سه‌شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰
۰ نفر

گراس، بنگ، علف، گل یا هر اسم دیگری که رویش بگذارید، «ماری‌جوانا» با ویژگی‌ها و عوارض منحصر به فرد کار خودش را می‌کند؛ بی‌هیچ دردسری در یک گلدان ساده کشت می‌شود، کسی متوجه کشت و نگهداری و مصرفش نمی‌شود، دست آخر هم به سختی ترک می‌شود؛ چون نوعی اعتیاد روانی می‌آورد.

ماری جوانا

بعد از افزايش هشدار‌ها درباره مصرف اين ماده در بين جوانان ايراني، سخنگوي ستاد مبارزه با مواد‌ مخدر در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهري، شيوع مصرف اين ماده را تأييد كرد اما بي‌هيچ تعارفي گفت كه آماري درباره اين ماده وجود ندارد؛ نه از كشت آن، نه از مصرفش و نه از كشفياتش.

پرويز افشار با بيان اينكه آمار ارائه شده در اين زمينه تخميني و ناظر بر كشفيات مواد‌ مخدر است، گفت: «حتي معلوم نيست چقدر از مواد كشف شده در داخل كشور توليد و چه مقدار وارد كشور مي‌شود. اينكه برخي آمار از كاهش كشف 81درصدي گراس مي‌گويند، مشخص نيست اين كاهش كشف به‌دليل زياد شدن توليد اين ماده به‌صورت زيرزميني در كشور است يا مقادير كمتري از آن وارد كشور شده است.»

افشار كه در يك نشست خبري حضور پيدا كرده بود، با بيان اينكه در هشت‌ماه ابتداي امسال شاهد افزايش 10درصدي مرگ‌ومير معتادان بوده‌ايم، گفت: «در اين مدت يكهزار و 605معتاد به‌دليل سوء‌مصرف مواد جان خود را از دست داده‌اند كه اين افزايش مرگ‌ومير به‌دليل مسموميت‌هاي حاد، اووردوز يا حمل مواد‌مخدر در شكم بوده است.»

  • دوربين‌ها در اطراف مدارس

وي همچنين درخصوص رصد اماكن عمومي و نصب دوربين در اطراف مدارس براي جلوگيري از قاچاق مواد گفت: «به استناد گزارش‌ها در پاره‌اي مناطق توفيقاتي حاصل شده و بيشتر به مدارس دولتي معطوف بوده است اما در بعد كلان اين اقدام انجام نشده است. نگاه ناجا روي استفاده از مرتبطان امر از ميان مردم است و ورود نيرو با لباس و تشكيلات را نداريم و بنا نيست مردم احساس كنند فضا امنيتي شده است؛ چرا كه نگاه ما از رصد در اطراف مدارس، دستگيري قاچاقچي در محل نيست بلكه اگر رابطان موردي را مشاهده كنند به نيروي انتظامي اطلاع مي‌دهند و با موضوع برخورد مي‌شود.»

  • استقبال جوان‌تر‌ها

آنطور كه رئيس كارگروه كاهش تقاضاي اعتياد مجمع تشخيص مصلحت نظام به همشهري مي‌گويد مصرف راحت‌تر، حمل‌ونقل ساده‌تر و كشت آسان‌تر اين ماده باعث شده تا تمايل بيشتري نسبت به مصرف ماري‌جوانا در بين جوانان وجود داشته باشد. سعيد صفاتيان به اين نكته اشاره مي‌كند كه كشت گلخانه‌اي اين ماده مخدر در بين قشر دانشجو بيشتر از ساير افراد است و افرادي‌ كه از اين مخدر استفاده مي‌كنند تا 8مرتبه بيشتر احتمال مصرف كوكائين و تا 15مرتبه بيشتر احتمال مصرف هروئين را دارند و تا 5 برابر بيشتر به درمان اعتياد نياز پيدا مي‌كنند. گفته مي‌شود اين ماده مي‌تواند روي قلب، كليه و ريه تأثير گذاشته و علاوه بر وابستگي باعث ايجاد مشكلات عروقي شود.

  • كيلويي چند؟

ماري‌جواناي خارجي كيلويي 15تا 20ميليون تومان به فروش مي‌رسد اما ماري‌جواناي كشت داخل كه به گراس معروف است از 5تا 10ميليون تومان قيمت دارد كه هر مثقال آن از 100هزار تومان به بالا به فروش مي‌رسد. حالا شبكه‌هاي مجازي هم به كمك توليد‌كنندگان و فروشندگان اين ماده مخدر آمده‌اند تا فروشندگان و خريداران بدون دردسر به ماده مخدر دلخواهشان دسترسي پيدا كنند. در اين شبكه‌ها نحوه كشت، نوع نوردهي، ميزان آبياري و همه مواردي كه براي كشت اين ماده مورد نياز است،

آموزش داده مي‌شود. يكي از دلايل افزايش مصرف بين جوانان، كنجكاوي، تعارف در بين همسن‌وسالان و ارزان بودن مواد است. به همين دليل برخي كارشناسان پيشنهاد مي‌كنند همانطور كه با افزايش قيمت شيشه از مصرف آن كاسته شد، براي اين ماده نيز همين شيوه استفاده شود. در برابر، مخالفان مي‌گويند چنين شيوه‌اي باعث مي‌شود مصرف‌كنندگان اين مخدر به سمت مواد بي‌كيفيت، تركيبي و خطرناك‌تر بروند.

  • ماري‌جوانا با مصرف‌كننده چه مي‌كند؟

اصلي‌ترين ماده‌شيميايي فعال در ماري‌جوانا THC است. وقتي ماري‌جوانا كشيده مي‌شود، THC از ريه‌ها به جريان خون وارد مي‌شود كه از طريق آن به مغز و ساير اندام‌هاي بدن مي‌رسد. THC وقتي به مغز مي‌رسد با يك گيرنده خاص در سلول‌هاي عصبي در قسمت‌هايي كه بر هماهنگي، فكر، حافظه، تمركز، درك حسي و زماني و لذت تأثير دارد، ارتباط برقرار مي‌كند. مصرف‌كنندگان ماري‌جوانا ممكن است به‌صورت كوتاه‌مدت مشكلاتي در حافظه و يادگيري و درك اختلال پيدا كنند. مشكل در باروري، تنفس، فشار خون و افسردگي عوارض اثبات شده مصرف اين ماده است.

کد خبر 357548

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha