شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

اسدالله افلاکی: محیط بانی که به ابتکار او آیین نذر طبیعت شکل گرفت و اکنون به یکی از راهکارهای اثر‌گذار در حفاظت از حیات وحش کشور تبدیل شده است در گفت‌وگو با همشهری از تلاش برای ورود واقفان به حوزه محیط‌زیست خبر داد.

واقفان به کمک حیات وحش می‌آیند

وگفت كه به‌تازگي با واقفان استان قم جلسه‌اي با هدف تبيين مبحث نذر و وقف براي حيات وحش و محيط‌زيست برگزار كرده و توانسته است نظر واقفان را براي ورود به حوزه محيط‌زيست جلب كند؛ اما براي دستيابي به اين هدف هنوز در اول راه است.

احمد بحري در ادامه از برگزاري كارگاه آموزشي براي واقفان در روزهاي آينده خبر داد و افزود: قرار است در اين كارگاه مباحثي در ارتباط با فعاليت‌هايي كه مي‌توان براي حفاظت از محيط‌زيست و حيات وحش انجام داد مطرح شود. او در توضيح اين مطلب از راهكارهايي نام برد كه اجراي آنها توسط واقفان مي‌تواند به‌صورت ماندگار به حيات وحش و محيط‌زيست كمك كند. ازجمله واقفان مي‌توانند محصول بخشي از زمين كشاورزي خود را وقف حيات وحش كرده يا بخشي از آب چشمه‌اي را وقف حيات وحش كنند.بحري خاطرنشان كرد: با توجه به استقبال خيرين از آيين نذر طبيعت انتظار مي‌رود واقفان هم از كمك به محيط‌زيست دريغ نكنند و با پيشگام شدن در اين زمينه، الگويي براي ساير استان‌ها شوند.

  • حضور در مدارس

اين محيط بان 35ساله در ادامه به تجربه حضور خود در مدارس اشاره كرد و گفت: طرح «هر مدرسه يك محيط بان» كه از آبان‌ماه امسال آغاز شد و در 30استان كشور به اجرا درآمد تجربه تازه‌اي براي محيط بانان بود؛ تجربه‌اي كه تداوم آن مي‌تواند از تخريب‌هاي طبيعت جلوگيري و به حفاظت از حيات وحش و محيط‌زيست كمك كند.

بحري با اشاره به اينكه اين طرح به ابتكار سازمان حفاظت محيط‌زيست در سراسر كشور و در مدارس حاشيه مناطق حفاظت شده، پارك‌هاي ملي و پناهگاه‌هاي حيات وحش به اجرا درآمد، افزود: براي حضور در مدرسه پاورپوينتي درباره گونه‌هاي جانوري و گياهي منطقه تهيه كردم و ضمن آن چگونگي حفاظت از اين گونه‌ها را براي دانش‌آموزان توضيح دادم. اين محيط بان گفت: حضور در مدارس بسيار اثر‌گذار بود به‌ويژه آنكه احتمال مي‌رود برخي دانش‌آموزاني كه در كلاس حضور داشتند پدر يا اقوامشان شكارچي باشند، بديهي است وقتي اين دانش‌آموزان به اهميت حيات وحش و خسارات ناشي از شكار غيرمجاز پي ببرند مي‌توانند با انتقال اين آموزش‌ها مانع از تاراج حيات وحش شوند؛ حداقل اين است كه خودشان به اين راه كشانده نمي‌شوند. او با تأكيد بر اينكه يك‌بار حضور محيط بان در مدارس گرچه مهم است اما كافي نيست، تصريح كرد: در جلسه اول دانش‌آموزان تنها با واژه محيط‌زيست آشنا شدند اما آنچه قابل تامل بود ا ينكه اين آموزش‌ها با استقبال خوب دانش‌آموزان مواجه شد. نكته ديگر اينكه برخي از دانش‌آموزان با محيط‌زيست و محيط بان و طبيعت آشنا بودند و برخي اطلاعاتشان به حدي بود كه با اهداي كتاب‌هاي آموزشي از آنها تقدير كرديم.

بحري گفت: اگر قرار است سال‌هاي آينده هم اين طرح اجرا شود بهتر است كه در هر مدرسه دانش‌آموزان علاقه‌مند گلچين شوند و براي آنها با برنامه‌ريزي، اردو‌هاي آموزشي و بازديد از مناطق حفاظت شده برگزار شود. به گفته وي، اين طرح درصورت تداوم باعث پرورش دانش‌آموزاني مي‌شود كه در آينده هر يك از آنها مي‌تواند در نقش يك فعال محيط‌زيست يا علاقه‌مند به محيط‌زيست به صدها نفر ديگر آموزش بدهد. او تأكيد كرد: طرح هر مدرسه يك محيط‌بان، طرحي است كه تقريبا هزينه‌اي ندارد اما اجراي با برنامه آن مي‌تواند نسلي را براي حفاظت از حيات وحش و محيط‌زيست پرورش دهد؛ ضمن آنكه اجراي اين طرح باعث ارتقاي دانش محيط‌بانان هم مي‌شود زيرا محيط بان ناگزير است براي حضور در مدرسه، مطالعه و اطلاعات خود را به روز كند.

بحري در ادامه با اشاره به استقبال از آيين نذر طبيعت، به ساخت يك آبشخور در پناهگاه حيات وحش دره انجير يزد كه يكي از زيستگاه‌هاي يوزپلنگ است اشاره كرد وگفت كه اين آبشخور با مشاركت 70نفر و با هزينه حدود 6ميليون و 500هزارتومان در دست ساخت است كه همه هزينه‌هاي آن را خيرين تأمين كرده‌اند. ساخت آبشخور و تهيه علوفه در منطقه حفاظت شده بجستان خراسان رضوي با مشاركت حدود 70نفر و 8ميليون تومان هزينه و نيز ساخت منبع ذخيره آب در منطقه حفاظت شده كوه بافق يزد كه يكي از مهم‌ترين زيستگاه‌هاي يوز ايراني است از ديگر اقداماتي است كه با شكل‌گيري آيين نذر طبيعت توسط خيرين در حال اجراست.

کد خبر 356387

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha