یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: به گفته محققان، تنگی نفس می‌تواند علامت هشداردهنده برخی بیماری‌ها باشد که باید جدی گرفته شوند.

تنگی نفس را جدی بگیرید

به گزارش خبرنگار مهر، تحقیق جدید محققان دانشگاه گوتنبرگ سوئد به سرپرستی ناصر احمدی نشان می‌دهد تنگی نفس می‌تواند علامت برخی مشکلات جدی‌تر باشد.

محققان دریافته‌اند غالباً تنگی نفس علامت نارسایی قلبی یا بیماری مزمن انسداد ریه است.

در این مطالعه، تنگی نفس در چندین مطالعه با طرح‌ها و جمعیت‌های متفاوت مورد مطالعه قرار گرفت. یک مطالعه شامل حدود ۱۰۰۰ شرکت کننده و دیگری شامل حدود ۱۰۰ شرکت کننده بود که به دنبال درمان تنگی نفس خود بودند.

احمدی در این باره می‌گوید: «بیمارانی که به دنبال درمان تنگی نفس مزمن خود بودند در مقایسه با جمعیت عمومی با کیفیت زندگی بسیار مختل شده‌ای مواجه بودند. آنها غالبا دارای مشکلات اساسی در انجام وظایف روزمره‌شان بودند. آنها از بیماری‌های مختلفی نظیر نارسایی قلبی یا بیماری ریوی پنهان که در حال پیشرفت بود رنج می‌بردند.»

مطالعه قبلی نشان داده است یک از هر سه فرد بالای ۶۵ سال در سوئد ممکن است مبتلا به تنگی نفس باشد.

به گفته محققان، تنگی نفس با مشکلات عدیده‌ای نظیر آسم، برونشیت، ذات الریه، پنوموتوراکس، کم خونی، سرطان ریه، آسیب‌های ناشی از استنشاق، آمبولی ریوی، اضطراب، میزان اکسیژن پایین در ارتفاعات، نارسایی احتقانی قلب، آریتمی، واکنش‌های آلرژیک، بیماری ریه بینابینی، چاقی، بیماری سل، فیبروز ریوی، فشار خون بالا شریان ریوی، سندرم گیلن باره، شکستگی دنده، و مسمومیت با مونوکسید کربن مرتبط است.

به گفته احمدی، «بیشتر افراد به دنبال درمان تنگی نفس خود نیستند و آن را بخشی از فرآیند طبیعی افزایش سن تلقی می‌کنند. اما اگر در طول فعالیت دچار تنگی نفس می‌شوید باید حتما به فکر درمان آن باشید.»

کد خبر 357348

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha