جمعه ۲۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: ویلم فلور(Willem Floor) در سال ۱۹۴۲ در کشور هلند به دنیا آمد.

او کارشناس انرژی بود  و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه اوترخت هلند و دانشگاه لیدن در رشته‌های اقتصاد توسعه‌یافته و جامعه‌شناسی غیر‌غربی و اسلام‌شناسی در فاصله سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷  انجام داد و زبان‌های فارسی و عربی را آموخت.

در سال ۱۹۷۱ درجه دکترایش را در دانشگاه لیدن گرفت. طی سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳ به عناوین مختلف با وزارت‌خانه توسعه و پیشرفت دانمارک همکاری می‌کرد. طی سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ او به عنوان متخصص انرژی در بانک جهانی مشغول به کار بود.
 او از همان سال‌‌های بعد از دهه هفتاد به تاریخ و فرهنگ ایران، به خصوص دوره صفویه و بعد از آن علاقه‌مند شد و با بهره‌گیری از آرشیو‌های اسناد موجود در برخی از کشورهای  غربی به تالیف آثاری مستند درباره ایران دوره صفویه و بعد از آن دست یازید. 

از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ کارشناس انرژی در بانک جهانی بود. در همین دوره پژوهش‌های زیادی از او در زمینه‌های گوناگون مربوط به تاریخ ایران و خلیج فارس منتشر شد.

برخی از کتاب‌های او به فارسی ترجمه و از سوی ناشرانی چون انتشارات توس به بازار کتاب عرضه شد.

فلور سفرهای چندی نیز به ایران داشت و در برخی سمینارها و کنفرانس‌های تاریخی مرتبط با تحولات تاریخی ایران شرکت کرد که از جمله می‌توان به سمیناری در سال‌های دهه هفتاد که از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران برگزار شد اشاره کرد.

از فلور بیش از ۴۰ کتاب و بالای ۲۵۰ مقاله در زمینه ایران و ایرانشناسی و نیز آثاری در حوزه خاورمیانه  کشورهای عربی منتشر شده است که از جمله مهترین آثار او می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

کشاورزی در ایران دوره قاجار
بهداشت عمومی در ایران دوره قاجار
خلیج فارس: تاریخ سیاسی و اقتصادی پنج شهر بندری از ۱۵۰۰ تا ۱۷۳۰
برآمدن عرب‌های خلیج از ۱۷۴۷ تا ۱۷۹۲
القاب و عناوین در ایران دوره صفوی
سفرها در شمال ایران از ۱۷۷۰ تا ۱۷۷۴
تاریخ نمایش در ایران
تاریخ اجتماعی روابط جنسی در ایران

فلور بعد از بازنشستگی هم اکنون به عنوان پژوهشگر مستقل به فعالیت‌های تحقیقی خود ادامه می‌دهد و در سال ۱۳۹۵ نیز سفری به ایران داشت که در خانه کتاب از شخصیت علمی و پژوهشی او تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 355657

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha