دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت آمازون در تلاش است تقاضای دادستانی آرکانزاس برای دسترسی به اطلاعات بلند‌گوی هوشمند اکوی فردی مضنون به قتل را رد کند و به این شکل نبرد قانونی دیگری برسر تلاش کارآگاهان برای دسترسی به مدارک فناورانه و حق حریم خصوصی آمریکایی‌ها درگرفته‌است.

براساس گزارش CNN، دادستاني آركانزاس اميدوار است اين بلند‌گوي هوشمند كه به پرسش‌هاي كاربر پاسخ مي‌دهد، موسيقي پخش مي‌كند،‌اخبار را مي‌خواند و با ديگر تجهزات هوشمند ارتباط برقرار مي‌كند، اطلاعاتي درباره مرگ مردي 31 ساله در خانه فردي به نام جيمز بيتز در اختيار پليس قرار دهد.

وكيل مدافع بيتز مي‌گويد اين بلند‌گوي هوشمند هيچ اطلاعات مفيدي در خود ندارد و از آمازون درخواست كرده تا از حريم خصوصي موكلش محافظت كند. بيتز كه در ماه فوريه سال 2016 به اتهام قتل درجه يك بازداشت شد درحال حاضر با وثيقه‌اي 350 هزار دلاري آزاد شده‌است و دادگاه بعدي وي در ماه مارس برگزار خواهد‌شد.

با تلفيق بيشتر فناوري با زندگي روزمره،‌ مقامات بيشتر از هميشه به جستجوي مدارك مورد نياز در ميان گوشي‌هاي موبايل، لپ‌تاپ‌ها، شبكه‌هاي اجتماعي و حتي بازي واركرفت مي‌پردازند.

تحقيقات درباره تيراندازي سن‌برناردينو در سال 2015 باعث شد شركت اپل عليه FBI كه از اين شركت درخواست كمك براي باز كردن گوشي يكي از مهاجمان را داشت، شكايت كند. دادگاه فرد ديگري به نام جاستين راس هريس كه پسر كوچك خود را درون خودرويي داغ رها كرده‌بود و باعث مرگ او شده‌بود نيز بر اساس پيامك‌ها و جستجوي‌هاي وي در گوگل برگزار شد. با اين همه اين اولين‌باري است كه مقامات قضايي درخواست استخراج اطلاعات از يك بلند‌گوي هوشمند را دارند.

به گفته شركت آمازون،‌بلند‌گوي اكو به صورت دائم در انتظار شنيدن دو واژه فعال‌كننده، الكسا يا آمازون است و پس از آن صداي كاربر را ضبط كرده و پس از تجزيه و تحليل به پرسش او پاسخ مي‌دهد. اين فرايند ضبط و پخش صدا از راه دور انجام گرفته و مي‌توان در طول زمان آن را مرور كرده و يا پاك كرد.

پاي اين بلندگو از زماني به پرونده قتل باز شد كه يكي از شاهدان اعلام كرد صداي پخش موسيقي از آن را در شب قتل شنيده‌است. در آن شب بيتز دو نفر از دوستانش را به خانه دعوت كرده‌بود تا با هم فوتبال تماشا كنند، يكي از اين افراد، افسر پليس جورجيا، ويكتور كالينز بود كه پس از تماشاي فوتبال تصميم مي‌گيرد به جكوزي خانه بيتز برود و بيتز صبح روز بعد جسد او را درون جكوزي پيدا مي‌كند.

باوجود اينكه وكيل‌مدافع بيتز ادعا مي‌كند اين مرگ در اثر حادثه و مصرف بيش از اندازه الكل توسط مقتل رخ داده،‌وجود نشانه‌هاي درگيري،‌جراحت و آثار خون در خانه و همچنين شسته شدن جكوزي و پاسيوي خانه پيش از رسيدن پليس باعث شده تا گزينه اتفاقي بودن اين مرگ رد شود. همچنين آب‌گرمكن خانه مظنون نشان از مصرف حجم غيرقابل توضيحي از آب پيش از رسيدن پليس دارد كه ماموران پليس آن را مدركي بر تلاش براي مخفي كردن يك قتل مي‌دانند.

در اين ميان دادستان پرونده معتقد است اطلاعات موجود در بلند‌گوي اكو مي‌تواند مدارك قابل قبولي در اختيار دادگاه قرار دهد. تاكنون دفتر دادستاني براي دسترسي به اين اطلاعات دوبار درخواست داده‌است اما اين درخواست‌ها هردوبار توسط آمازون رد شده‌است و دادستان معتقد است آمازون تنها به خاطر اينكه مشتريان خود را از دست ندهد اين درخواست را رد مي‌كند.

آمازون در بيانيه‌اي اعلام كرده بدون در دست داشتن يك درخواست قانوني و مجاز به هيچ وجه اطلاعات كاربرانش را در اختيار مقامات قرار نخواهد‌داد. 

کد خبر 357436

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha