محدثه قیدی: ‌براساس اصل یکصد و سوم قانون اساسی، «استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌‌شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.»

شهر

بنابراين علاوه بر مقامات محلي، مسئولان دولتي و حكومتي نيز در موارد مربوط به شهر تهران بايد تابع تصميمات شوراي شهر باشند.
اين در حالي است كه بسياري از معضلات ازجمله آلودگي هوا و ترافيك در صدر مشكلات پايتخت قرار دارند كه براي رفع آنها بايد نهادهاي مختلفي تصميم‌گيري و اقدام كنند.

اما در اين ميان برگزاري نمايشگاه‌ها در شمال شهر تهران و محل دائمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران يكي از علل ترافيك و تشديد آلودگي هواي تهران است. از سوي ديگر با استناد به اصل 103قانون اساسي كشور، شوراي اسلامي شهر تهران از اختيار لازم برخوردار است كه با هدف حفظ سلامت شهروندان تهراني، تردد روان ترافيكي در مهم‌ترين شريان‌هاي بزرگراهي پايتخت و كاهش آلودگي هوا نسبت به خروج نمايشگاه بين‌المللي از شهر تهران رأي لازم را صادر كند.

پرويز سروري، رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر تهران با استناد به همين اصل قانون اساسي و تفاهمنامه دولت با شهرداري در سال83 براي خروج نمايشگاه‌ها از شهر تهران خواستار آن شد تا غير از نمايشگاه‌هاي تخصصي و كم‌مخاطب بقيه آنها در خارج از شهر و در نمايشگاه بين‌المللي شهر آفتاب برگزار شوند. به‌گفته سروري اين اختيارات را قانون به شوراي شهر داده تا مانع شود كه حقوق شهروندي مردم تهران به‌خاطر سودجويي برخي دستگاه‌ها زير پا گذاشته شود. اين در حالي است كه عدم‌تمكين به قانون از سوي دستگاه‌هاي متولي تاكنون باعث ضرر و زيان جدي به سلامت شهروندان و نيز شهر شده است.

رئيس كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر با اشاره به اينكه هم قانون و هم تفاهمنامه بر خروج نمايشگاه‌ها از شهر تهران تأكيد دارد، به همشهري گفت: اگر دولت خواستار اعمال حقوق شهروندي است خودش نبايد موجبات آزار مردم را فراهم كند مثلا در شرايطي كه ما نمايشگاه شهرآفتاب را با همه امكانات و دسترسي‌ها داريم چرا بايد همچنان نمايشگاه‌هاي پرمخاطب با عواقب ترافيكي، آلودگي هوا و... در شهر برگزارشود؟

  • تصميمات شوراي شهر الزام‌آور است

حدود 12سال پيش شوراي شهر تهران تصميم گرفت از برگزاري نمايشگاه‌هايي كه با فاصله كوتاه هرسه تا چهار روز در محل دائمي نمايشگاه‌ها واقع در بزرگراه شهيد چمران برگزار مي‌شد، جلوگيري كند. اين نهاد درنظر داشت تا بدين وسيله مانع فشاري مضاعف بر دوش نحيف معابر شهري شود كه از توان لازم براي تحمل بار ترافيك برخوردار نبودند.

از اين‌رو اعضاي شوراي شهر تهران از شهردار وقت خواستند تا جلوي برگزاري نمايشگاه‌ها در داخل محدوده شهري را بگيرد و حتي در قالب مصوبه‌اي شهرداري را موظف به جانمايي فضايي مناسب در خارج شهر براي ساخت يك مجموعه نمايشگاهي استاندارد كردند.مهدي چمران، رئيس شورا‌معتقد است چون مسئوليت كلي امور شهر با شوراي شهر ‌و به‌واسطه مصوبات آن است، بنابراين مصوبات شورا درصورتي كه خلاف قانون نباشد مي‌تواند براي ساير دستگاه‌هاي اجرايي هم صدق كند.

اين اظهارنظر وي ناظر بر ماده 103قانون اساسي است كه ذكر آن كمي بالاتر مطرح شد. چمران معتقد است، مصوبه شورا‌ براي انتقال نمايشگاه و درخواست از شهردار ‌ براي جلوگيري از برگزاري نمايشگاه‌هاي پرازدحام همه براساس روش قانوني صورت گرفته كما اينكه در زمان تصويب و پس از آن از سوي مراجع بالاتر هيچ ايراد قانوني بر آن گرفته نشد.

  • ضمانت اجرا از قانون مهم‌تر است

قدر مسلم همه آنچه در مورد انتقال نمايشگاه‌ها تاكنون از سوي مديريت شهري، نمايندگان مجلس و حتي خود مسئولان دولتي گفته شده همه از حد حرف فراتر نرفته و تاكنون نتوانسته جنبه عملي به‌خود بگيرد. در اين‌باره محمدمهدي تندگويان نايب‌رئيس كميسيون معماري وشهرسازي معتقد است كه اصلا به قانون نياز نيست چون شوراي تأمين استان و شوراي‌عالي ترافيك درصورتي كه جدي باشند مي‌توانند تكليف برگزاري نمايشگاه‌ها در داخل شهر يا وضعيت انتقال آن را براي هميشه روشن كنند.

وي به همشهري گفت: تنها قانون موجود مربوط به اخذ مجوز برگزاري نمايشگاه‌هاست كه در اختيار سازمان توسعه و تجارت است اما همين سازمان حق جلوگيري از برگزاري نمايشگاه را ندارد. از نظر تندگويان مهم‌تر از تصويب قانون يا تصويب مصوبات، ضمانت اجرايي آن است.

کد خبر 358981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha