مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان پرتغالی دریافتند بیماران مبتلا به سرطانی که دچار دیابت نیز هستند در خطر بالایی برای آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی قرار دارند.

شیمی درمانی

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه خبری وب مد، به گفته محققان گزارش‌های زیادی مبتنی بر تاثیر آنتراسایکلین‌ها شامل اپی روبیسین و داکسیل بر مسمومیت قلبی بیماران وجود دارد. البته خبر خوب اینجاست که مسمومیت قلبی در مراحل ابتدایی قابل بازگشت بوده و می‌توان از بروز نارسایی و مشکلات قلبی جلوگیری کرد.

آنتراسیکلین ها ترکیبات طبیعی هستند که تاثیر خود را از طریق تداخل در فعالیت آنزیم توپوایزومراز ایفا می‌کنند.

طی این پژوهش 83 بیمار مبتلا به سرطان‌های مختلف شامل 54 بیمار مبتلا به سرطان پستان، 20 بیمار مبتلا به سرطان لنفوم و 9 بیمار مبتلا به سرطان معده مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین سنی افراد 52 سال بود که 78 درصد آن‌ها زن بودند.

بیمارانی که به دیابت مبتلا بودند نشانه‌های بیشتری از آسیب‌هایی را از خود نشان دادند که شامل علایم هشدار دهنده نارسایی قلبی بود. هرچند که این تحقیق بین قند خون و آسیب بیشتر قلبی رابطه علت و معلولی را پیدا نکرده است.

محققان توصیه کرده‌اند که بیماران مبتلا به سرطان باید به طور جدی با تغییر در شیوه زندگی و یا در صورت لزوم با استفاده از دارو، عوامل خطر قلبی شان را کنترل کنند.

این پژوهش طی نشست تصویربرداری اکو اروپا در آلمان مطرح شده است.

کد خبر 356136

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha