همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای کلیه متقاضیان ازدواج را مکلف به ارائه گواهی انجام غربالگری به دفاتر ازدواج کردند.

به گزارش ایسنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی بعدازظهر -شنبه، 25 دي- و در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه برنامه ششم توسعه ماده 90 این لایحه را به تصویب رساندند که بر اساس آن کلیه متقاضیان ازدواج باید جهت ثبت قانونی ازدواج دائم، گواهی انجام غربالگری در شبکه‌های بهداشت و درمان را به منظور شناسایی ازدواج‌های پر خطر از نظر بروز اختلالات ژنتیکی به دفاتر ازدواج ارائه نماید. موارد در معرض خطر می‌تواند به مراکز مشاوره اعم از مراکز بهداشت وابسته به وزارت بهداشت یا مراکز مشاوره مورد تایید سازمان بهزیستی ارجاع و چنانچه نیاز به آزمایش ژنتیک باشد در چارچوب احکام ماده 86 همین قانون به مراکز مجاز معرفی می‌شوند.

طبق تبصره 1 این ماده مواردی که براساس مشاوره ژنتیک نیازمند بررسی از نظر آزمایشات ژنتیک باشند به آزمایشگاه‌های مورد تائید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارجاع خواهند شد.

در تبصره 2 این ماده آمده که 10% حق التحریر ثبت طلاق افزایش یافته و منابع حاصله پس از واریز به خزانه و کمک‌های مردمی و دولتی در چارچوب بودجه سنواتی جهت کمک به تامین هزینه‌های آزمایش ژنتیک افراد نیازمند براساس آزمون وسع در اختیار سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار می‌گیرد. هزینه انجام آزمایش‌های مددجویان تحت پوشش کمیته امداد خمینی(ره) و سازمان بهزیستی رایگان است و توسط سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) پرداخت خواهد شد.

به موجب تبصره 3 این آئین نامه چگونگی مراحل صدور گواهی میزان کمک بهزیستی جهت انجام آزمایش‌های ژنتیک به پیشنهاد وزارت‌خانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با همکاری سازمان حداکثر سه ماه بعد از ابلاغ این قانون تهیه می‌شود و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

در تبصره 4 این ماده نیز آمده است وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی(سازمان بهزیستی) موظف‌اند امکان دسترسی تمامی افراد که درصدد ازدواج می‌باشند را به مراکز مشاوره فراهم نماید تا در صورت نیاز به آزمایش ژنتیک آنان را راهنمایی کند.

طبق تبصره 5 این ماده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با حمایت از بخشهای خصوصی و تعاونی امکان دسترسی زوج ها را به آزمایشگاه‌های ژنتیک مورد تائید خود فراهم سازد.

ماه 90 لایحه برنامه ششم با 149 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 1 رأی ممتنع از مجموع 202 نماینده حاضر به تصویب مجلس رسید.

کد خبر 358670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha