همشهری آنلاین: کنسرتی برای آموزش احترام به زمین و حفظ محیط زیست و کنسرت‌هایی مخصوص بانوان با حضور پیشکسوتان این عرصه، از جمله مهم‌ترین اجراهای سومین روز جشنواره موسیقی فجر بودند.

موسیقی

به گزارش ایسنا، تالار وحدت در سومین روز جشنواره موسیقی فجر (یکشنبه، 26 دی‌ماه) میزبان دو گروه از هنرمندان بود؛ ارکستر مهر (ناصر ایزدی) و کر نامیرا و فیلارمونیک (فرهاد هراتی و علیرضا شفقی‌نژاد).

آرزوی سلامتی برای زمین

اجرای مشترک گروه‌های کر «نامیرا» و «فیلارمونیک ایران» در تالار وحدت برگزار شد. این کنسرت که «زمین مقدس»  نام داشت، در حالی اجرا شد که فرهاد هراتی - خالق این اثر و رهبر گروه کر نامیرا - گفت: هر چند امیدی نیست، اما امیدوارم حال زمین خوب شود.

علیرضا شقفی‌نژاد - رهبر گروه کر فیلارمونیک ایران - نیز در ابتدا در سخنانی اظهار کرد: برای من و گروه فیلارمونیک افتخار بزرگی است که در سال ١٣٩٥ دو کنسرت خوب داشتیم؛ اولین اجرا مربوط به کنسرت مشترک ما و سامان احتشامی بود و این برنامه دومین اجرای خوب ماست. من با اجرا در کنار سامان احتشامی نشان دادم فقط قطعات کلاسیک کار نمی‌کنم و اگر قطعه ایرانی خوب نوشته شده باشد، اجرایش می‌کنم.

او درباره این اجرای مشترک با گروه «نامیرا» نیز گفت: قدمت رهبری فرهاد هراتی بیشتر از من است و من به او درس پس می‌دهم. عده‌ای تعجب می‌کنند و می‌گویند رهبرها برای اجرای مشترک کنار یکدیگر قرار نمی‌گیرند، اما این‌گونه نیست. ما با یکدیگر دوست هستیم.

شفقی‌نژاد ادامه داد: اثر «زمین مقدس» بسیار عالی نوشته شده و آهنگسازی آن من را جذب کرد که زبان مشترک همه دنیا و دغدغه همه ما است. فرهاد هراتی خیلی خوب به مقوله‌های محیط زیست، حیوان‌آزاری، آلودگی، قطع درختان و مهاجرت پرداخته است که سوای دوستی موجب شد من این کار را بپذیرم.

در این اجرا، افرادی مانند علی‌اشرف آریانپور، علیرضا عصار، ناصر چشم‌آذر، افشین یداللهی، سامان احتشامی، پویا نیک‌پور و فرهاد قائمیان حضور داشتند.

اثر «زمین مقدس» در ١٣ بخش به نام‌های «زندگی»، «آغاز»، «دردواره»، «شکار»، «نفس»، «انسان»، «جنگ»، «مهاجرت»، «بی‌پناه»، «کوه یخ»، «عصیان، خشم، مرگ»، «مرثیه زمین» و «زمین مقدس (امید)» اجرا شد.

هنگام اجرا، تصاویر ویدیویی با موضوع محیط زیست و بخش‌های مختلف این اثر به‌نمایش درآمد. فرهاد هراتی پیش از اجرای کنسرت به مخاطبان گفت که اگر پخش این تصاویر باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود، عذرخواهی او را بپذیرند. البته قسمت‌هایی از این تصاویر که به کشتار جمعی می‌پرداخت، به علت تاثیر بدی که ممکن بود روی مخاطبان بگذارد، به‌نمایش درنیامد و بخش‌هایی از «زمین مقدس» بدون پخش ویدیو اجرا شد.

هراتی علاوه بر رهبری قسمت‌هایی از این کنسرت، نواختن پیانوی این اثر را نیز برعهده داشت و خواننده سولوی آن هم بود. شفقی‌نژاد نیز بخش‌هایی از این اجرا را رهبری کرد. سه نوازنده ویولن، ویولن آلتو و ویولنسل در قسمتی از «زمین مقدس» به گروه کر اضافه شدند و نواختند.

کنسرت «زمین مقدس» سال گذشته نیز با حضور معصومه ابتکار - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - برگزار شده بود.

تقدیم یک اجرا به همایون خرم

ارکستر مهر نیز با اجرای آثار زنده‌یاد همایون خرم در سومین روز جشنواره موسیقی فجر به صحنه رفت.

در بخش نخست این کنسرت به رهبری ناصر ایزدی، قطعات «گمشده»، «افسانه شیرین»، «گل همراه نسیم - انتظار»، «طاقتم ده» و «رفته» با صدای امیر رفعتی اجرا شدند.

پس از استراحتی کوتاه، قطعه «قصه‌گو» نواخته شد. برای اجرای این قطعه، ارکستر حضور نداشت، اما بردیا صدرنوری پیانو و حامد ابراهیمی ویولن می‌نواختند. محمد صرفه‌جو نیز این قطعه را خواند.

پس از اجرای این اثر، صدرنوری اظهار کرد که این اجرا به همایون خرم و خانواده او (که در سالن حضور داشتند) تقدیم می‌شود.

در ادامه، قطعات «در میان گل‌ها»، «باز آمدی»، «موج آتش - اشک من هویدا شد» و «آنچه گذشت» با ارکستر و صدای محمد صرفه‌جو اجرا شدند.

اجرای یک ارکستر کاملا خصوصی

همزمان در سالن رودکی نیز دو گروه دیگر از هنرمندان، ارکستر بادی کارا (بردیا کیارس) و ترانه‌های ماندگار (آرمین قیطاسی) به اجرای برنامه پرداختند.

ارکستر بادی کارا که پیش از این نصیر حیدریان رهبری آن را برعهده داشت، ارکستری خصوصی است که توسط خود  نوازندگان تشکیل شده و بردیا کیارس آن را رهبری می‌کند. این ارکستر برای اولین‌بار در مهرماه امسال در جشن خانه موسیقی به رهبری کیارس رونمایی شد.

این گروه در اجرای خود در جشنواره موسیقی فجر در حالی به صحنه رفت که کیارس ابتدا توضیح داد، به‌دلیل زمان محدودی که در جشنواره در اختیار داریم و گروه بعدی هم باید برای اجرا در رودکی آماده شود، سه قطعه از قطعات تعیین‌شده برای کنسرت را اجرا نخواهیم کرد.

سازهای بادی این ارکستر با همراهی گیتار بیس، پرکاشن و درامز در دو بخش به صدا درآمدند و مجموعه‌ای از ملودی‌های آرام و ملایم، پرقدرت و پرشور و همچنین تند و شاد را نواختند.

نادر مشایخی - رهبر ارکستر و موسیقی‌دان - از جمله مخاطبان این اجرا بود. در بخش دوم کنسرت نیز علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - دقایقی در سالن حضور پیدا کرد.

ترانه‌های ماندگار با قیطاسی

سالن رودکی در نوبت دوم اجراها میزبان یک آنسامبل بود که آرمین قیطاسی سرپرست و تنظیم‌کننده قطعات اجرایی آن را برعهده داشت.

در کنسرت «ترانه‌های ماندگار» یاشار احمدی و مهدی محمدی به‌عنوان خوانندگان تنور، قطعاتی را خواندند. مهرداد عالمی و امیر دارابی ویلنسل و پیانو نواختند. آرمین قیطاسی نیز نواختن فلوت را انجام می‌داد.

برنامه این گروه با اجرای ترانه فولکلوریک «دل دیوانه» به خوانندگی یاشار احمدی آغاز شد. در ادامه، مهدی محمدی ترانه «جان مریم» را اجرا کرد. همچنین چند آهنگ آذری به‌صورت هم‌خوانی و تک‌خوانی اجرا شدند.

طبق برنامه از پیش اعلام‌شده، پایان‌بخش برنامه گروه قیطاسی ترانه «رقص شکوفه» ساخته عطاءالله خرم بود که این ترانه اجرا نشد و به جای آن و به‌عنوان آهنگ بیز، ترانه «سنده قالماز» توسط یاشار احمدی دوباره خوانده شد.

این آنسامبل با محوریت دو خواننده سولیست تنور و همراهی تریو (فلوت، ویولنسل، پیانو) در پاییز 1395 طرح‌ریزی شد و تمرین‌های خود را آغاز کرد. هدف از تشکیل این گروه ایجاد فرهنگ شنیداری نو نسبت به موسیقی کلاسیک، جاز، پاپ، قومی و محلی است. گروه قیطاسی سعی دارد با تنظیم قطعات مورد نظرش، پیوند مخاطب را با موسیقی‌های نوستالژیک عمیق‌تر کند.

پذیرایی بمرانی با «پپرونی» از مخاطبان پرشمارش

برج آزادی نیز در سومین روز جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه کیان پورتراب و بمرانی بود.

گروه بمرانی در شبی که سالن برج آزادی با هواداران و علاقه‌مندانش پر شده بود، به اجرای برنامه پرداخت.

بهزاد عمرانی - خواننده و نوازنده گیتار - با این توضیح که یک نوازنده از حدود یک ساعت پیش و برای اجرای یکی از قطعات به ما اضافه شده است، امیر علوی - نوازنده گیتار - را به صحنه دعوت کرد. مهیار طهماسبی - نوازنده ویلنسل - نیز از جمله هنرمندان مهمان در اجرای کنسرت بمرانی بود.

علاوه بر قطعاتی که از آلبوم جدید بمرانی اجرا شدند، این گروه از دو آلبوم پیشین خود یعنی «مخرج مشترک» و «گذشتن و رفتن پیوسته» قطعاتی را نواختند و مخاطبان در بخش‌های زیادی از آن‌ها با آن‌ها همراه شدند.

«کهکشان عشق» که اثر کاورشده از یکی از آهنگ‌های محمد نوری - خواننده - است، در این کنسرت اجرا شد و عمرانی درباره آن یادآوری کرد که ما در یادمان محمد نوری نتوانستیم این قطعه را اجرا کنیم و سال بعد از آن در برج میلاد اجرا شد. قطعه «گیسو» از آلبوم جدید گروه بمرانی نیز که از آهنگ قدیمی کاور شده، در برنامه این گروه در جشنواره موسیقی فجر گنجانده شده بود.

«پپرونی» به‌عنوان آهنگ بیز نواخته شد و در قطعه پایانی، سجاد افشاریان - بازیگر و نویسنده - که در سالن حضور داشت، با تشویق مخاطبان به ایستادن و هم‌خوانی با گروه، شور و حال بیشتری به پایان این کنسرت داد.

صحنه‌ای از زنانگی‌های کردی

به گزارش ایسنا، در همین روز، فرهنگسرای نیاوران دومین روز اجراهای بانوان را پشت سر گذاشت و گروه ژیوار (ژیوار شیخ‌الاسلامی) و گروه نگین (نگین سریر) به صحنه رفتند.

گروه «ژیوار» اجرای خود در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر را به نوازنده زن پیشکسوت سنتور، ارفع اطرائی، که در حال حاضر برای درمان سرطان به آمریکا رفته است، تقدیم کرد.

سومین کنسرت ویژه بانوان ۲۶ دی‌ماه با لباس‌ و سربندهای رنگارنگ کردی روی صحنه فرهنگسرای نیاوران اجرا و با استقبال قابل توجه مخاطبان مواجه شد. این گروه برای شناساندن لباس و موسیقی کردی تا کنون اجراهای متعددی در سفارتخانه‌ها در روز ملی کشورهای گوناگون داشته است.

در بخش اول اجرای این گروه قطعات «ترمه»، «گورانی»، «ضرب گورانی»، «دل شیدا»، «ژیوارانه»، «رنگ ژیوارانه» و «دیوان عشق» نواخته شدند.

پیش از شروع بخش دوم، سونیا پوریامین - مجری و تهیه‌کننده تلویزیون - روی صحنه آمد و گفت: ما معتقدیم ما زنان در خانه تصمیم‌گیرنده هستیم، پس در جامعه هم می‌توانیم همین کار را انجام دهیم. زنان در طول ۳۵ سال گذشته به عرصه وارد شدند، اما فقط ۱۴ درصد زنان در جامعه مشغول به کار هستند و ۲ درصد در بخش مدیریتی فعالیت می‌کنند.

او ادامه داد: ما می‌پذیریم که تجربه بسیاری از کارها را نداریم، اما نمی‌توانیم خودمان را دست‌ کم بگیریم. اگر از ما بپرسند پنج نوازنده یا خواننده زن در جامعه خودمان را نام ببریم، می‌توانیم این کار را انجام دهیم؟ ما نسبت به بسیاری از موارد، بویژه جامعه زنان بی‌تفاوت هستیم و زمان آن رسیده که ما زنان به بسیاری از این موارد واکنش نشان دهیم. در جشنواره موسیقی سالن کوچکی مثل فرهنگسرای نیاوران را به زنان اختصاص می‌دهند، چون مطمئن نیستند همه صندلی‌های آن پر شود.

پوریامین اظهار کرد: گروه «ژیوار» از سال ۷۹ در حال فعالیت است. بدون اغراق در بخش موسیقی پایدار مانده وگرنه با اجرا در سالن‌های ۲۰۰ نفره نمی‌توان چرخ موسیقی بانوان را چرخاند. ما مثل کالاهای ایرانی شدیم و یادمان می‌رود که این کالاها را فرزندان، برادران و پدران ما تولید می‌کنند.

این مجری تلویزیونی گفت: در جنگ جهانی دوم در انگلستان هر کسی که از کالاهای تولید داخل استفاده می‌کرد، به او یک کارت طلایی می‌دادند و از او در کلیسا با افتخار نام می‌بردند. ما نیز نباید استفاده از کالاهای تولید داخل را فراموش کنیم. وقت آن رسیده که ما زنان در جامعه به‌عنوان مصلح اجتماعی فکر کنیم. اگر ما بخواهیم، سالن‌هایی که برای اجرای موسیقی به زنان اختصاص می‌دهند، مملو از جمعیت خواهد شد و مسوولان مجبور می‌شوند سالن‌های بزرگ‌تری را در اختیار بانوان بگذارند.

او بیان کرد: شاید ما به عملکرد خودمان واقف نیستیم. این شب‌ها گروهای بانوان را تنها نگذاریم و به زنان فکر کنیم تا بتوانیم سال‌های آینده درخواست سالن‌های بزرگ‌تر را داشته باشیم و از گروه‌های موسیقی زنان این مرز و بوم حمایت کنیم.

بخش دوم این اجرا با حرکات آیینی چهرزاد شیخ‌الاسلامی شروع شد که حاضران از آن استقبال زیادی کردند و درخواست اجرای دوباره آن را داشتند.

«کوه‌های مه‌آلود»، «زمانه»، «من زنم»، «ماه و مهتاب»، «نازمه که»، «ضربی نازمه که» قطعاتی بودند که در بخش دوم اجرا شدند که با تک‌نوازی دف، عود و تنبک همراه بود.

شمسی فضل‌اللهی - بازیگر - نسرین ناصحی و شهلا میلانی، از پیشکسوتان آواز موسیقی زنان ایران، از جمله مهمانان این اجرا بودند.

از نکات حاشیه‌ای این اجرا ورود تماشاگران با گذشت نیم‌ساعت از کنسرت به سالن بود. همچنین در این اجرا قطعات اجراشده گروه ژیوار با آنچه در بروشور جشنواره موسیقی فجر آمده بود، تفاوت داشت. البته «ژیوار» بروشوری را که خودش تهیه کرده و اطلاعات گروه در آن درج شده بود، بین حاضران توزیع کرد.

بانوان پیشکسوت آواز روی صحنه فجر

نسرین ناصحی، شهلا میلانی، فریبا اسدی و آتوسیان نیز در کنسرت گروه «نگین» روی صحنه آمدند و قطعه «ایران  ایران» ساخته محمد سریر را اجرا کردند.

این گروه به سرپرستی نگین سریر، قطعاتی ساخته محمد سریر و انوشیروان روحانی را اجرا کردند که در کنار آن، برخی قطعات کلاسیک فیلم‌های قدیمی نیز نواخته شدند. گروه «نگین» برخی از این قطعات کلاسیک را برای نخستین‌بار اجرا کرد.

«گل سنگ»، «عاشقانه»، «رویای جوانی»، «دلیار»، «تاراج خزان»، «من هم گریه کردم»، «مادر» و چند قطعه انگلیسی از جمله قطعاتی بودند که این گروه اجرا کرد. نازنین جلالی فراهانی، خواننده گروه، برای اجرای آخرین قطعه از پیشکسوتان موسیقی بانوان در زمینه آواز حاضر در سالن خواست که روی صحنه بروند و قطعه «ایران ایران» ساخته محمد سریر را با هم بخوانند.

بسیاری از مخاطبانی که حداقل نیم ساعت قبل از شروع برنامه در فرهنگسرای نیاوران حضور داشتند، به‌دلیل این‌که مجبور بودند تا شروع اجرا و ورود به ساختمان فرهنگسرا در سرما و محوطه بیرونی بمانند، اعتراض داشتند.

بسیاری از۲۶۳ صندلی سالن فرهنگسرای نیاوران برای اجرای گروه «نگین» خالی بود. اعضای گروه نگین نیز با لباس‌هایی به رنگ مشکی و قرمز روی صحنه حاضر شدند. این گروه فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ با اجرای برنامه‌های موسیقی کلاسیک و پاپ آغاز کرد و اعضای آن از فارغ‌التحصیلان رشته موسیقی هستند.

شهرام شکوهی هنوز سر حال نیست

اما در بخش موسیقی پاپ، شهرام شکوهی و امید حاجیلی در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران با مخاطبان خود دیدار کردند.

در کنسرت شهرام شکوهی، این خواننده پاپ که به‌نظر می‌رسید از نظر جسمی شرایط مناسبی ندارد، با اشاره به این‌که چند وقت است در صحنه حضور نداشته، گفت که مدتی نبودم، چون حالم خوب نبود؛ اما حالا بهترم و می‌خواهم کارم را از نو شروع کنم.

این خواننده پاپ سال گذشته جراحی قلب انجام داد و چند سال پیش از آن نیز در یکی از کنسرت‌هایش به‌دلیل مشکل قلبی، اجرایش را ناتمام گذاشته بود.

هم‌خوانی امید حاجیلی با ناصر عبداللهی

امید حاجیلی نیز در کنسرت شب گذشته با همخوانی قطعه‌ای از زنده‌یاد ناصر عبداللهی، یاد و نام این خواننده را زنده  کرد.

این خواننده پاپ پس از حضور اعضای گروه ارکسترش روی صحنه، باز هم منتظر تشویق حاضران در سالن شد و گفت: معیار کنسرت‌های ما فقط جیغ و صدای دست حاضران در سالن است و اگر آن انرژیِ مثبت مد نظر خود را از سالن نگیرم، روی صحنه نمی‌آیم!

صحبت‌های حاجیلی جیغ و دست و سوت حاضران در سالن را به‌دنبال داشت و همین امر باعث شد.

او با قطعه «وقت گل نی» کنسرتش را آغاز کرد و پس از اتمام قطعه، گفت: سال گذشته این افتخار را داشتم که در هیات داوران جشنواره حضور داشته باشم؛ اما امسال مفتخر به اجرا در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر هستم.

این خواننده پاپ تاکید کرد که قصد دارد قطعه‌ای آرام را اجرا کند که این صحبت با مخالفت عده‌ای از طرفدارانش مواجه شد و  با اجرای قطعه «افتاد» که یکی از شادترین قطعات آلبومش است، حاضران در سالن را غافلگیر کرد تا انرژی حاضران در سالن برای بار دوم به اوج برسد.

او در ادامه، از نوازنده نی‌انبان خواست تا روی صحنه بیاید تا یک موسیقی جنوبی را بنوازد.

حاجیلی پس از اجرای قطعات «وای وای» و «رعنا» اظهار کرد: همه زندگی‌ام را مدیون یک نفر هستم و در همه این سال‌ها سعی کرده‌ام، بخشی از الطاف و بزرگواری‌هایش را جبران کنم، ولی هرگز نمی‌توانم محبت‌هایش را جبران کنم. او کسی نیست جز مادرم و البته پدرم، این نخستین سانس از کنسرت‌های من است که در سالن حضور ندارد، آن هم به‌دلیل این‌که تهران نبودند و جای‌شان واقعا برای ما خالی است.

یکی از بخش‌های جذاب این کنسرت، اجرای قطعه «نقش جمال» بود که اثری قدیمی از زنده‌یاد ناصر عبداللهی است که به‌صورت همخوانی با او اجرا شد؛ اجرا به این صورت بود که صدا و تصویر ناصر عبداللهی در سالن پخش می‌شد و امید حاجیلی هم بخش‌های مربوط به خود را می‌خواند.

این کار باعث شد تا صدای زنده‌یاد ناصرعبداللهی در جشنواره موسیقی فجر به گوش دوستدارانش برسد.

اجرای تک‌نوازی نقاره توسط وحید اسداللهی، بخش دیگری از این کنسرت بود که با تشویق مداوم حاضران در سالن روبه‌رو شد.

امید حاجیلی در دقایق پایانی کنسرت با اجازه گرفتن از مسئولان، به جای اجرای یک قطعه، سه قطعه را اجرا کرد که یکی از آن‌ها به انتخاب خود و بقیه به انتخاب حاضران در سالن بود.

برج میلاد نیز شامگاه گذشته، شاهد اجرای ارکستر راز و نیاز به خوانندگی سالار عقیلی بود.

این اجرا با حدود یک ساعت تاخیر آغاز شد و به همین دلیل در بخش پایانی، برخی مخاطبان سالن را ترک کردند.

کد خبر 358930

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha