همشهری آنلاین: رئیس سابق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه فاجعه منا یک فاجعه تاریخی حج بود، گفت: نقش رهبر معظم انقلاب در مدیریت بحران فاجعه منا بی‌بدیل بود.

به گزارش ایرنا، سعید اوحدی روز دوشنبه در آیین تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان حج و زیارت، با بیان اینکه عوامل مؤثر استراتژیک چه در اوج موفقیت و چه در بحران‌ها وجود دارد، با توجه به فاجعه منا، به دستاورد استراتژیک در این بحران اشاره کرد و گفت: در فاجعه منا که سخت‌ترین فاجعه در تاریخ حج قلمداد می‌شود، روز حج همه وجود آماده بجا آوردن اعمال بود که به‌دلیل سوءمدیریت و بی‌لیاقتی و بی‌کفایتی آل سعود شاهد فاجعه دلخراش بودیم و تصور آن هنوز هم برای سازمان حج و زیارت سخت است.

وی ادامه داد: ایران جزو بیش از ٥٧ کشور حاضر در حج و ٣٤ کشوری بود که حجاج آن کشته شدند.

رییس سابق سازمان حج و زیارت با بیان رفتار غیراخلاقی آل سعود در آن زمان، گفت: زمانی که همه جا بن‌بست بود و نگاه سعودی‌ها با تفکر وهابیت‌شان به بازگرداندن شهدا نبود، ١١٨ پیکر شهید توسط ایرانیان تفحص و شناسایی شد اما اجازه بازگرداندن یکی از آنان را نداشتیم و نگران بودیم مانند بقیه پیکرها دفن شود و نگران بودیم که چه کسی می‌خواهد پاسخگوی خانواده ٤٦٥ شهید باشد.

وی ادامه داد: ١٨ نفر از سعودی‌ها در مقابل ما هشت نفر قرار گرفتند و اجازه بازگرداندن شهدا را به بهانه‌های واهی به ما ندادند.

اوحدی تصریح کرد: همان روز مقام معظم رهبری نهیب تاریخی زدند «اگر کوچکترین اهانتی به پیکرها شود پاسخ می‌دهیم و پاسخ ما تند و شدید خواهد بود» که همین جمله ایشان و آینده‌نگری معظم له باعث شد سعودی‌ها به بازگرداندن پیکر شهدا رضایت دادند. اگر صحبت‌های آقا نبود این سازمان احیا نمی‌شد.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت، عامل دوم استراتژیک را انسجام با وجود حضور نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت عنوان کرد و گفت: این انسجام با حضور نماینده ولی فَقِیه بدست آمد.

وی ادامه داد: ظرفیت عظیم کارآمد و لایق نیروی انسانی در سازمان حج و زيارت وجود دارد که با وجود مشکلات متعدد دست از تلاش برنمی‌دارند.

آیین تکریم و معرفی رییس سازمان حج و زیارت با حضور سید رضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در محل این سازمان برگزار شد.

کد خبر 356760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha