دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

رئیس کمیته ملی توسعه پایدار گفت: بخش‌های زیادی از کشور تحت‌تأثیر پدیده تغییر اقلیم قرار گرفته و افزایش دما در برخی نقاط از ۱.۵درجه هم فراتر رفته است.

تغییر اقلیم

به گزارش ايرنا، رضا مكنون در همايش بين‌المللي تجارت كم‌كربن با بيان اينكه در اواخر سال 2015و اوايل سال2016 دو اتفاق محيط‌زيستي مهم در دنيا رخ داد، افزود: نشست پاريس يكي از آنها بود كه براساس آن كشورهاي دنيا به اين اجماع رسيدند كه مانع گرم شدن بيشتر از 1.5تا 2درجه نسبت به زمان انقلاب صنعتي شوند.

وي اظهار كرد: اين در حالي است كه در ايران و در بسياري از نقاط اين ميزان گرمايش را تجربه كرده‌ايم؛ بنابراين بيشتر تحت‌تأثير تغيير اقليم قرار مي‌گيريم؛ از اين‌رو بايد برنامه‌هاي كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي را با جديت دنبال كنيم. وي ادامه داد: براساس نشست پاريس قرار شد ايران 4درصد بدون شرط و 8درصد به شرط برداشته‌شدن تحريم‌ها تا سال 2030از انتشار گازهاي گلخانه‌اي خود بكاهد.

مكنون اظهار كرد: معمولا در كشور براي رسيدن به اقتصاد كم‌كربن سيستم هماهنگ و يا الگوي جديدي وجود ندارد، همواره براي مقابله با مشكلات و چالش‌ها به زور متوسل مي‌شويم، مثلا چاه‌هاي غيرمجاز را مي‌بنديم و يا مانع تردد خودروها در سطح شهر مي‌شويم درحالي‌كه بايد يك برنامه‌ريزي علمي داشته باشيم.

مكنون گفت: اتفاق دوم، تدوين اهداف توسعه پايدار است كه براي نخستين بار 190كشور دنيا روي اين اهداف توافق كردند كه آب سالم و بهداشت، انرژي ارزان و تجديدپذير، شهرها و جوامع پايدار و استفاده پايدار از زمين برخي از اين اهداف 17گانه توسعه پايدار است.

رئيس كميته ملي توسعه پايدار افزود: از 3سال قبل كشت فراسرزميني مدنظر قرار گرفت و وزارت نيرو هم آيين‌نامه آب قابل برنامه‌ريزي و برداشت از طبيعت را تدوين كرد چرا كه هم‌اكنون 150ميليارد مترمكعب آب زيرزميني را برداشت كرده‌ايم. مكنون ادامه داد: برداشت‌هاي بي‌رويه منابع آبي زير زميني علاوه بر نابودي منابع آبي موجب فرونشست زمين مي‌شود كه خسارات جبران ناپذيري به همراه دارد.

وي به برخي روش‌هاي غيرعلمي هدايت آب در سطح شهرها اشاره كرد و گفت: بستر برخي رودخانه‌ها را سيمان كرده‌اند كه اين كار مانع نفوذ طبيعي آب به زمين مي‌شود بنابراين نظم طبيعت به هم مي‌خورد زيرا جمع‌آوري آب‌ها و حتي فاضلاب‌هاي بدون ضابطه مشكل آفرين است. بايد خود را با طبيعت يكپارچه كنيم و به طبيعت اجازه دهيم خود را با زندگي ما سازگار كند كه در اهداف توسعه پايدار بر اين موضوع تأكيد شده است.

کد خبر 355911

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha