چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۹
۰ نفر

همشهری دو - مریم سمائی: پلاستیک‌های بزرگ را با دستان کوچکش روی سقف خانه کاهگلی‌شان می‌کشد تا نم باران با اشک چشمانش در هم نیامیزد.

روزنامه

دخترك روزي را به ياد مي‌آورد كه هوا ناگهان سياه شد و پدرش از داربست سقوط كرد. آن روز غمگين‌ترين روز زندگي‌اش بود. پدرش مرد و مادرش براي هميشه آنها را ترك كرد. حالا چند سالي مي‌شود كه معصومه 12ساله با خواهر و برادر كوچكش پيش پدربزرگ از كار افتاده‌شان زندگي مي‌كنند آن هم فقط با 53هزار تومان كمك كميته امداد.

  • سبقت اهالي رسانه در انجام كار خير

اين خانواده تنها يك مورد از 6ميليون نفري است كه دلشان مي‌خواهد زندگي حداقلي را براي خود و خانواده‌شان بسازند اما توانايي اين كار را ندارند؛ جماعتي كه مي‌خواهند اما نمي‌توانند... آدم‌هايي كه كهولت سن يا بيماري، توان كار‌كردن را از آنها گرفته و همه نگاه‌شان به كمك‌هاي دولتي است. اما مگر مي‌شود با حقوق 60، 50هزار توماني كميته امداد و بهزيستي سر برج را به ته آن رساند؟ مگر مي‌شود پاي درددل تك‌تك اين 6ميليون نفر نشست و با انتشار گزارشي از زندگي آنها از مردم خواست كه به آنها كمك كنند؟ مگر مي‌شود زندگي آنها را در فقر و نداري ديد و دم نزد؟

ما ديديم و دم زديم.ديديم و تصميم گرفتيم كه سبقت بگيريم براي به بار نشستن اين طرح: «طرح 6ميليون نفر» و حالا به كمك همه مسئولان و خبرنگاران روزنامه همشهري «طرح ۶ ميليون نفر» به ثمر نشسته و با تصويب قانون آن در مجلس، فرضيه نهايي آن محقق شده است. بر پايه اين قانون، دولت مكلف شده علاوه بر يارانه موجود، متناسب با سطح محروميت، ۲۰درصد حداقل دستمزد مصوب شوراي‌عالي كار را از محل منابع هدفمندسازي يارانه‌ها و حذف خانواده‌هاي پردرآمد به افراد از كار افتاده بدون در آمد پرداخت كند.

  • اينها عائله نظام هستند

روح‌الله رجايي، دبير اجتماعي روزنامه همشهري كه در تحقق اين طرح تلاش بسياري كرده است در اين‌باره مي‌گويد: روزي كه قرار شد اين ايده در سرويس اجتماعي روزنامه همشهري پيگيري شود تا به تصويب نمايندگان مجلس برسد همه پاي كار آمدند؛ از خبرنگاران روزنامه همشهري تا خبرنگاران خبرگزاري‌ها كه بعد از طرح اين سوال در روزنامه همشهري پيگير موضوع شدند. ايده بسيار خوب بود. حتي اگر درنظر بگيريم كه ضريب اشتغال در كشور به بالاترين حد ممكن برسد باز هم اين افراد به‌دليل از كار افتادگي و ناتواني نمي‌توانند به كاري مشغول شوند و كسب درآمد كنند به همين دليل حتما بايد از آنها حمايت جدي شود همانطور كه در همه دنيا از اين افراد حمايت مي‌شود.

او با بيان اينكه اين افراد عائله نظام هستند مي‌گويد: در طول اين سال‌ها اين افراد از هر تريبوني بي‌بهره بوده‌اند و صدايشان به جايي نمي‌رسيد، به‌عنوان مثال كارگران، معلمان، كارمندان، نظاميان و... همه داراي صنف هستند و مي‌توانند درباره مسائلشان چانه‌زني كنند و مشكلاتشان را به گوش مسئولان برسانند اما اين 6 ميليون نفر دستشان از همه جا كوتاه بود و هيچ‌كس پيگير مسائل آنها نمي‌شد. در‌واقع وقتي در كشور همه هزينه‌ها پرداخت مي‌شد اگر پولي باقي مي‌ماند به آنها تعلق مي‌گرفت و اگر نمي‌ماند هيچ. گاهي پيش مي‌آمد كه عيدي همه كاركنان پرداخت مي‌شد اما اين افراد از عيدي هم بي‌بهره مي‌ماندند و يا بعد از عيد مبلغي را دريافت مي‌كردند كه اين مسئله واقعا دل آدمي را به درد مي‌آورد.

دبير اجتماعي روزنامه همشهري با تأكيد بر اينكه 90درصد تحقق اين امر به واسطه پيگيري‌هاي روزنامه همشهري بود ادامه مي‌دهد: آقاي قربان‌زاده، مدير مسئول و سردبير روزنامه همشهري به‌طور جدي پيگير كار بود و با تمام باورش آن را دنبال مي‌كرد تا به نتيجه برساند و خوشبختانه حالا بعد از 20‌ماه تلاش مستمر اين طرح به نتيجه رسيده.

او در ادامه مي‌گويد: نخستين گزارش ما ارديبهشت سال پيش منتشر شد و روز بعد اغلب خبرگزاري‌ها و سايت‌ها ما را همراهي كردند و خبر را بازنشر دادند و در نشست‌هاي خبري پيگير ماجرا شدند. اينكه اين موضوع دغدغه همه خبرنگاران شده بود اتفاق خيلي خوبي بود و به پيشرفت ماجرا كمك كرد. در كنار اصحاب رسانه، نمايندگان مجلس ازجمله آقايان حاجي دليگاني، سعيدي، محجوب، تابش و... و خانم‌ها رهبر و افتخاري در مجلس قبل خيلي كمك كردند كه طرح به ثمر بنشيند.

رجايي مي‌گويد: هيچ‌كس نمي‌تواند با اصل اين طرح مخالفت كند چون اين افراد هم فقيرند و هم نمي‌توانند كار كنند. حتي وقتي خبرنگاران اقتصادي موضوع را از اقتصاددانان پيگيري مي‌كردند آنها با هر نگرشي از طرح حمايت مي‌كردند. وقتي فرد از كار افتاده براي يك‌ماه 50هزار تومان دريافت مي‌كند و اگر 3 نفر باشند 75هزار تومان مي‌گيرند با احتساب يارانه آنها به زير مبلغ 200هزار تومان مي‌رسد. حالا چه‌كسي مي‌داند كه چگونه مي‌شود با اين رقم زندگي كرد؟ واقعا اين امر غيرممكن و نشدني است و موجب به‌وجود آمدن انواع آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود.

او تصريح مي‌كند: متأسفانه در طول 5سال گذشته حتي يك ريال به مستمري اين افراد اضافه نشده اما الان به ياري خداوند مشكل حل مي‌شود و هر چقدر حقوق كارگران اضافه شود براساس آن، حقوق اين افراد هم افزايش مي‌يابد.

  • جوانمردي به وقت رسانه

محمد صالح مفتاح، مديرمسئول سايت خبري فردا كه در حمايت از اين طرح و انتشار مطالبي در اين باب، همراه و همصداي روزنامه همشهري بود، نيز در اين‌باره مي‌گويد: نفت هرچه هم بالا يا پايين رود، برخي از مردم از اين موهبت بهره‌مند نمي‌شوند؛ چرا كه در عرصه توليد و كار حضور ندارند. اين دسته از افراد عموما افرادي ازكارافتاده و در حاشيه هستند؛ همان‌هايي كه شايد امروز زندگي‌شان به همان اندك يارانه‌اي كه دولت مي‌پردازد گره خورده است اما انصاف و جوانمردي حكم مي‌كند اين افراد بيش از ساير اقشار جامعه از يارانه‌ها بهره‌مند باشند. هرچند اين گزاره بديهي است اما كسي به فكر اين فراموش‌شدگان نيست.

پيمان جوانمردان اصحاب رسانه تلاشي بود براي كمك به اين افراد از طريق رسانه. او درباره اين پيمان مي‌گويد: آن سال نوشتيم «جوانمردان پيمان مي‌بندند به‌منظور تأمين حداقل معاش خانواده سالخوردگان و ازكارافتادگاني كه ارتباط آنها با كسب درآمد قطع شده است، براي تصويب قوانين لازم در مجلس شوراي اسلامي اقدام كنند». در آن زمان در سايت تريبون مستضعفين فعال بودم. براي پيمان جوانمردي اصحاب رسانه، سايت راه انداخته شد، مصاحبه، خبر و گزارش نوشتيم و تيتر زديم و... جلسه رفتيم و بحث كرديم؛ از نمايندگان مجلس تا اصحاب رسانه و كارشناسان. بعدها در سايت فردا هم در اين زمينه تلاش كردم و حالا با تلاش همه دوستان به‌خصوص روزنامه همشهري آن تلاش‌ها به ثمر نشسته است. مفتاح اضافه مي‌كند: اين تلاش الگوي‌ خوبي براي استمرار چنين مطالبه‌گري‌هايي است كه رسانه‌ها مي‌توانند پيگيري كنند و تا رسيدن به نتيجه از پا ننشينند. ثبت اين تجربه، سوژه خوبي براي مستندسازي است و مصداق روزنامه نگاري انقلابي را عينيت خواهد بخشيد. او در پايان صحبت هايش مي‌گويد: از همه كساني كه تلاش كردند، تقدير مي‌كنم؛ به‌خصوص جناب آقاي عليرضا خدابخشي، مشاور سردبير همشهري كه در طول اين 20ماه، از پا ننشست.

کد خبر 358403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha