همشهری آنلاین: رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، از مشخص شدن میزان مصرف عوامل خطر تغذیه‌ای ایرانیان خبر داد.

دکتر هدایت حسینی در گفت‌وگو با ايسنا اظهارداشت: نتایج طرح ملی مشترک تعیین میزان دریافت نمک و سدیم، قند و انواع روغن و چربی با تاکید بر اسیدهای چرب ترانس و اشباع میان انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور، معاونت بهداشت وزارت بهداشت و سازمان جهانی بهداشت، توسط انستیتو تحقیقات اعلام شد.

وی افزود: در این پژوهش میزان مصرف نمک، قند و شکر مراجعه مستقیم به در منازل و در یک دوره زمانی ۱۰ روزه تعیین شد. در این بررسی از تمام افراد واجد شرایط نمونه ادرار ۲۴ ساعته جمع آوری شد. بررسی الگوی کمی و کیفی مصرف روغن و چربی‌های خوراکی به عنوان مهم‌ترین منابع دریافت اسیدهای چرب ترانس و اشباع در رژیم غذایی خانوارهای ایرانی بررسی شد. این بررسی در خانوارهای شهری مراکز استان‌های آذربایجان غربی، فارس، خوزستان، لرستان، سمنان و خراسان با روش مصاحبه تلفنی و تکمیل پرسشنامه انجام شد.

حسینی ادامه داد: نتایج نشان داد که مقدار کل نمک دریافتی ۹.۱۰ گرم/روز است. نمک اضافه شده در زمان پخت غذا یا نمک سر سفره ۵۴ درصد از کل نمک دریافتی را تشکیل می‌دهد. مهم‌ترین غذاهای فرایند شده در تامین سدیم نان و پنیر هستند.

وی افزود: همچنین متوسط دریافت قند کل ۱۰۲ گرم/روز است. منظور از قند کل مجموع قندهای موجود در انواع مواد غذایی مانند نان، میوه و سبزی، لبنیات، کیک، شیرینی، نوشابه، قند، شکر و... است.

ارزیابی الگوی مصرف انواع روغن و چربی‌های خوراکی در شش استان نشان می‌دهد که سهم روغن‌های نیمه هیدروژنه (روغن نباتی جامد) کاهش چشمگیری داشته و سهم مصرفی روغن‌های نباتی مایع ۵.۴ برابر افزایش یافته است و روغن مخصوص سرخ‌کردنی ۳0درصد سهم روغن مصرفی را تشکیل می‌دهد.

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: اصلاح الگوی اسیدهای چرب روغن‌های نیمه هیدروژنه و کاهش مصرف این گروه از روغن‌ها باعث کاهش قابل توجهی در میزان دریافت اسیدهای چرب ترانس مضر برای سلامتی شده است.

وی گفت: نتایج بدست آمده از این دو بررسی ملی به صورت اینفوگرافیک و گزارش تفصیلی برای سازمان‌های ذیربط جهت سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای کاهش عوامل خطر تغذیه‌ای ارسال شده است.

کد خبر 358122

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha