همشهری آنلاین: مقامات سیاسی و جهانی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

رفسنجانی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مقامات سیاسی و مذهبی جهان به مناسبت درگذشت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی پیام تسلیت ارسال و یا دفتر یادبود رئیس مجمع تشیخص مصلحت نظام را در سفارت خانه های ایران آمضا کردند.

  • ادای احترام شخصیت های سیاسی و فرهنگی در نمایندگی های ایران در ترکیه

پرچم جمهوری اسلامی ایران در نمایندگیهای کشورمان در ترکیه ازجمله سفارت کشورمان در آنکارا و کنسولگری استانبول و ترابوزان نیمه افراشته شد و شخصیتهای سیاسی ،فرهنگی سفرا ودیپلماتهای مقیم ترکیه با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در انکارا نسبت به ادای احترام و امضاء دفتر یادبود حضرت ایت الله هاشمی رفسنجانی اقدام می نمایند .

  • دفتر یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی و پرچم نیمه برافراشته در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس
  • حضور رئیس مجلس و نخست وزیر سوریه در مراسم یادبود آیت الله هاشمی

شرکت عماد خمیس نخست وزیر سوریه و جمعى از وزیران در مراسم یادبود ایت الله هاشمی رفسنجانی در دمشق. همچنین خانم هدیه عباس رییس مجلس و جمعی از نمایندکان مجلس سوریه در مراسم بادبود ایت الله هاشمی رفسنجانی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق شرکت کرد. سبهبد جاسم الفریج وزیر دفاع سوریه و جمعى از فرماندهان ارتش در مراسم یادبود ایت الله هاشمی رفسنجانی در سفارت جمهورى اسلامى ایران در دمشق شرکت کردند.

  • گشوده شدن دفتر یادبود در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو

بمناسبت درگذشت ایت الله هاشمی رفسنجانی ، دفتر یادبودی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو گشوده شده است . این مراسم از ساعت ١٠ صبح به وقت محلی اغاز شده است . همزمان پرچم کشورمان در ساختمان اصلی سفارت ایران در مسکو ، از دیروز نیمه افراشته شده است .سفرای کشورهای عراق ، مغولستان ، بوسنی و هرزگوین ، فلسطین ، یونان ، لیتوانی ، بورکینافاسو ، سوریه ، أردن ، عمان ، جمعی از مدیران کل وزارتی وزارت امور خارجه روسیه و شخصیت های سیاسی ، با حضور در سفارت جمهوری إسلامی ایران در مسکو ، ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت ایران ، درگذشت ایت الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند . سفرا و مقامات کشورهای مختلف همچنین دفتر یادبود ایت الله هاشمی رفسنجانی را امضا کردند .

  • مجلس ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفارت ایران در بغداد

حضور مقامات عالی سیاسی عراقی و دیگر نمایندگان کشورهای خارجی در سفارت ایران در بغداد برای مجلس ترحیم آیت الله هاشمی رفسنجانی

  • حضور نمایندگان،سفرا و دیپلمات‌های خارجی در سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو

نمایندگان و سفرای خارجی در هند با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو به مقام آیت الله هاشمی رفسنجانی ادای احترام کردند .سفارت کشورمان در هند دفتریادبودی به مناسبت درگذشت رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام گشود.

نمایندگان، سفرا، دیپلمات ها و وابستگان نظامی کشورهای مختلف با حضور درمحل سفارت جمهوری اسلامی ایران، پیام تسلیت خود را در دفتر یادبود ثبت و از مقام آیت الله رفسنجانی تجلیل می کنند.
همچنین به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه ایران در دهلی نو امروز نیمه افراشته است .

  • حضور ایاز صادق رئیس مجلس ملی پاکستان در سفارت ایران در اسلام آباد و امضا دفتر یادبود
  • مقامات قرقیزستان و سفرا برای ادای تسلیت در سفارت ایران حاضر شدند

به مناسبت ارتحال حجه السلام اکبرهاشمی رفسنجانی از صبح امروز دفتر یادبود در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در قرقیزستان برپا شد.

معاونان وزارت امورخارجه ، اعضای دفتر نخست وزیری و ریاست جمهوری قرقیزستان ؛ سفرا و دیپلمات ها و نمایندگان سازمان های بین المللی مقیم در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان با حضور در محل و ادای تسلیت ؛ به امضاء دفتر یادبود پرداختند.

  • میشل عون: هاشمی همواره حامی لبنان بود

ژنرال میشل عون رئیس جمهور لبنان با ارسال پیام تسلیتی به دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران, ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری اسبق ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را به ملت ایران و خانواده ایشان تسلیت گفت.

در این پیام که عصرد وشنبه صادر شد رئیس جمهور لبنان عنوان کرد لبنان سال های طولانی با آن رئیس فقید آشنایی داشت؛ وی تاکید کرد که ایشان همواره حامی لبنان و یکپارچگی آن بود.

  • دیپلماتهای خارجی مقیم چین ، دفتر یادبود آیت الله هاشمی را امضاء کردند

مقامات سیاسی ، سفرا و دیپلمات های خارجی مستقر در چین با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن ، دفتر یادبود رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام را امضاء کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از پکن ، مراسم امضای دفتر یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی در سفارت ایران در چین از ساعت 10 صبح امروز به وقت محلی تا سه روز انجام می شود تا سفرا ، مقامات سیاسی و دیپلمات های خارجی مستقر در چین ، با حضور در محل سفارت ، این دفتر یادبود را امضاء کنند.

همچنین به مناسبت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی ، پرچم سفارت ایران در چین نیمه افراشته شد.

  • رئیس مجلس لبنان: آقای رفسنجانی یکی از ستون های انقلاب اسلامی بود.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان در پیامی به حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یار دیرین امام و رهبری را تسلیت گفت.

نبیه بری دراین پیام که عصر دوشنبه صادر شد، آورده است: از جانب خود و نمایندگان پارلمان لبنان رحلت حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی, یکی از ستون های انقلاب مبارک و شخصیتی که تا آخرین لحظه های عمر خویش نقش های اساسی را در جایگاههای ریاست جمهوری، ریاست مجلس و در رأس آنها مجمع تشخیص مصلحت نظام ایفا کرد، تسلیت می گویم.

دراین پیام آمده است: بارها با آقای هاشمی رفسنجانی که به لبنان و فرزندان آن و به آرامش و ثبات لبنان اهتمام ویژه داشت، ملاقات کردم، ایشان همواره وقایع مرتبط با فلسطین و دو مسئله سوریه و عراق و تحولات یمن را پیگیری می کرد.

نبیه بری تصریح کرده است: خداوند این فقید بزرگ را رحمت و در بهشت ساکن نماید, و به جنابعالی, خانواده و دوستان و ملت ایران صبر و اجر عطا فرماید.

رئیس مجلس لبنان همچنین در پیام هایی مشابه رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به حسن روحانی رئیس جمهوری, علی لاریجانی رئیس مجلس و خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی تسلیت گفته است.

  • رئیس جامعه اسلامی بوسنی: رفسنجانی دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین بود

حسین افندی کاوازوویچ، رئیس العلما و رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین با صدور پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به دولت و مردم ایران اسلامی تسلیت گفت.

در بخشی از این پیام که به امضای حسین کاوازوویچ رییس العلما و رئیس جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین رسیده آمده است: آیت الله هاشمی رفسنجانی دوست بزرگ بوسنی و هرزگوین و مردم کشورمان بود و هرگز نمی توانیم این موضوع را فراموش کنیم.

جامعه اسلامی بوسنی و هرزگوین مراتب تسلیت خود را به مناسبت درگذشت جناب آقای هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس جمهور سابق ایران ابراز می نماید.

  • مرکز اسلامی انگلیس: هاشمی بزرگ مرد تاریخ نهضت اسلامی ایران بود

مرکز اسلامی انگلیس در پیامی درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را موجب تألم وتأثر شیفتگان انقلاب اسلامی و همه علاقمندان به ایران، تشیّع و روحانیت دانست و ارتحال ایشان را به به رهبر معظم انقلاب اسلامی، یاران دیرین او و خاندان هاشمی رفسنجانی تسلیت گفت .

در پیام مرکز اسلامی انگلیس آمده است آیت الله آقای حاج شیخ اکبر هاشمی رفسنجانی بزرگ مرد تاریخ نهضت اسلامی ایران و یار دیرین امام خمینی(ره) و همسنگر مبارزات و همگام رهبر معظم انقلاب اسلامی بود.

مرکز اسلامی انگلیس در این پیام آیت الله هاشمی را از عناصر اصلی مبارزات ضد ستم شاهی و رنج دیدگان راه پرخطر مبارزه و پرافتخار نهضت اسلامی توصیف و اضافه کرد در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در مسند مسئولیت های خطیری که به عهده داشت، صفحات درخشانی را درکارنامه خود در تاریخ نهضت اسلامی بجای گذاشت.

او شخصیتی بود که همواره در خدمت امام، انقلاب ، رهبری و مردم بود و صادقانه در این راه مجاهدت و تلاش کرد .

  • جان کربی: رفسنجانی جهره ای سرشناس در تاریخ جمهوری اسلامی ایران است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به خانواده و عزیزان ایشان تسلیت گفت.

جان کربی گفت: حتما! رفسنجانی رئیس جمهور پیشین ایران چهره ای سرشناس در تمام تاریخ جمهوری اسلامی ایران بوده است.

ما تسلیت خود را به خانواده وعزیزانش اعلام می کنیم.

  • ادای احترام سفرا و مقامات دیپلماتیک به شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی

ايرنا در گزارشي د راين خصوص نوشت: همزمان با نیمه افراشته شدن پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارت خانه ها و نمایندگی های سیاسی ایران در خارج از کشور، سفرا و مقامات دیپلماتیک با حضور در این مراکز و امضای دفتر یادبود به شخصیت آیت الله هاشمی رفسنجانی ادای احترام کردند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، پرچم جمهوری اسلامی ایران در سفارتخانه ها و نمایندگی های سیاسی کشورمان درکشورهای مختلف، در یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیمه افراشته شده است.

بسیاری از سفرا ، دیپلمات ها و شخصیت هاسی سیاسی در خارج از ایران با حضور در سفارت خانه ها و مراکز نمایندگی سیاسی یا رایزنی های فرهنگی ایران در دفتر یادبود آیت الله هاشمی رفسنجانی ، شخصیت و جایگاه بین المللی وی را مورد تمجید قرار دادند.

به گزارش نمایندگی های ایرنا در خارج از کشور، تاکنون جمع زیادی از مقامات دیپلماتیک با حضور در سفارت خانه ها و مراکز سیاسی ایران ازجمله در وین ( اتریش)، بلگراد ( صربستان) ،سارایو (بوسنی) ، مکزیکوسیتی( مکزیک)، گوانگجو، شانگهای و پکن(چین)، هانوی(ویتنام)،مادرید (اسپانیا)، آنکارا و استانبول( ترکیه)، باکو( آذربایجان)، کوالالامپور (مالزی)، اسلام آباد (پاکستان) ، بیروت( لبنان)، دهلی نو، حیدرآباد و بمبئی( هند)،آکتائو (قزاقستان)، جاکارتا (اندونزی)،توکیو(ژاپن) ،دمشق(سوریه)، کابل (افغانستان)، مسکو(روسیه) ،برونئی، زیمبابوه ، استرالیا، کره جنوبی و دانمارک با ملت و دولت ایران ابراز همدری کردند.

علاوه براین ارسال پیام های ابراز تسلیت شخصیت های بین المللی در ارتحال این یار دیرین امام و رهبری، همچنان ادامه دارد. اکثر این شخصیت ها در پیام های خود بر نقش ، جایگاه و تاثیر گذاری ایت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشرفت روابط و سیاست خارجی ایران تاکید کردند.

آیت الله هاشمی رفسنجانی در پیام ها و یادداشت های این شخصیت ها این گونه توصیف شده است :

'سرور دانش' معاون رئیس جمهوری افغانستان: فقدان آیت الله رفسنجانی ضربه جبران ناپذیری بر سیاست تعامل و اعتدال در منطقه و نیز ضایعه بزرگی برای مردم ایران و نظام جمهوری اسلامی است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی، سیاستمداری اعتدال اندیش، مصلحت گرا، مرد اندیشه و عمل و از استوانه های نظام جمهوری اسلامی ایران بود که نه تنها در ایران بلکه در سطح منطقه و بین الملل، الگوی بی بدیلی از سیاست ورزی را ارائه کرد.هاشمی رفسنجانی در عین حال که تبحر در علوم اسلامی و تسلط بر اندیشه و آموزه های دینی داشت، فهم درست وی از وضعیت کنونی منطقه و تعاملات جهانی، از وی یک چهره تاثیرگذار و شاخص ساخت.

مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که از یاران نزدیک امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دوران قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران بود، مدت مدیدی از جایگاه ریاست مجلس، ریاست جمهوری و ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، خدمات بزرگی را برای مردم انجام داد.

'حمد محقق'معاون رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان: شخصیتی که حدود 60 سال در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر ایران بار سنگین مسئولیت بزرگ انسانی را به دوش داشت و از تمامی پیچ ‌وخم‌ها و فراز و فرودها با درایت و تدبیر فوق العاده عبور کرد.
در دوران مبارزه علیه نظام شاهی از تئوری ‌سازان انقلاب اسلامی و در دوره پیروزی بزرگترین انقلاب مردمی معاصر منطقه و جهان به رهبری امام خمینی (ره) یکی از کلیدی‌ترین یاران معظم له به حساب می‌اَمد و در مقطع بعد از رحلت امام در کنار رهبری نظام جمهوری اسلامی یکی از سکانداران و پیشکسوتان آن بود، به گونه‌ای که دو دوره ریاست جمهوری ایشان به عصر سازندگی شهرت یافت.

در یک دهه اخیر باوجود همه رخدادها در عرصه تفاوت های فکری میان کارگزاران نظام جمهوری اسلامی که طبیعت یک نظام مردم سالار دینی است، همیشه حامی اصل نظام جمهوری اسلامی و یکی از پایه ‌های استوار آن بود و بدون شک فقدان اسفبار این مرد بزرگ دین و سیاست ضایعه جبران‌ناپذیر و خلاء عظیم برای منطقه و جهان اسلام خواهد بود.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق: درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی خسرانی بزرگ است و از خداوند منان برای مسئولان جمهوری اسلامی ایران، خانواده داغدار و مردم شریف ایران صبر عاجل خواست.

'کوسرت رسول علی' معاون اول جلال طالبانی دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان عراق با صدور پیامی خطاب به رهبر معظم انقلاب اسلامی: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از شخصیت های موثر انقلاب اسلامی بود و امیدواریم همدردی عمیق بنده و اعضای اتحادیه میهنی کردستان عراق را بپذیرید.

امیدواریم این آخرین غم و اندوه برای جمهوری اسلامی ایران که دوست و همسایه ماست باشد و روح بزرگ آیت الله هاشمی رفسنجانی قرین رحمت الهی شود.

'قباد طالبانی' فرزند جلال طالبانی : آیت الله هاشمی رفسنجانی در طول فعالیت سیاسی خویش نقش بسیار مهمی در همکاری و ایجاد پل ارتباطی بین مردم کرد در عراق و جمهوری اسلامی ایران داشت که این قابل فراموش کردن نیست.

'نعیم القندور' رئیس انجمن مسلمانان یونان: آیت الله هاشمی رفسنجانی سرمایه‌ای بی نظیر بود و رحلت ایشان ضایعه ای بزرگ برای جهان اسلام است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت بزرگ سیاسی جهان اسلام بودکه نه تنها منافع ملت ایران بلکه همواره منافع جهان اسلام به عنوان امت اسلامی را مد نظر داشته و همیشه برای رسیدن به این هدف مهم که از دستورات عالیه اسلام و خواست مهم امام خمینی ( قدس سره ) بوده است، را مورد تاکید قرار می داد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی شخصیت بزرگ سیاسی ، اعتدال گرا و عقلانیت محور بودند وبا درایت و سیاست های برگرفته از آموزه های الهی در جهت حفظ آرامش و امنیت نه تنها در ایران بلکه در تمام منطقه خاورمیانه و جهان اسلام گام بر می داشت، بنابراین جهان اسلام یکی از شخصیت های بی نظیر سیاسی خود را از دست داد که بسیار مایع تاثر و تالم است.

'واصف طالب اف'رئیس مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان: هاشمی رفسنجانی هم برای ایران و هم جمهوری آذربایجان شخصیتی مهم و بزرگ بود.

وی با اشاره به روابط نزدیک او با مرحوم حیدر علی اف رئیس جمهوری سابق آذربایجان و نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در حمایت و کمک به جمهوری آذربایجان و به ویژه جمهوری خودمختار نخجوان در اوایل استقلال این کشور را فراموش ناشدنی دانست.

'رائول کاسترو' رئیس جمهوری کوبا درپیام تسلیتی به رئیس جمهوری ایران: هاشمی‌ رفسنجانی در طول فعالیت سیاسی خود به نزدیک شدن روابط دوستانه کوبا و ایران کمک کرد و در دوره ریاست جمهوری وی، همکاری های دوجانبه در زمینه های علمی‌ و تجاری آغاز شد. رفسنجانی به عنوان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، میزبان «فیدل کاسترو» رهبر فقید انقلاب کوبا در جریان سفر رسمی‌ خود به ایران در سال 2001 میلادی بود.

مولانا 'سید کلب جواد صادق نقوی' دبیرکل جمعیت علمای هند: این روحانی مبارزه، برجسته و مفسر قرآن تمامی عمر گرانبهای خود را در راه مبارزه با طاغوت و دفاع از دستاوردهای انقلاب اسلامی صرف کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از ذخایر ارزشمند انقلاب اسلامی بود که لحظه ای در حمایت از بنیانگذار جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب اسلامی درنگ نکرد و همواره در این راه پیشرو بود.

مولانا 'حسین رضا نقوی' از علما هند: هوشمندی ، دشمن شناسی و خستگی ناپذیر بودن آیت الله هاشمی رفسنجانی از وی شخصیتی ممتاز ساخت که نمونه آن در ایران و بسیاری از کشورها بسیار کم و بی نظیر است.

هاشمی رفسنجانی همواره بر وحدت مسلمانان برای مبارزه با رژیم صهیونیستی تاکید می کرد و یکی از حامیان اصلی مبارزات مردم فلسطین بود.

مولانا 'تسنیم' از علمای هندی: سابقه 60 سال مبارزه و حمایت از انقلاب اسلامی از وی شخصیت ممتازی ساخت که تاریخ ایران کمتر فردی مانند وی سراغ دارد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره بر وحدت مسلمانان و جلوگیری از تفرقه بین کشورهای اسلامی و مسلمانان برای مبارزه با توطئه های دشمنان تاکید می کرد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین امام و رهبری، روز یکشنبه 19 دی 95 در سن 82 سالگی و بعداز سالهای طولانی مجاهدت و مبارزه و تلاش برای ساختن ایران اسلامی ، به دیدار معبود خود شتافت.

کد خبر 358328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha