رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم وتحقیقات، طرح تنفس جنگل‌ها را نقطه عطف بزرگی در سرنوشت جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: طرح تنفس جنگل به‌معنای تغییر رویکرد اکوسیستمی است؛ باید دستبردهایمان به طبیعت را قطع کنیم و با اجرای طرح تنفس جنگل و با دستکاری کمتر در طبیعت از آخرین بازمانده‌های جنگلی حفاظت کنیم.

به گزارش ايرنا، دكتر هادي كيادليري روز شنبه در آيين شصت و چهارمين سالروز درگذشت استاد كريم ساعي، بنيانگذار جنگلباني ايران كه در پرديس كشاورزي و منابع طبيعي دانشگاه تهران در كرج برگزار شد، با بيان اينكه استراحت يا تنفس جنگل به‌معناي رهاسازي يا پشت به مردم كردن نيست، افزود: ساعي اگر امروز بود حتما اين تغيير رويكرد را مي‌خواست و پاسخ به بهره‌برداران را مطالبه نمي‌كرد بلكه حفظ سرزمين را مطالبه مي‌كرد.

رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران تصريح كرد: 40سال خسارت در پشت اين تفكر خوابيده و متأسفانه به‌رغم اينكه پارادايم جديدي بايد مطرح شود درگيري وجود دارد و دانشگاه‌هاي كشور با داشتن تجربه زياد به جاي حمايت در مقابل آن قرار مي‌گيرند.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: دانشگاه‌هايي كه بعد از40سال در جنگل‌هاي آموزشي مدل‌هاي جديدي را بايد ارائه كنند اصرار بر بهره‌برداري از جنگل‌ها دارند كه ديدگاهي منسوخ شده در تمام دنياست.

كيادليري گفت: در روزهاي اخير شنيديم قاچاق در جنگل‌ها زيادشده كه جاي تعجب دارد؛ كدام قاچاقچي به نفع مجريان عمل مي‌كند كه گفته‌اند اين طرح به نفع قاچاقچيان است. كشوري كه حلب را آزاد مي‌كند نمي‌تواند در مقابل قاچاقچيان بايستد؟

رئيس انجمن علمي جنگلباني ايران افزود: طرح تنفس جنگل يعني تغيير رويكرد اكوسيستمي حالا با هر واژه‌اي با استدلال‌هاي اشتباه تأمين چوب را مطرح مي‌كنند درحالي‌كه فقط 10درصد چوب را تأمين مي‌كنند. كيادليري با تأكيد براينكه منابع طبيعي ايران نيازمند يك ساماندهي است، خاطرنشان كرد: برخلاف آنچه تاكنون به درآمدهاي حاصل از چوب در جنگل توجه كرده‌ايم از اين پس بايد به درآمدهاي ديگر ازجمله گردشگري فكر كنيم.

وي افزود: از سال 1338جنگلداري علمي را شروع كرديم ولي از همان ابتدا اشتباه كرده و شيوه‌هاي ناهمگن با طبيعت ايران را اجرا كرديم كه نفس طبيعت ايران را گرفته است. وي اظهار داشت: مسيري كه آغاز شده راه برگشت در آن نيست و به جاي ايستادن در مقابل آن، هم‌افزايي و كمك كنيم تا باقي مانده جنگل‌هاي شمال را از مرگ حتمي نجات دهيم و از اين مسير به سمت زاگرس و فلات مركزي برويم. طرح تنفس جنگل يكي از مطالبات جدي كارشناسان منابع طبيعي و محيط زيست بود كه سرانجام با ابلاغيه آبان ماه وزير جهاد كشاورزي لازم الاجرا شد.

کد خبر 356582

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha