همشهری آنلاین: نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از ویژگی‌های آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی تلاش برای تبیین مرجعیت علمی و سیاسی خاندان پیامبر اسلام بوده است که مبتنی بر قرآن و عترت پیش می‌رفت.

ابوترابی‌فرد:

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله شیخ محمد واعظ‌زاده خراسانی در سخنانی با قرائت آیاتی مبنی بر مرجعیت علمی و سیاسی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) گفت:‌ در آیات قرآن درمی‌یابیم که تمامی انبیاء الهی و معصومین (ع) در مسیر دستیابی به هدف واحدی حرکت می‌کنند و رسالت حضرت محمد (ص) و ائمه (ع) نیز اقامه دین و جلوگیری از تفرقه معرفی شده است.

وی خاطرنشان کرد: اقامه دین به تعبیری یعنی فهم درست دین و تلاش در راستای تبیین معارف و حرکت به سوی برقراری قسط و عدالت، چرا که در این شرایط جامعه انسانی مبتنی بر عدالت شکل می‌گیرد. مراد از اقامه دین همچنین می‌تواند مرجعیت سیاسی و علمی پیامبران و اوصیا باشد. پرداختن به این موارد، مبانی اندیشه دینی در جامعه بشری را هموار می‌کند؛ چرا که آنچه می‌تواند ریشه اختلاف را در جوامع اسلامی و بشری بسوزاند، مرجعیت پیامبر اکرم (ص) و قرار گرفتن آن‌ها در مسیر درست فهم دین است. اگر به این موارد توجه داشته باشیم، از بروز اختلافات جلوگیری کرده‌ایم.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه پیامبر اسلام قرآن و عترت را به عنوان مبین آموزه‌های اسلامی معرفی کرده است، توضیح داد: اگر مبانی قرآن و عترت را در دستور کار خود قرار بدهیم قطعا مسیر اختلاف و تشتت در جامعه اسلامی مسدود خواهد شد. یکی از ویژگی‌های آیت‌الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی تلاش برای تبیین مرجعیت علمی و سیاسی خاندان پیامبر اسلام بوده است که مبتنی بر قرآن و عترت پیش می‌رفت.

وی ادامه داد: ایشان در راستای فهم درست دین از سال ۱۳۲۱ وارد حوزه علمیه مشهد شد و سپس به قم هجرت کرد و حدود ۱۱ سال درس خواندند و مجددا به مشهد بازگشتند. ایشان یکی از چند شخصیت روحانی بودند که گام بلندی برای تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه برداشتند. اینکه اکنون شاهدیم دانشگاه فردوسی مشهد علاوه‌بر جایگاه علمی از جایگاه دینی نیز برخوردار است، به دلیل حضور چنین شخصیت‌هایی بوده است.

ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجمع تقریب مذاهب اسلامی شکل گرفت، بیان کرد: در این راستا ایشان نخستین شخصیتی بودند که عنوان دبیرکل آن را عهده‌دار شدند، از تمام توان و ظرفیت علمی و فکری خودشان کمک گرفتند و در این زمینه در راستای تقریب مذاهب اسلامی به تدوین کتاب‌های متعددی پرداختند.

این شخصیت با فهم خود نیازهای جامعه را پاسخگو بود و از عمر خویش به شایستگی استفاده کرد که به خوبی در پیامی که مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت‌شان صادر کردند می‌توان شاهد بود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: تلاش این بزرگان گام بلندی برای وحدت جامعه اسلامی است. چرا که بروز اختلاف در فهم دین یکی از زشت‌ترین پدیده‌های جامعه اسلامی به شمار می‌آید که دلیل آن بقی و زیاده‌خواهی است. ما می‌توانیم با شناخت جایگاه قرآن و عترت همواره در راستای تربیت علمی، دینی و تهذیب نفس راه وحدت اسلامی را هموار کنیم.

کد خبر 356654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha