مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

عباس ثابتی‌راد: ۲کارخانه هاضم و زباله‌سوز هم‌اکنون در شهر تهران فعال هستند که ۹مگاوات ساعت برق تولید می‌کنند.

اما تهران براساس برنامه پنج‌ساله شهرداري تهران و تا سال 97بايد به توليد بيش از 20مگاوات برق با بهره‌گيري از انرژي‌هاي نو و استحصال گاز متان از زباله دست يابد. در‌واقع شهرداري تهران براساس برنامه پنج‌ساله قرار است برق بيش از 9هزار خانوار تهراني را از محل سوزاندن و استحصال گاز متان از زباله تأمين كند.

  • توجه جهاني به انرژي پاك

سال گذشته سال رشد چشمگير توليد انرژي‌هاي نو بود. سالي كه تمام كشورهاي جهان با استفاده از منابع تجديد‌پذير انرژي شامل باد، خورشيد، آب و پسماند توانستند به ظرفيت توليد برق خود بيش از 59درصد بيفزايند. براساس گزارش بانك جهاني بيش از 27/7درصد ظرفيت نصب شده توليد برق دنيا را تجديدپذيرها به‌عهده داشتند كه از اين ميزان توانستند 22/8درصد از برق كل جهان را تأمين كنند. براساس برنامه توسعه انرژي‌هاي نو در شهرداري تهران قرار است تا سال 97برق بيش از نيم ميليون خانوار شهري تهران از منابع تجديد‌پذير و به‌ويژه پسماند و زباله تأمين شود؛ اگرچه دست يافتن به چنين هدفي گام بزرگي براي شهر تهران محسوب مي‌شود و اين اقدام مديريت شهري در برابر اقدامات صورت گرفته در ساير شهرهاي بزرگ جهان، اتفاقي شايسته و مناسب و به روز تلقي مي‌شود. براساس گزارش بانك جهاني كل سرمايه‌گذاري صورت گرفته براي استحصال انرژي از منابع تجديد‌پذير در سال 2004تنها 45ميليارد دلار بود اما اين رقم 10سال بعد 6برابر شد و به رقم 232ميليارد دلار رسيد.

در سال 2014ميزان سرمايه‌گذاري براي توليد انرژي از منابع تجديد‌پذير افزايش قابل توجهي يافت و به 270ميليارد دلار رسيد. سال 2014كشورهاي جهان با استفاده از منابع زيست توده (پسماند) توانستند بيش از 433تراوات ساعت برق توليد كنند. به‌عبارت ديگر سهم ايران و تهران در توليد برق از پسماند نيز در آن لحاظ شده‌است. در واقع شهر تهران با توليد برق از پسماند به ميزان 18مگاوات ساعت برق سهمي بزرگ در توليد انرژي طي سال گذشته داشته است.

  • ظرفيت 80مگاواتي زباله‌هاي تهران

براساس مطالعات صورت گرفته زباله‌هاي توليدي شهروندان تهراني قابليت توليد بيش از 80مگاوات ساعت برق را دارد؛ يعني نزديك به نيم ميليون از خانوارهاي تهراني مي‌توانند از محل زباله‌هاي شهري تهران، برقشان را تأمين كنند. مديرعامل سازمان پسماند شهرداري تهران با اعلام اين مطلب گفت كه وضعيت توليد زباله در شهر تهران و نحوه مشاركت مردم در طرح تفكيك پسماند، به‌گونه‌اي فزاينده در سال‌هاي گذشته افزايش يافته‌است. باوجود اينكه هم‌اكنون سازمان پسماند وضعيت خوبي براي پردازش زباله‌هاي توليدي تهران دارد و همه زباله‌هاي شهر را پردازش مي‌كند، اما حفظ محيط‌زيست و همچنين سرمايه‌هاي ملي ايجاب مي‌كند كه ما به سمت استفاده از فناوري‌هاي روزآمد برويم.

حسين جعفري با اشاره به اينكه براي دستيابي به چنين هدفي، يك مشاور بين‌المللي براي فعاليت در اين بخش دعوت به‌كار شد، افزود: خوشبختانه با توجه به مطالعات مشاور و همچنين بررسي شهرداري تهران، اين ظرفيت براي زباله‌سوز مثبت شناخته شد. هم‌اكنون نتيجه اين مطالعات، احداث 2كارخانه زباله‌سوز هر كدام با ظرفيت 1600تن زباله در روز است.

  • تهران پيشتاز شهرهاي كشور

ترازنامه انرژي سال 93ظرفيت اسمي توليد انرژي از بيوگاز را براي سال 92رقمي در حدود 6هزار و 660كيلو وات اعلام كرده است. از اين ظرفيت اسمي در كشور بالغ بر 5هزار و 665كيلو وات ساعت انرژي توليد و وارد شبكه شده‌است. از اين ميزان سهم شهرداري شيراز يك‌مگاوات، سهم شهرداري مشهد 600كيلو وات و سهم شهرداري تهران در استحصال انرژي از پسماند بالغ بر 4مگاوات ساعت برق است. در سال 93ميزان برق توليدي از پسماند افزايش يافته است.

آنگونه كه در ترازنامه انرژي آمده است در سال 93نيروگاه بيوگاز شيراز توانسته است يك‌مگاوات ساعت برق توليد كند. نيروگاه مشهد نيز همان ميزان 600كيلو وات برق را توليد كرده‌است و تهران در توليد انرژي از پسماند رشد قابل توجهي داشته و علاوه بر 4مگاوات برق توليدي از بيوگاز لجن فاضلاب، 1/9مگاوات برق از زباله‌سوز و 3مگاوات نيز از زباله سوز دوم خود انرژي توليد كرده ‌است. در واقع تهران در سال 93براساس گزارش وزارت نيرو، توانسته است بالغ بر 8مگاوات ساعت برق وارد شبكه سراسري برق كند.

  • توليد برق 1300خانوار شهري

هم‌اكنون كارخانه زباله‌سوز واقع در كهريزك 3مگاوات ساعت برق توليد مي‌كند كه به گفته جعفري اين ميزان برق قابليت تأمين انرژي حدود 1300خانوار تهراني را دارد. در بياني ساده برق توليدي زباله‌سوز واقع در كهريزك تهران مي‌تواند 3هزار لامپ 100وات را روشن كند. اما اگر مصارف وسايل الكترونيكي كم باشد به همان نسبت مي‌توانند تعداد خانوار بيشتري تحت پوشش قرار گيرند. به گفته جعفري در اين روش تنها توليد برق از پسماند داراي اهميت نيست بلكه در سوخت نيروگاه زباله سوز مهم اين است كه از سوخت فسيلي استفاده نمي‌شود و اين روش كاملا سازگار با محيط‌زيست است.

کد خبر 355771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha