همشهری آنلاین: پدر علم قنات ایران گفت: شمار قنات‌های ایران از ۶۰ هزار رشته در سال ۱۳۲۰ هم اینک به دلیل بی‌توجهی مردم در استفاده بی‌رویه از منابع آبی به ۳۶ هزار و ۳۰۰ رشته کاهش یافته است.

عبدالکریم بهنیا

به گزارش ایرنا، پروفسور عبدالکریم بهنیا روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در زاهدان گفت: بیش‌ترین قنات‌های ایران در سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی قرار دارد.

وی افزود: قنات در سه هزار و 300 سال پیش برای نخستین بار توسط ایرانیان ساخته شد و بعد از آن 34 کشور دنیا از علم ساخت قنات بهره گرفتند.

وی تصریح کرد: جای تامل دارد که در برخی کشورها نظیر چین با 200 رشته قنات کارهای مطلوبی را برای نگه‌داری از قنوات نظیر بکارگیری یک نیروی کارآمد برای هر رشته قنات در نظر گرفته‌اند اما در کشور ایران با این قدمت، اقدام زیادی در این رابطه انجام نشده است.

وی گفت: از حدود 25 سال پیش تلاش کردیم رشته دانشگاهی در زمینه علم قنات را در ایران راه‌اندازی کنیم که هم اینک در شهر تفت استان یزد یک آموزشکده در این زمینه ایجاد شده است.

پدر علم قنات ایران با بیان این که بر اساس آمار 17 درصد آب کشاورزی ایران از قنات‌ها تامین می‌شود گفت: حدود 96 درصد آب قنوات کشور صرف مصارف کشاورزی می‌شود.

وی با بیان این که قنات یک ثروت ملی است گفت: این میراث ارزشمند گذشتگان در صورت خشک شدن نیز کاربردهایی دارد که می‌توان از آن استفاه کرد.

وی با بیان این که طول تونل‌ها، میل‌ها و چاه‌هایی که برای قنات توسط مقنی‌ها حفر شده بیش‌تر از فاصله بین کره زمین و ماه است گفت: قنات به عنوان یک راهروی زیرزمینی که آب را از آبخوان به سفره آب زیرزمینی منتقل می‌کند باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد به گونه‌ای که علاوه بر نگاه سنتی، علم روز نیز برای حفظ این دستاورد ارزشمند بکار گرفته شود.

وی تاکید کرد: در مقابل نگاه مخالفان قنات باید گفت این میراث ارزشمند درست است که برای استان‌ها و شهرهای بزرگ جوابگو نیست اما برای محدوده‌های کوچک در استان‌ها و نقاط مختلف جمعیتی کاربرد دارد.

کد خبر 359009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha