همشهری آنلاین: نمایندگان مردم در خانه ملت، با ممنوعیت هر گونه بهره‌برداری از چوب جنگل‌های کشور از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ششم توسعه موافقت کردند.

بهره‌برداری تجاری و صنعتی از جنگل‌های کشور ممنوع شد

به گزارش مهر، نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (پنجشنبه، ۲۳ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد ارجاعی لایحه برنامه ششم توسعه کل کشور با ماده ۴۸ مکرر مبنی بر اجرای دوره تنفس جنگل‌های کشور این لایحه با ۱۵۷ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۷ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

گفتنی است دکتر لاریجانی در توضیح بند یک این ماده مبنی بر آغاز ممنوعیت بهره‌برداری از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ششم توسعه گفت: قراردادهای بهره‌برداری از جنگل در حال حاضر وجود دارد که پس از اتمام قرارداد اجازه تمدید به موجب این ماده داده نمی‌شود از این رو شروع ممنوعیت بهره‌برداری از ابتدای سال چهارم اجرای برنامه ششم در نظر گرفته شده است.

ماده ۴۸ مکرر اصلاح شده این لایحه به شرح زیر است:

۱- هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور از ابتدای سال چهارم اجرای قانون برنامه ممنوع می‌باشد. دولت مجاز به تمدید قراردادهای طرح‌های جنگل‌داری مذکور که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

۲- دولت مکلف است نسبت به اصلاح آن دسته از طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن تا پایان سال سوم اجرای قانون برنامه به اتمام نمی‌رسد، طبق ضوابط قانونی اقدام کند.

تبصره ۱- جمع‌آوری و بهره‌برداری با هدف بهداشت، حفاظت و پرورش جنگل از درختان پیر، خشک سرپا، افتاده، لاپی، آفت‌زده غیرقابل احیاء صرفاً با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز می‌باشد.

تبصره ۲- برداشت درختان جنگلی در جهت اجرای طرح‌های عمرانی مصوب و مجاز، با مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بلامانع است. همچنین بهره‌برداری از درختکاری و جنگل‌کاری‌های دست‌کاشت به ‌منظور زراعت چوب با تشخیص و مجوز سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مجاز است.

تبصره ۳- سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در مدت سه ‌سال اول اجرای قانون برنامه، ضمن جلوگیری از انعقاد قرارداد جدید در موارد موضوع بند (۱) و نظارت بر اجرای قراردادهای منعقد شده قبلی، اجرای مفاد این ماده را پیگیری کند.

۳- به ‌منظور تحقق بند (۱)، دولت مکلف است با اختصاص ردیف اعتباری مستقل نسبت به پیش‌بینی اعتبارات و امکانات در بودجه‌های سنواتی جهت ارتقاء پوشش کامل و مؤثر، حفاظت از جنگل‌های کشور، مهار عوامل ناپایداری، جلوگیری از تغییر کاربری، تجاوز و تصرف، مبارزه با قاچاق چوب، استقرار مدیریت پایدار جنگل و اجرای تعهدات اقدام نماید.

تبصره- دولت مکلف است تسهیلات لازم را جهت توسعه زراعت چوب و واردات مواد اولیه صنایع سلولزی در اختیار صاحبان صنایع و کشاورزان طرف قرارداد آنان قرار دهد.

کد خبر 358618

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha