همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی شنبه-۴ دی- بانک مرکزی را موظف به استقرار سامانه‌های نظارتی برخط کردند.

بانک مرکزی

به گزارش ایسنا، در ماده ۲۰ لایحه برنامه ششم توسعه که در جلسه علنی مجلس به تصویب به مجلس رسید بانک مرکزی موظف شد در سال اول برنامه با استقرار سامانه‌های نظارتی برخط زمینه نظارت مستمر را در نظام بانکی فراهم کند؛ به گونه‌ای که زمینه کشف خطاها و تخلف‌های احتمالی قبل از وقوع به وجود آید.

به موجب این مصوبه بانک مرکزی موظف است تا انتهای سال اول برنامه با ایجاد سامانه‌ای متمرکز، امکان دریافت الکترونیکی و برخط استعلام‌های مورد نیاز جهت اعطای تسهیلات یا پذیرش تعهدات از مراجع ذی‌ربط نظیر استعلام اعتبارسنجی، بدهی مالیاتی و نظایر آن را برای بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی فراهم نماید.

به موجب تبصره یک این ماده تمامی مراجع ذی‌ربط که بانک‌ها و مؤسسات اعتباری در اعطای تسهیلات یا پذیرش تعهدات نیازمند استعلام از آنان می‌باشند، موظفند امکان اخذ استعلام‌های مذکور را به صورت الکترونیکی و برخط فراهم نمایند.

مجلس همچنین با تصویب تبصره ۲ این ماده، بانک مرکزی را موظف کرد مصادیق استعلام‌های مذکور را تعیین و ابلاغ نماید.

نمایندگان مجلس با ۱۴۹ رای موافق، ۱۷ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر ماده ۲۰ لایحه برنامه ششم را به تصویب رساندند.

به گزارش ایسنا نمایندگان مجلس همچنین با ۱۵۵ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر ماده ۲۱ لایحه برنامه ششم درباره کاهش هزینه‌های عملیاتی و تسهیل اجرای صحیح عقود و فراهم کردن زیرساخت های بانکداری اسلامی را از متن لایحه حذف کردند.

کد خبر 356473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha