همشهری آنلاین: مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: مساحت تالاب‌های ثبت شده ایران در کنوانسیون رامسر یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار است که ۴۰۰ هزار هکتار آن را تالاب شادگان به خود اختصاص داد.

ثبت تالاب شادگان با مساحت ۴۰۰ هزار هکتار در کنوانسیون جهانی رامسر

به گزارش ایرنا، احمدرضا لاهیجان چهارشنبه در جلسه هماهنگی روز جهانی تالاب‌ها اظهار کرد: (دوم فوریه) مصادف با 14 بهمن روز جهانی تالاب‌هاست و در ایران اولین اجلاس برای تالاب‌ها در سال 1971 به میزبانی شهر رامسر برگزار و نام‌گذاری شد که 169 کشور عضو این کنوانسیون هستند.

لاهیجان‌زاده ادامه داد: در ایران طی 10 سال اخیر به برگزاری مراسم روز جهانی تالاب اهمیت داده نشده که در سال‌های اخیر فعالیت خوبی شده است.

وی گفت: همایش روز جهانی تالاب‌ها در سال 93 به میزبانی زابل، سال 94 به میزبانی اصفهان برگزار شده است و امسال خوزستان میزبان این همایش است.

وی افزود: در کل دنیا یک هزار و 700 سایت وجود دارد که تالاب‌های مهم با شاخص‌های مختلف ثبت شده‌اند و در ایران حدود 20 تالاب در این کنوانسیون به ثبت رسیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: تالاب شادگان و هورالعظیم از جمله تالاب‌های مهم کشور هستند که به خاطر اکوسیستم موقعیت جغرافیایی در جایگاه ویژه‌ای قرار دارند.

مدیرکل محیط زیست خوزستان بیان کرد: این اجلاس به صورت جدی برگزار خواهد شد و مراسم اجلاس روز جهانی تالاب‌ها امسال به میزبانی خوزستان برگزار می‌شود.

خسرو نشان مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در این جلسه اظهار کرد: استان‌های فارس و اصفهان با آثار تاریخی 2 هزار و 400 سال توانسته‌اند جایگاه خود را در جذب گردشگر پیدا کنند در حالی که خوزستان با داشتن آثار باستانی چون چغازنبیل با قدمتی بیش از 3 هزار و 400 سال به جایگاه خود نرسیده است.

نشان ادامه داد : برندسازی یک تخصص است و اگر به آن نرسیم نمی‌توانیم نتیجه خوبی در معرفی آثار منحصر به فرد خوزستان داشته باشیم و باید ویژگی‌های منحصر به فرد استان خوزستان را برجسته کنیم.

کنوانسیون مربوط به تالاب‌های مهم بین‌المللی، به ویژه تالاب‌های زیستگاه پرندگان آبزی معروف به کنوانسیون رامسر پیمانی بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها و حیوانان و گیاهان وابسته به آن‌ها است که در سال 1971 میلادی در شهر رامسر به تصویب رسید.

کد خبر 356454

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha