سازمان فناوری اطلاعات در واکنش به گزارش روزنامه همشهری در تاریخ ۱۵ /۱۰ /۹۵ که با تیتر «دولت الکترونیک معطل کارپوشه ایرانیان» منتشر شده بود، توضیحاتی ارائه کرده است.

کار پوشه

متن كامل پاسخ سازمان فناوري اطلاعات به همشهري و توضيحات تكميلي اين رسانه در ذيل مي‌آيد.

  • پاسخ سازمان فناوري اطلاعات

در گام نخست تيتر «دولت الكترونيك معطل كارپوشه ايرانيان» عنوان درستي براي موضوع محسوب نمي‌شود و منجر به برداشت نادرست مخاطب خواهد شد؛ زيرا پروژه دولت الكترونيكي يك فرايند مستمر است كه به مرور زمان تكميل و در هر بازه زماني نتايج آن نمود خواهد يافت. اين فرايند شامل مؤلفه‌هايي نظير زيرساخت‌هاي ارتباطي و اطلاعاتي، كانال‌هاي دسترسي و ارائه خدمت، طراحي و پياده‌سازي نرم‌افزارهاي كاربردي و از همه مهم‌تر بازمهندسي و اصلاح فرآيندهاي ارائه خدمت توسط نهادهاي متولي مربوطه است.

از اين‌رو، كارپوشه ملي ايرانيان نمي‌تواند عامل معطلي فرآيند الكترونيكي‌شدن دولت قلمداد شود. همانگونه كه نگارنده اين مطلب اشاره نموده است كارپوشه ملي ايرانيان به عنوان صندوق الكترونيكي ايرانيان با هدف ارائه خدمات الكترونيكي در كنار ساير روش‌هاي موجود توسط مهندسان و متخصصان خلاق كشور عزيزمان مطرح و راه‌اندازي شده است و اين سامانه به عنوان بخشي از معماري استقرار دولت الكترونيكي كه در قالب «ضوابط فني اجرايي توسعه دولت الكترونيكي» در سال1393 به تصويب شوراي عالي فناوري اطلاعات رسيد و توسط رئيس محترم جمهور ابلاغ و عملياتي گرديد مدنظر است. بنابراين تأكيد مي‌شود كه اين امر نمي‌تواند عامل معطلي اين فرآيند باشد،

زيرا با تلاش‌هاي بي‌وقفه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و ساير دستگاه‌هاي اجرايي، مولفه‌هاي دولت الكترونيكي در حال اجرا و پياده‌سازي هستند و از پيشرفت مناسبي نيز برخوردارند كه ارائه گزارش آن در اين مقال نمي‌گنجد.بايد توجه داشت كه به استناد ماده3 آيين‌نامه اجرايي و ماده8 قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات، پاسخگويي دستگاه‌هاي اجرايي به شهروندان بايد به يكي از روش‌هاي زير و به انتخاب متقاضي صورت پذيرد. در اين راستا كارپوشه ملي ايرانيان يكي از روش‌ها در كنار رايانامه‌هاي (ايميل) داخلي، ارسال مرسوله پستي و يا مراجعه حضوري مطرح گرديده است و قانونگذار تنها راه ارائه خدمات دولت الكترونيكي را اين كارپوشه مدنظر قرار نداده است.

از ديگر مواردي كه در اين مطلب به اشتباه مطرح گرديده است، انتخاب سرفصل «قانون معطل كارپوشه» است. در اين راستا همانگونه كه نگارنده محترم اشاره نموده است، قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات در سال1388 به تصويب رسيده و لازم‌الاجرا گرديده است.

متاسفانه به‌‌رغم آنكه مقرر شده بود آيين‌نامه‌هاي مواد8، 18 و23 توسط دولت تهيه و حداكثر در بازه زماني 6ماهه به تصويب برسد ليكن با توجه به مسكوت ماندن اين موضوع در دولت قبل، در دولت يازدهم و در راستاي ايجاد شفافيت و پاسخگويي در نظام اداري و تحقق حقوق شهروندي، هيأت محترم دولت- به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجدانه و مصرانه پيگير تدوين و تصويب آيين‌نامه‌هاي قانون مذكور بوده كه نهايتا در سال1393 به تصويب رسيد و وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز به عنوان نهاد تخصصي با بهره‌گيري از شيوه‌هاي نوين خدمت‌رساني، طراحي و پياده‌سازي اين سامانه را متعهد گرديد. بنابراين ادعاي توقف اجراي قانون راه‌اندازي كارپوشه، منصفانه نيست.

به نظر مي‌رسد نگارنده مطلب با جابه‌جايي تاريخ تصويب آيين‌نامه‌هاي مصوب و تكاليف مندرج در آنها دچار چالش‌هايي خودساخته گرديده است، زيرا اولين بار در ماده15 آيين‌نامه اجرايي ماده8 قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات كه در تاريخ1394.6.30 به تصويب هيأت محترم وزيران رسيده است تكليف راه‌اندازي سامانه كارپوشه ملي ايرانيان ظرف مدت6 ماه به سازمان فناوري اطلاعات ايران واگذار گرديده است كه در مقاله منتشره اين تاريخ در زير بخش «قانون معطل كارپوشه» سال1393 قيد گرديده است كه اين امر منجر به نتيجه‌گيري نادرست نگارنده در خصوص تاخير 6ماهه در راه‌اندازي كارپوشه مذكور شده است.

اين در حالي است كه پس از تصويب آيين‌نامه مذكور در مهرماه 1394، به‌رغم محدوديت‌هاي بودجه‌اي جهت انجام پروژه‌ها در دستگاه‌هاي اجرايي، راه‌اندازي اين سامانه با جديت در دستور كار قرار گرفت تا اين سامانه ملي در زماني زودتر از زمان پيش‌بيني شده به كمك متخصصان و مشاوران داخلي توسط سازمان فناوري اطلاعات ايران راه‌اندازي و به بهره‌برداري برسد.

با توجه به آنكه اين سامانه به صورت ملي و با كاربران انبوه ميليوني مدنظر مي‌باشد، نيازمند آن است كه قبل از اعلان عمومي، به صورت آزمايشي مورد بهره‌برداري قرار گيرد تا از ابعاد مختلف فني و امنيتي مورد ارزيابي قرار گيرد كه اين مهم در حال انجام است. از طرف ديگر، اين سامانه يك بستر زيرساختي محسوب مي‌شود كه نياز است ساير دستگاه‌هاي اجرايي با اتصال به اين سامانه نسبت به ارائه خدمات مورد انتظار اقدام نمايند كه اين امر علاوه بر ايجاد تمهيدات فني در بستر نرم‌افزاري دستگاه‌هاي اجرايي نيازمند هماهنگي‌هايي در سطوح مديريتي دستگاه‌هايي هستند كه در حال پيگيري است. وضعيت مورد اشاره در ماده14 آيين‌نامه مذكور در خصوص دسترسي آزاد به اطلاعات دستگاه‌هاي اجرايي توسط كاربران نيز كمابيش به همين سياق در حال انجام است كه در زمان مقرر به بهره‌برداري خواهد رسيد.

در پايان با توجه به آنكه نگارنده محترم، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات را متهم به عدم اطلاع‌رساني در خصوص اين سامانه نموده است، متذكر مي‌شود كه رويكرد وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در دولت يازدهم، رونمايي و افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها پس از راه‌اندازي و بهره‌برداري است و از افتتاح پروژه‌ها قبل از راه‌اندازي كامل به شدت پرهيز مي‌نمايد. ضمن آنكه سازمان فناوري اطلاعات ايران به عنوان مجري پروژه كارپوشه ايرانيان در خصوص اين پروژه قبلا اطلاع‌رساني كرده و در بيست‌ودومين نمايشگاه الكامپ در سالن دولت الكترونيكي آن را به نمايش عمومي گذاشته بود.

  • توضيحات همشهري

الف) ماده 14و 15 از آيين‌نامه ماده 8قانون دسترسي آزاد به اطلاعات تعهداتي را براي وزارت ارتباطات و همچنين سازمان فناوري اطلاعات ايجاد كرده است. براين اساس سازمان فناوري اطلاعات بايد ظرف شش‌ماه پس از ابلاغ آيين‌نامه ماده8 (مهرماه سال 1394) كارپوشه ملي ايرانيان را راه‌اندازي مي‌كرد. با احتساب همين تاريخ، سازمان فناوري اطلاعات تا اينجا 10‌ماه تأخير داشته است. روزنامه همشهري در راستاي اجراي قانون مترقي انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات آمادگي دارد هر گامي را كه اين سازمان براي اجراي قانون مذكور برداشته است به اطلاع عموم مردم برساند.

ب) رضا باقري‌اصل، معاون دولت الكترونيك سازمان فناوري اطلاعات و دبير كميسيون توسعه دولت الكترونيك بهار امسال در گفت‌وگو با روزنامه همشهري (شماره 6810مورخ 15ارديبهشت 95) گفته بود: پايلوت‌هاي اجرايي 3ابزار دولت الكترونيك (پورتال ملي خدمات دولت، مركز ملي تبادل اطلاعات و سامانه كارپوشه ملي ايرانيان) تا 2‌ماه آينده رونمايي خواهد شد. با اين حال تا نخستين‌ماه از فصل زمستان هيچ خبري از راه‌اندازي كارپوشه ملي ايرانيان نيست.

ج) در توضيحات سازمان فناوري اطلاعات مجددا اشاره‌اي به زمان دقيق راه‌اندازي كارپوشه ملي ايرانيان نشده است. تنها توضيح ذكر شده اين است كه رويكرد وزارت ارتباطات و فناوري در دولت يازدهم، رونمايي و افتتاح طرح‌ها و پروژه‌ها پس از راه‌اندازي و بهره‌برداري است و از افتتاح پروژه‌ها قبل از راه‌اندازي كامل به‌شدت پرهيز مي‌نمايد. اين توضيح نمي‌تواند توجيهي براي تأخير اين سازمان در راه‌اندازي كارپوشه ملي ايرانيان باشد. سازمان فناوري اطلاعات اعلام كرده اين سامانه نيازمند آن است كه قبل از اعلان عمومي به‌صورت آزمايشي مورد بهره‌برداري قرار گيرد. لازم است حداقل شفاف‌سازي‌ شود كه اجراي آزمايشي اين سامانه چه زماني به پايان مي‌رسد؟

د) راه‌اندازي كارپوشه ملي ايرانيان، ارتباط مستقيمي با رفع بهانه نهادها و وزارتخانه‌ها براي فرار از اجراي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات دارد. لذا تكليف سازمان فناوري اطلاعات در نهادينه كردن و اجراي قانون دسترسي آزاد به اطلاعات سنگين است.

کد خبر 358976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha