شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم نتوانست مانع شکار غیرمجاز پرندگان مهاجر شود.

اكنون بيش از 10 روز است كه مسئولان سازمان حفاظت محيط‌زيست و وزارت بهداشت نسبت به شيوع آنفلوآنزاي فوق‌ حاد پرندگان هشدار مي‌دهند و از مردم مي‌خواهند از خريد گوشت پرندگان صيدشده به‌طور جدي خوداري كنند اما به‌رغم اين هشدارها و با آنكه سلامت شهروندان با خطر جدي مواجه است، شكارچيان غيرمجاز بي‌توجه به همه اين هشدارها همچنان به صيد و شكار پرندگان ادامه مي‌دهند. اين رويه سبب شد تا روز گذشته سرهنگ حميدرضا خيلدار، فرمانده يگان حفاظت سازمان محيط‌زيست ضمن انتقاد از بي‌نظمي در فريدونكنار و رفتار قلدرمآبانه عده‌اي در اين منطقه، چاره كار را در ورود شوراي تأمين استان مازندران به موضوع صيد غيرمجاز پرندگان مهاجر اعلام كند.

سرهنگ حميدرضا خيلدار در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اينكه در فريدونكنار عده‌اي قانون‌گريز شده‌اند، اظهار كرد: اين افراد از طريق صيد غيرمجاز پرندگان، سود كلاني به‌دست مي‌آورند. در عملياتي كه براي جمع‌آوري دام‌هاي هوايي داشتيم با حدود 80نفر نيروهاي يگان حفاظت محيط‌زيست در منطقه حضور پيدا كرديم ولي اين افراد متخلف با چوب و چماق و حتي سلاح شكاري جلوي ما ايستادند تا درگير بشوند و اين در حالي است كه اگر در برخوردهاي ما خون از دماغ كسي بيايد تبعاتي به همراه خواهد داشت و عده‌اي در بوق و كرنا مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه مسئولان استاني هم بايد در اين مسئله به‌طور جدي ورود كنند،گفت: بازار فريدونكنار تنها يك بازار 500متري است كه تبديل به بازار پرنده‌هاي مهاجر شده است. بايد هر چه سريع‌تر اين بازار تعطيل شود. متأسفانه دستگاه‌هاي مختلف استاني اعم از دادستاني و فرمانداري اين موضوع را به يكديگر پاس مي‌دهند.

دكتر اسماعيل كهرم، مشاور سازمان حفاظت محيط‌زيست كه هرساله با شروع فصل زمستانگذراني پرندگان مهاجر و فرود اين پرندگان در زيست‌بوم‌هاي آبي كشور نسبت به كشتار وحشيانه آنها هشدار مي‌دهد درباره قانون‌گريزي شكارچيان غيرمجاز در فريدونكنار و ساير مناطق به همشهري گفت: جاي تأسف است كه تعدادي شكارچي متخلف به‌راحتي در مقابل قانون مي‌ايستند و به‌رغم همه هشدارها بازهم دست به كشتار پرندگان مهاجر مي‌زنند.

به گفته اين استاد حيات‌وحش، اين شكارچيان كه به‌سادگي قابل‌شناسايي هستند آنقدر قدرتمندند كه با برپايي تورهايي كه بهاي برخي از آنها 250ميليون تومان است انبوهي از پرندگان مهاجر را صرفا براي سودجويي صيد مي‌كنند و روز روشن در فريدونكنار در خيابان اصلي شهر به فروش مي‌رسانند و هيچ نهادي هم مانع كار آنها نمي‌شود؛ ضمن آنكه در مواردي هم كه محيط‌بانان با دشواري، برخي از اين شكارچيان را دستگير مي‌كنند و تحويل مراجع قضايي محلي مي‌دهند، اين متخلفان با توجيه تأمين معيشت، رها مي‌شوند.

کد خبر 358736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha