همشهری آنلاین: شورای جهانی بهداشت مغز، با انتشار گزارشی جدید بر اهمیت خواب مناسب برای هوشیار ماندن و حفظ توان ذهنی سالخوردگی تاکید کرده و توصیه‌هایی را برای کمک به افراد بالای ۵۰ سال به منظور سریع‌تر به خواب رفتن و لذت بردن از یک خواب بی‌وقفه و طولانی ارائه داده است.

خواب سالمندان

به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، کارشناسان معتقدند که اساسا خوابیدن سخت و منقطع برای دوره ای طولانی می تواند خطر بیماری قلبی، چاقی، دیابت، از هوش رفتن و حتی ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

در این حال، شورای جهانی بهداشت مغز(GCBH) كه یک نهاد مستقل از محققان و متخصصانی که در زمینه سلامت مغز در ارتباط با علوم شناختی فعالیت می‌کند، توصیه‌هایی براي بهتر خوابيدن سالمندان دارد.

توصیه‌های کارشناسان برای بهبود خواب در افراد بزرگسال به شرح ذیل است:

  • خوابیدن با جوراب؛ هرچند با جوراب به خواب رفتن خوشایند نیست اما افراد مسن یا سالخورده به واسطه تحلیل قوای جسمانی نیاز دارند که پاهایشان گرم باشد تا بر اثر سرد شدن پاها از خواب بیدار نشوند.
  • خودداری از مصرف غذا و آشامیدن سه ساعت قبل از خواب
  • پرهیز از بحث و مجادله در شب
  • نبردن تلفن هوشمند و تبلت به اتاق خواب
  • گرفتن دوش آب گرم پیش از خواب
  • تعویض چراغ‌های سفید یا آبی رنگ اتاق خواب به چراغ‌های نارنجی

در این گزارش همچنین تصریح شده است که افراد نباید حیوانات خانگی را به اتاق خواب و رختخواب ببرند، زیرا باعث اختلال در فرآیند خواب می‌شود.

در طولانی مدت، عواملی نیز مانند کاهش وزن، ورزش کردن و ترک سیگار می‌توانند به داشتن خواب خوب کمک کنند. همچنین بیرون رفتن از خانه در طول روز و قرار گرفتن در معرض نور طبیعی برای برخورداری از یک خواب خوب حیاتی است؛ کارشناسان می‌گویند افراد باید از چرت‌های طولانی تر از 30 دقیقه در طول روز پرهیز کنند.

همچنین در این گزارش به افرادی که به رختخواب می‌روند اما خوابشان نمی‌برد، توصیه شده است که به منظور پرهیز از ایجاد ارتباط میان رختخواب با بی‌خوابی، از رختخواب خارج شوند و به اتاق دیگری بروند و تنها زمانی به رختخواب برگردند که خواب آلود باشند.

کد خبر 358496

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha