اختلاف بر سر راه‌اندازی فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث غلبه حاشیه بر متن در نشست سالانه اتاق اصناف ایران آن‌هم در حضور معاون اول رئیس‌جمهور شد تا اسحاق جهانگیری در واکنش به این حاشیه‌ها بگوید: این موضوع ربطی به بنده ندارد و باید در مسائل داخلی و صنفی و در تعامل با وزارت صنعت به جمع‌بندی رسید و نیاز به پرخاشگری و بداخلاقی نیست.

جهانگيري در دفاع از راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گفت: كسي كه فروشگاه زنجيره‌اي در كشور داير مي‌كند مانند شما يك صنف است، اما اگر به اين نتيجه رسيده شود كه توسعه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي به مصلحت كشور نيست با آن برخورد مي‌شود. وي تأكيد كرد: اين مشكلات قابل حل است اما براي دولت منافع ملت مورد اهميت است و توليد‌كننده داخلي حق ندارد هر كالاي بنجلي را به‌عنوان توليد داخل بفروشد.


به گزارش تسنيم، در خلال صحبت‌هاي معاون اول رئيس‌جمهور يكي از فعالان صنفي مخالف راه‌اندازي فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي گفت: توسعه لجام‌گسيخته فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي در كشور باعث شده كه واحدهاي صنفي نتوانند به درستي به فعاليت‌هاي خود ادامه دهند.

علي فاضلي رئيس اتاق اصناف ايران در اين نشست اظهار كرد: نظر اصناف اين نيست كه فروشگاه‌هاي بزرگ گسترش پيدا نكنند بلكه معتقديم چنين فروشگاه‌هايي بايد در شهرهايي ايجاد شوند كه ظرفيت ايجاد آنها وجود داشته باشد. اما محمد رضا نعمت‌زاده در واكنش به اين شرط اصنافي‌ها اظهار كرد: فقط 5درصد از بخش توزيع توسط فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي انجام مي‌شود، درحالي‌كه اين رقم در كشورهاي صنعتي ۷۰ درصد است.

معاون اول رئيس‌جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ورود اصناف به موضوع برخورد با قاچاق كالا اظهار كرد: جلوگيري از ورود تعزيرات حكومتي به موضوع برخورد با قاچاق كالا به‌دليل دستور مستقيم رئيس‌جمهور به بنده بود تا باعث برهم زدن آرامش اصناف در كشور نشويم اما شما (اصناف) بايد با موضوع قاچاق كالا مبارزه كنيد.وي در عين حال افزود: براي مبارزه با قاچاق كالا بايد از گلوگاه‌ها اقدام شود و مي‌توان با سيستم‌هاي تعرفه‌اي از ورود كالاي قاچاق جلوگيري به عمل آورد.

  • كاهش تعرفه واردات پوشاك

وزير صنعت، معدن و تجارت هم در اين نشست اظهار كرد: با تمركز خريد، نگهداري و انبارداري در فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي، هزينه‌ها پايين خواهد آمد. ما هيچ محدوديتي براي واردات كالا نداريم به جز مواردي كه قانون مانع آن شده است. يكي از محدوديت‌هاي واردات كالا تعرفه است. در جا‌هايي كه احساس كرده‌ايم تعرفه مانع ورود كالا بوده آن را تغيير داده‌ايم.وي درباره تعديل تعرفه‌ واردات پوشاك توضيح داد: براي تعديل تعرفه واردات پوشاك اقداماتي انجام داده‌ايم. تعرفه واردات پوشاك هم‌اكنون از ۷۵ درصد به ۵۵ درصد كاهش يافته است و اعتقاد داريم كه اين رقم بايد بيش از اين پايين‌ بيايد.

کد خبر 355093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha