چهارشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۸
۰ نفر

همشهری دو - حجت‌الاسلام دکتر مرتضی جعفرپور: وقتی خداوند متعال انسان را آفرید و مسیر رشد و کمال را برای او برگزید تا او را به جایگاهی که برایش تدارک دیده بود برساند و الگوهایی از جنس مردم برایشان به‌عنوان راهنما فرستاد، دردانه آنها را کامل‌کننده این مسیر هدایت و خاتم همه پیامبران قرار داد و او را خاتم‌النبیین نامید.

پیامبر خوبی‌ها

براي رسيدن به همه بزرگي‌ها، والامقام شدن‌ها و شكوه و عظمتي كه خدا براي بشر مقدر كرده بود، شاه‌بيت همه آموزش‌ها و تعاليمي كه پيامبران به آن اهتمام داشتند، تواضع، پرهيز از خود بزرگ‌بيني و تقوا بود. رسول خدا(ص) نمونه كامل فروتني بودند. ايشان خود در عين برخورداري از مقام والا، عالي‌ترين حد تواضع را داشتند و نمونه كامل و عيني عمل به امر خداوند «وَ اخْفِضْ جَناحَك لِمَنِ اتَّبَعَك مِنَ الْمُؤْمِنين» بودند. اين عبارت، كنايه زيبايي از تواضع، محبت و ملاطفت است؛ همانگونه كه پرندگان هنگامي كه مي‌خواهند نسبت به جوجه‌هاي خود اظهار محبت كنند، آنها را زير بال و پر خود مي‌گيرند، نهايت عاطفه خود را به نمايش مي‌گذارند، آنها را در مقابل حوادث و دشمنان حفظ مي‌كنند و از پراكندگي نگه مي‌دارند، پيامبر هم نسبت به مومنين چنين حالتي دارند.

تواضع، راز رفعت و محبوبيت است؛ رسول گرامي اسلام(ص) مي‌فرمايند: تواضع و فروتني وسيله سربلندي و سرافرازي است. تواضع كنيد تا خداي متعال مقام شما را بلند گرداند.

يكي از گرفتاري‌هاي جامعه امروز ما، چه در مناسبات اداري و اجتماعي و چه در جمع‌هاي دوستانه و خانوادگي، دورشدن از اين منش و روش پيامبر خوبي‌هاست. وقتي مدام از بقيه طلبكار باشيم، همه را بدهكار به‌خود بدانيم و همه جور توقعي از ديگران داشته باشيم و همه را مقصر ببينيم، جايي براي لطف و محبت و گذشت باقي نمي‌ماند و روزبه‌روز دل‌هايمان از يكديگر دورتر خواهد شد.

اما اگر رفتار و منش پيامبر را سرلوحه قرار دهيم، خود را كمتر از آن بدانيم كه ديگران وظيفه‌اي نسبت به ما داشته باشند و برعكس، براي خدمت به آنها و رفع نياز‌هاي آنها تلاش كنيم و تمام همت خود را به‌كار گيريم، دل‌ها به يكديگر انس خواهد گرفت، بزه‌ها كمتر خواهد شد، سوء رفتارها جاي خود را به درستكاري خواهد داد و ان‌شاءا... لياقت پيدا خواهيم كرد تا خداوند ميراث ارزشمندي را كه براي صالحان وعده داده است، روزي‌مان كند.

چه زيباست در اين ايامي كه به نام حضرت، متبرك شده، وجودمان، رفتار و اعمالمان را به سنت پيامبر زينت كنيم و با اين كار شكر اين نعمت بزرگ را به‌جاي آوريم.

کد خبر 355538

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha