دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌سابقه در آمریکا، مراسم تحلیف بی‌سابقه هم می‌خواهد؛ چهره‌های مطرح سیاسی و هنری در آمریکا یکی پس از دیگری اعلام کرده‌اند در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید این کشور یعنی دونالد ترامپ شرکت نخواهند کرد.

سیاست جهان

اين روزها مسئولان كاخ سفيد در واشنگتن مشغول تدارك برنامه‌هاي مراسم تحليف دونالد ترامپ به‌عنوان چهل و پنجمين رئيس‌جمهور آمريكا هستند. همزمان، با وجود برف و سرماي شديد در گوشه ديگري از شهر، چندين روز است كه مردم در خيابان‌هاي منتهي به بناي يادبود مارتين لوتر كينگ، رهبر جنبش حقوق مدني سياهپوستان آمريكا، دست به تظاهرات مي‌زنند. اين اعتراض‌ها پس از آن جدي شد كه ترامپ در پستي توييتري خطاب به جان لوئيس، نماينده سرشناس كنگره، نوشت: «جان لوئيس بايد بيشتر روي مسائل مربوط به حوزه انتخابيه‌اش تمركز كند كه اوضاعي آشفته دارد. فقط حرف بدون عمل تأسف‌آور است.»

جان لوئيس از معدود بازماندگان جنبش حقوق مدني سياهان است كه چند روز پيش اعلام كرد در مراسم تحليف ترامپ شركت نخواهد كرد، چرا كه او «صلاحيت لازم» براي رياست‌جمهوري را ندارد. پست توييتري ترامپ عليه لوئيس، واكنش‌هاي گسترده به‌دنبال داشت. لوئيس يكي از رهبران جنبش سياهان در دهه 1960ميلادي آمريكا بود و تنها سخنران باقي مانده از تظاهرات سال 1963واشنگتن است كه به رهبري مارتين لوتر كينگ و در حمايت از حقوق سياهپوستان به راه افتاد.

اين براي نخستين بار است كه طي 30سال حضور جان لوئيس در مجلس نمايندگان، او مراسم تحليف يكي از روساي جمهور آمريكا را تحريم مي‌كند. در اين ماجرا هم مثل تمام ماجراها و حواشي سياسي آمريكا طي هفته‌هاي اخير، رد پايي از روس‌ها ديده مي‌شود. لوئيس اعلام كرده به‌خاطر كمكي كه روسيه به ترامپ براي پيروزي‌اش در انتخابات كرده معتقد است او صلاحيت تصدي پست رياست‌جمهوري را ندارد. پس از اعلام موضع جان لوئيس بود كه تعداد ديگري از نمايندگان كنگره هم اعلام كردند تصميم به تحريم مراسم تحليف گرفته‌اند. تعداد آنها اكنون به 17نفر رسيده است.

  • هفته اعتراض‌هاي مردمي

اين براي نخستين بار است كه چنين موجي در فضاي سياسي آمريكا به راه مي‌افتد و هم مردم و هم شخصيت‌هاي سياسي سرشناس اعلام مي‌كنند تصميم دارند مراسم تحليف رئيس‌جمهور جديد را تحريم كنند. معترضان به ترامپ قرار است اعتراض‌هاي خود را تا روز جمعه، اول بهمن‌ماه، يعني روزي كه ترامپ قرار است به‌عنوان جانشين باراك اوباما اداي سوگند كند، ادامه دهند. اعتراض‌هاي مردمي از اول هفته آغاز شده است.

اعتراض آنها به اظهارات توهين‌آميز دونالد ترامپ عليه گروه‌هاي اقليت و زنان و همچنين مخالفت وي با طرح خدمات درماني اوباما موسوم به «اوباماكر» است. اعتراض اصلي قرار است روز جمعه پس از مراسم تحليف با برگزاري «تظاهرات زنان» در واشنگتن صورت پذيرد. سازمان‌دهندگان اين تظاهرات در بيانيه‌اي ضمن تشويق مردم و چهره‌هاي سياسي به حمايت از اين تظاهرات اعلام كرده‌اند: «انتظار داريم رهبران منتخب در جهت حمايت از حقوق زنان، خانواده‌هاي‌شان و اجتماع‌شان عمل كنند.» تاكنون چندين گروه مدني حمايت خود را از اين اقدام اعتراضي اعلام كرده‌اند. هواداران جنبش «زندگي سياهپوستان مهم است» كه بر مبارزه با خشونت پليس متمركز شده، از شركت‌كنندگان در تظاهرات هستند.

جنيفر هاليدي، هنرمند آمريكايي آفريقايي تبار كه قرار بود در مراسم تحليف برنامه اجرا كند هم روز شنبه اعلام كرد تصميم دارد حضورش در اين مراسم را لغو كند. او طي روزهاي اخير از سوي گروه‌هاي مدني تحت فشار بود كه در حمايت از ترامپ به روي صحنه نرود.

  • رئيس‌جمهور منفور آمريكا

مؤسسه نظرسنجي «پيو» آمريكا ديروز با انتشار نتايج يك نظرسنجي اعلام كرد ميزان محبوبيت ترامپ طي روزهاي منتهي به انتقال قدرت، در مقايسه با 3رئيس‌جمهور پيشين آمريكا بسيار كمتر است. تنها 37درصد از مردم آمريكا اعلام كرده‌اند به ترامپ علاقه دارند. در مقابل، 58درصد هم اعلام كرده‌اند ترامپ براي آنها چهره منفوري است. اين ميزان براي اوباما 15درصد، براي جورج بوش 33درصد و براي بيل كلينتون 26درصد بوده است.

ركورد نفرت مردم آمريكا از رئيس‌جمهور منتخب، پيش از اين با 53 درصد در دست خود ترامپ بود كه به روز پيروزي‌اش در انتخابات بازمي‌گردد. با اين حساب، او ركورد خود را هم شكسته است. دونالد ترامپ، «رئيس‌جمهور منفور» آينده آمريكا، اعلام كرده قرار است بلافاصله پس از ورودش به كاخ سفيد ميزبان ولاديمير پوتين باشد. اكنون كه نام ترامپ و پوتين در فضاي سياسي آمريكا بيش از هر زمان ديگري به هم گره خورده، بايد منتظر اتفاقات جديد در اين كشور بود.

کد خبر 358829

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha