یکشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۳
۰ نفر

احتمال پایان همیشگی بازی «کلش‌آف‌کلنز» بازی محبوب فنلاندی‌ها در ایران عده زیادی را نگران کرده است؛ کسانی که به آن عادت کرده‌اند و دوستش دارند و البته کسانی که براساس آن تجارتی را راه انداخته‌اند و حالا این سفره را در حال جمع شدن می‌بینند.

بازی کلش‌آف‌کلنز

  تا‌كنون چندين‌بار اختلال در سرورهاي اين بازي به حساب فيلترينگ آن گذاشته شده بود اما جدي‌ترين حرف و حديث‌ها از اوايل ماه گذشته شروع شد وقتي 2بازي كلش‌آف‌كلنز و كلش‌رويال روي موبايل و تبلت برخي كاربران با آي‌پي‌ها باز نشدند و خطاي اتصال را نشان دادند. اعتراض‌ها به اين موضوع بالا گرفت و حدود 2هفته قبل وقتي خبرنگاران موضوع را از مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت ايران پيگيري كردند، او گفت: «اين موضوع ربطي به وضعيت اينترنت كشور ندارد. اطلاع‌رساني در اين‌باره برعهده دبيرخانه كارگروه تعيين مصاديق مجرمانه است و ارتباطي با وضعيت اينترنت ندارد.» سرانجام سه‌شنبه هفته گذشته خبرگزاري ميزان به نقل از دبيركارگروه تعيين مصاديق از رفع فيلتر بازي كلش‌آف‌كلنز توسط وزارت ارتباطات و شركت زيرساخت گفت و البته تأييد كرد اين بازي با رأي كارگروه تعيين مصاديق جرايم رايانه‌اي و به‌دليل ترويج و آموزش اعمال خشونت‌آميز فيلتر شده بود. بعد از اين انتقاد خرم‌آبادي، يك‌بار ديگر دسترسي به اين بازي دشوار شد. كمي بعد نشانه فيلتر شدن دوباره آن با حذف لينك دسترسي به بازي از كافه بازار آشكار شد. به اين ترتيب كاربران دوباره اعتراض كردند، اين‌بار در بالا‌ترين سطح؛ به خود وزير ارتباطات.

  • پيگيري آقاي وزير

هجوم كاربران و هواداران بازي به صفحه وزير ارتباطات با هشتگ #كلش_آف_كلنز_را_آزاد_كنيد باعث شد محمود واعظي نتواند نسبت به اين موضوع بي‌تفاوت باشد. او در واكنش به اين اعتراض‌ها نوشت: «در چند پست اخير، اعتراضاتي به اختلال بازي كلش مطرح كرده‌ايد كه اين مطالب را به اطلاع كميته تعيين مصاديق مجرمانه خواهم رساند ومطالب مطرح شده را پيگيري خواهم كرد. گرچه در بعضي موارد به‌دليل استفاده از ادبيات نامناسب مجبور به حذف اين پست‌ها شده‌ام.» حالا روشن است كه دستور فيلتر اين بازي به دليل خشن بودن براساس اجراي بند ب ماده ۱۵ قانون جرايم رايانه‌اي از سوي كارگروه تعيين مصاديق محتواي مجرمانه صادر شده است. هرچند هنوز عده‌اي از كاربران به اين بازي دسترسي دارند اما بازي همراه با قطع و وصل شدن‌هاي مكرر نه‌تنها لذتي ندارد بلكه باعث عقب افتادن حرفه‌اي‌ها مي‌شود. استفاده از پروسكي‌ها و فيلترشكن‌ها هم سرعت بازي را آنقدر كند مي‌كند كه خيلي‌ها عطايش را به لقايش ببخشند. به‌نظر مي‌رسد بعد از تعارف‌ها و حتي چالش‌هاي قبلي، اين بار نبرد مقام‌هاي قضايي و دولتي درباره نبرد قبيله‌ها جدي‌تر از هميشه است و شايد اين بازي براي هميشه و به‌طور كامل و براساس قانون از دسترس خارج شود. كاربران ايراني در چنين مواقعي معمولا به بازي‌هاي ديگر كوچ مي‌كنند اما همچنان بيشترين نگراني‌ها در اين مورد به كساني مربوط مي‌شود كه از اين مسير درآمدي دارند.

  • درآمدهاي ريز و درشت

سود اين بازي براي ايراني‌ها هرقدر هم باشد، حتما قابل مقايسه با سود نجومي سازندگان آن نيست، چه اينكه اين بازي فقط در سال۲۰۱۳ به‌همراه بازي ديگري به نام «هي دي» توانست درآمد خالصي به مبلغ ۲۷۹ميليون دلار كسب كند. درآمد روزانه اين بازي ۲٫۴ميليون دلار تخمين زده مي‌شود كه از ۸٫۵ ميليون كاربر اين درآمد را كسب مي‌كند. درآمد‌ها در ايران از محل اين بازي يا از فروش اكانت‌هاست كه با متوسط قيمت زير يك ميليون تومان خريد و فروش مي‌شوند. گران‌ترين اكانت در ايران هم حداكثر 15ميليون تومان قيمت‌گذاري شده است، درحالي‌كه بنا به‌گفته مالكش بيش از 70ميليون تومان براي آن هزينه كرده است. . در مجموع تخمين زده مي‌شود اين بازي در ايران روزانه بيش از ٥٠‌ ميليون تومان هزينه داشته باشد كه در سال رقمي بيشتر از ١٨ ميليارد تومان خواهد شد. با خريد «جم» يا الماس هم كه لازمه اصلي جلو رفتن در اين بازي است رقم‌هاي زيادي جابه‌جا مي‌شود. كافي است عبارت‌هاي «خريد جم» يا «خريد اكانت كلش‌آف‌كلنز» را جست‌وجو كنيد تا ببينيد چند سايت و كانال در اين زمينه فعال هستند. شمار افرادي كه در ايران اين بازي را تجربه كرده‌اند، 5.5ميليون نفر اعلام شده است كه البته تعداد قابل توجهي از آن هنگام خريد و فروش‌هاي مرتبط با اين بازي فريب كلاهبرداران را خورده‌اند. پليس فتا هم درباره احتمال سرقت اطلاعات از طريق اين بازي هشدار داده است. با اين همه كم نيستند كساني كه هوادار سفت و سخت «جنگ قبيله»‌ها هستند. نتيجه وعده وزير ارتباطات وضعيت اين افراد را به‌زودي روشن خواهد كرد.

کد خبر 357301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha