یکشنبه ۱۳ آبان ۱۳۸۶ - ۰۴:۴۶
۰ نفر

فریده روستا: هر فصلی که آغاز می‌شود، میوه‌های مخصوص خود را به همراه می‌آورد.

آش

 انار هم یکی از میوه‌های خوشمزه پاییزی است که از آن نه تنها به صورت خام بلکه در پخت غذاهای مختلف به عنوان چاشنی استفاده می‌شود.

طعم ترش و شیرین انار، غذا را بسیار لذیذ می‌کند. یکی از این غذاها آش انار است.

  مواد مورد نیاز:

- 750 گرم سبزی آش شامل تره، جعفری، گشنیز و نعنا، برگ چغندر یا اسفناج
- یک پیمانه یا 200 گرم برنج
- یک پیمانه عدس
- یک پیمانه لوبیا قرمز
- 500 گرم گوشت چرخ‌کرده
- 3 عدد پیاز متوسط
- 2 پیمانه آب گوشت یا مرغ
- یک لیتر آب انار یا نصف پیمانه رب انار
- 2 قاشق سوپ‌خوری پودر نعنا خشک
- 4 قاشق سوپ‌خوری روغن مایع مخصوص سرخ‌کردن

  طرز تهیه:

1 - پس از پاک کردن، شستن و خرد کردن سبزی، همیشه اولین مرحله در پخت انواع آش، خیساندن حبوبات است.

نکته قابل توجه این است که باتوجه به اینکه زمان خیساندن هرکدام از حبوبات به لحاظ پخت متفاوت است، آنها را به صورت جداگانه و در زمان‌های مناسب خیس کنید؛ به عنوان مثال در این آش، لوبیا نسبت به عدس مدت‌زمان بیشتری برای خیساندن نیاز دارد (برای خیساندن عدس معمولا یک ساعت کافی است ولی برای لوبیا حداقل 3 ساعت زمان لازم است) علاوه بر حبوبات، برنج را هم در ظرفی جداگانه خیس کنید.

2 – بعد از انجام مراحل اولیه، 2 عدد از پیازها را به صورت خلالی خرد کرده و سپس داخل قابلمه بزرگ حاوی مقداری روغن تفت دهید تا طلایی‌رنگ شود.

در کاسه دیگری مقداری روغن بریزید و روی شعله اجاق‌گاز قرار دهید. پس از اینکه روغن داغ شد، 2 قاشق پودر نعنا در آن بریزید و پس از چندبار هم‌زدن آن را از روی اجاق بردارید. مراقب باشید نعنا سیاه نشود. مقداری از نعناداغ و پیازداغ را برای تزئین روی آش کنار بگذارید.

3 – آب مرغ یا گوشت را همراه لوبیا به پیازداغ اضافه کرده و روی اجاق‌گاز بگذارید تا لوبیا بپزد. سپس برنج و عدس را به آن اضافه کرده و دوباره روی اجاق‌گاز قرار دهید تا بجوشد.

در این هنگام، مقداری نمک به مخلوط افزوده و زیر شعله را کم کنید و در ظرف را بگذارید تا مواد کم‌کم بپزد. در طول این مدت، مرتب مواد آش را هم بزنید تا ته نگیرد (درصورت نیاز می‌توانید مقداری آب جوشیده نیز به آن اضافه کنید و بگذارید حبوبات کاملا بپزد).

4 – پس از اینکه از پخته‌شدن حبوبات مطمئن شدید، نوبت اضافه‌کردن سبزی خردشده آش است. پس از اضافه‌کردن سبزی، دوباره در قابلمه را بگذارید و صبر کنید که سبزی هم خوب بپزد و آش کاملا جا بیفتد.

5 – از طرف دیگر گوشت چرخ‌کرده را در کاسه‌ای بریزید و یک عدد پیاز باقیمانده را داخل آن رنده کنید و کمی نمک و فلفل به آن بیفزایید.

پس از اینکه گوشت را خوب با دست ورز دادید، آن را به صورت کوفته‌های ریز درآورید و داخل آش بریزید تا بپزد.

نکته: شما می‌توانید کوفته‌ریزه‌ها را پیش از ریختن در آش ابتدا در روغن تفت داده و سپس به آش اضافه کنید.

6 – بعد از پخته‌شدن کوفته‌ها، آب انار را به آش اضافه کنید. سپس درجه اجاق‌گاز را زیادتر کنید تا آب انار در آش به جوش بیاید. پس از آن حرارت را کم کنید تا آش جا بیفتد.

نکته: اگر ذائقه شما با طعم ترشی بیشتر سازگار است، می‌توانید رب انار را در کمی آب جوش حل کرده و به آش اضافه کنید. به این ترتیب، آش تیره‌تر خواهد شد.

 البته شما می‌توانید به‌طور کلی در پخت این آش به جای آب انار از رب انار استفاده کنید ولی در فصل پاییز، استفاده از آب انار تازه، آش را خوشمزه‌تر می‌کند.

روشی دیگر: بعضی افراد در پخت آش انار به جای عدس و لوبیا قرمز از لپه استفاده می‌کنند و در پایان کمی گلپر نیز به آن اضافه می‌کنند (برای این میزان برنج و سبزی آش، یک دوم پیمانه لپه و یک تا 2 قاشق سوپ‌خوری گلپر نیاز است).

کد خبر 35549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز