتيجه نرسيدن محصولات، به كمتر از 1ميليون تومان رسيده بود. در اين مسير، خانم آرزو حكيمي به‌ويژه براي رسيدن به توليد انبوه كمك‌هاي فراواني كرد.

  • ما طرفدار طبيعتيم

از وقتي كه خودم را شناختم، بوي چوب من را به وجد مي‌آورده و لمس چوب احساس خوبي در من ايجاد مي‌كرده. اما از طرفي از قطع درختان، آن هم در اين حجم عظيم براي توليد محصولات مختلف چوبي واقعا زجر مي‌كشم. دوست داشتم با چوب كار كنم اما به محيط‌زيست آسيب نرسانم. اين بود كه با سيستم استفاده از چوب‌هاي دست دوم مثل چوب‌هاي پالت آشنا شدم. كم‌كم كه با افراد زيادي آشنا شدم كه نجاري مي‌كنند و در عين حال آسيبي هم به محيط‌زيست نمي‌زنند و بعدتر متوجه شدم اين كار،كاري بسيار محبوب در دنياست. من هم براي توليد محصولات از اين شيوه استفاده كردم، چوب‌هاي دست دوم را از اطراف تهران تهيه مي‌كنم. اگر بخواهيد قيمت اين چوب‌ها را بدانيد از 800تومان تا 2هزار تومان متغير است.

  • تخته سياه ها چطور توليد مي شوند؟

اولين كار براي ساخت، انتخاب چوب است. معمولا انتخاب چوب مرغوب و با كيفيت 2 تا3 روز طول مي‌كشد. بعضي از چوپ‌ها خميدگي‌هايي دارند كه براي توليد بعضي از محصولات لازم است اما براي توليد تخته‌هاي يادداشت بايد اين چوب‌ها تراش بخورند. بعدتر رنگ مي‌خورند و براي رسيدن به‌دست مشتري آماده مي‌شوند. ما خيلي خوب توانستيم از فضاي مجازي براي فروش محصولاتمان استفاده كنيم اما از طريق فروشگاه‌ها و شهر كتاب‌ها هم محصولاتمان به‌دست مشتري مي‌رسد. البته مشتري‌هايي هم داريم كه خارج از كشور هستند، اما به‌خاطر بعضي از محدوديت‌هاي صادراتي، مجبوريم از طريق مسافراني كه به اين كشورها سفر مي‌كنند محصولاتمان را به دستشان برسانيم.

  • توليد ميز و صندلي را هم شروع كرده ايم

كار ما سختي زيادي دارد و ساعت كاري مشخصي ندارد؛ بسته به مقدار سفارشي كه داريم كار مي‌كنيم. گاهي 6ساعت و گاهي 12ساعت. البته روزهايي هم بوده كه مجبور بودم تمام شب را هم كار كنم تا سفارش‌ها به موقع آماده شوند. از اين‌رو درآمدي هم كه از اين راه كسب مي‌كنم متغير است. گاهي تعداد سفارش كم مي‌شود و ماهي يك ميليون تومان و گاهي 5برابر اين مبلغ درآمد دارم. در اين مدت حدود 1000عدد تخته يادداشت توليد كرده‌ام و هر كدام را به قيمت 60هزار تومان فروخته‌ا‌م. البته توليدات ما به اين يك مورد محدود نمي‌شود. مدتي است توليد ميز و صندلي به شيوه خودمان را آغاز كرده‌ايم كه البته به توليد انبوه نرسيده است.

  • من يك كارآفرينم

به واسطه كسب و كارمان، براي افراد زيادي شغل ايجاد شده؛ چه آنها كه در كارگاه كار توليد را انجام مي‌دهند و چه افرادي كه ما از آنها چوب و چرم خريداري مي‌كنيم. كارآفريني بسيار لذت‌بخش است اما لذت‌بخش‌تر از آن، اين است كه اكثر مشتري‌ها از ما و توليداتمان راضي هستند.

  • قدرت ريسك داشته باشيد

وقتي تصميم گرفتم كارم را شروع كنم، آينده مبهمي را پيش روي خودم مي‌ديدم. نمي‌دانستم كارم مي‌گيرد يا نه ! ريسك كردم و البته خانواده‌ام در اوايل شروع كارم حمايت‌ زيادي انجام دادند و كسي كمترين انتظار مالي از من نداشت. در اين راه متحمل ضرر مالي هم شدم اما مي‌دانستم اين هزينه را در راه رسيدن به تجربه خرج مي‌كنم. براي شروع اين كار حتما بايد دانش فني و قدرت مديريت خود را بالا برد و البته بازار را هم پيش‌بيني كرد؛ چرا كه متضرر شدن در راه يك كسب و كار نوپا و رسيدن به جايگاه و سرمايه اوليه كمي سخت به‌نظر مي‌رسد.

کد خبر 359018

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha