همشهری آنلاین: آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سن ۸۲ سالگی به دلیل عارضۀ قلبی درگذشت.

هاشمی

**آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که امروز 19 دي به دلیل عارضۀ قلبی در بیمارستان شهدای تجریش بستری شده بود، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

**حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، با حضور در بیمارستان شهدای تجریش بر سر پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حضور پیدا کرد.

**پس از روحانی نیز جمعی از شخصیت‌های سیاسی از جمله اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور نیز به جمع حاضران در بیمارستان پیوستند.

**محمد حاجی آقاجانی، معاون وزیر بهداشت، در این باره گفت: «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ساعت 6 با ایست کامل قلبی به بیمارستان منتقل شدند. عملیات احیا یک ساعت و نیم روی ایشان انجام شد اما متأسفانه به نتیجه نرسید. درگذشت یار نستوه انقلاب را تسلیت می‌گویم.»

**بعد از اعلام خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مردم در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کردند.

** پس از اعلام رسمی خبر درگذشت آیت‌الله هاشمی فاطمه هاشمی، دختر رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نیز وارد بیمارستان شد. همچنان چند صد نفر در مقابل بیمارستان شهدای تجریش تجمع کرده‌اند که البته با حضور مأموران حفاظتی و امنیتی اجازۀ ورود هیچ‌کس و حتی خبرنگاران نیز به داخل بیمارستان داده نمی‌شود و از طرفی مأموران انتظامات و حراست انتظامی و اطلاعاتی از پذیرش بیماران نیز خودداری می‌کنند.

**در حال حاضر به سرعت بر جمعیت حاضر در مقابل بیمارستان افزوده می‌شود، به طوری که سراسر خیابان ولیعصر تقریبا مسدود شده است و حاضران علی‌رغم تذکرات و برخوردهای ماموران حاضر در محل حاضر به ترک بیمارستان نیستند.

**علی اکبر صالحی، رئبس سازمان انرژی اتمی، نیز دقایقی پیش وارد بیمارستان شهدای تجریش شد.

**حسین مرعشی در گفت‌وگو با فارس گفت: «پيكر آيت‌الله هاشمی رفسنجانی به جماران منتقل شد.» مراسم تدفين ایشان سه‌شنبه ۲۱ دی برگزار خواهد شد.

**رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در رسانه‌های مطرح جهان بازتاب گسترده‌ای داشته است. پس از اعلام خبر رحلت آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رسانه‌های مختلف و مطرح جهان از جمله اسوشیتد پرس، رویترز، بلومبرگ، بی‌بی‌سی، ایندیپندنت، واشنگتن پست و ... این خبر را بازتاب دادند.

**آیت‌الله احمد جنتی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

**محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، ارتحال حضرت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفت.

**اعضای شورای نگهبان در پیامی رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را تسلیت گفتند.

**در پی درگذشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی مقامات لشگری و کشوری در حسینیۀ جماران حضور پیدا کردند. عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صدا و سیما، حسن خمینی، محمد جواد ظریف، سید محمد خاتمی، محسن رضایی، بیژن نامدار زنگنه، علی طیب‌نیا و تعداد کثیری از شخصیت‌های سیاسی هم‌اکنون در این حسینیه حضور دارند.

آیت‌الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی در 3 شهریور 1313 در روستای بهرمان شهرستان رفسنجان به دنیا آمد. آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سن 14 سالگی به قم رفت و به تحصیل علوم دینی پرداخت و به درجۀ اجتهاد نائل شد.

اساتید وی در حوزۀ علمیۀ قم آیات عظام سید حسین طباطبایی بروجردی، امام خمینی (ره)، سید محمد محقق داماد، محمدرضا گلپایگانی، سید محمد کاظم شریعتمداری، عبدالکریم حائری یزدی، شهاب ‌الدین نجفی مرعشی و محمد حسین طباطبائی بوده‌‌اند.

وی در آنجا تحت تأثیر تعلیمات امام خمینی (ره) به سیاست روی آورد و به مخالفت با حکومت محمد رضا شاه پهلوی و انقلاب سفید او پرداخت.

علی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس اسبق مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، نمایندهٔ مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و رئیس هیئت مؤسس و هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود.

وی نخستین رئیس‌ مجلس شورای اسلامی و چهارمین رئیس‌جمهور ایران در دو دورۀ پیاپی بین سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۶ بود و به عنوان یکی از پرنفوذترین شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شود.

او در همۀ ادوار مجلس خبرگان رهبری نماینده بوده و از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰، دومین رئیس این مجلس بود.

کد خبر 358175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha