جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نماز جمعه ۱۹ آذر در تهران به امامت آیت‌الله سید احمد خاتمی اقامه شد.

خاتمی سید احمد

به گزارش ایسنا، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با بیان اینکه دروغ انواع مختلفی دارد و اینکه وقتی در گوشه‌ای از یک قوه فسادی اتفاق می‌افتد، آن فساد به کل قوه و نهاد نسبت داده می‌شود دروغ غیرصریح گفته شده است، خاطرنشان کرد: این یک بزرگنمایی و دروغ غیرصریح بوده و حرام است.

وی ادامه داد: کوچکنمایی هم دروغ محسوب می‌شود. اینکه حقوق‌های نجومی اتفاق افتاده و رهبر انقلاب اسلامی و متدین را متاثر کرده است ولی کوچک نمایی می‌شود هم یک دروغ محسوب می‌شود حالا مصاحبه کنیم و بگوییم قانونی بوده، ولی عدالت و انصاف کجا رفته است؟

خاتمی خاطرنشان کرد: کسی که حقوق ده‌ها میلیونی گرفته است واقعاً نمی‌داند چند درصد مردم ما زیر خط فقر هستند؟ واقعا این لقمه از گلویش پایین می‌رود؟

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به پیشروی‌ها در حلب خاطرنشان کرد: نزدیک است که کمر دشمنان اسلام در حلب شکسته شود. غرب روی حلب و موصل شرط بسته بود. این در حالی است که پیروزی در این منطقه نزدیک است و من پیروزی‌های به دست آمده تا این مرحله را تبریک می‌گویم.

وی در بخش دیگری از خطبه این هفته نماز جمعه به تصویب طرح تمدید 10 ساله قانون تحریم‌ها علیه ایران در سنا و کنگره آمریکا اشاره کرد و گفت: رهبری فرمودند قطعا نقض برجام بوده است و واکنش قاطعی خواهیم داشت. امیدواریم اوباما وقتی دوشنبه تصمیم می‌گیرد مراقب باشد که در دام صهیونیست‌ها گرفتار نشود و مصوبه را امضا نکند. امضا کردن همانا و روسیاهی ازل و ابد هم برای او همانا.

وی ادامه داد: این وحدت خوبی است که در کشور به وجود آمد. اینکه رهبری تاکید کردند که تمدید تحریم‌ها نقض برجام است و واکنش قطعی خواهد داشت. همه مسوولین هم بر همین موضوع تاکید کردند. این وحدت حول محور ولایت ایجاد شده است و نباید با گفته‌های مقام معظم رهبری گزینشی برخورد کرد.

خاتمی با بیان اینکه مقام معظم رهبری درخصوص برجام هم موافقت‌هایی داشتند و هم برخی مواقع مطالبی را متذکر شدند، گفت: رهبری فرمودند برخی جاها از خطوط قرمز خارج شدیم، آقایان گفتند مجبور بودیم. حرف من این است که نمی‌شود بخشی از رهنمودهای رهبری را اجرا کرد و بخشی را انجام نداد.

وی خاطرنشان کرد: دنیای استکبار قابل اعتماد نیست و خوی تجاوزگری در کفار وجود دارد و نمی‌شود به عهد و پیمان آنها اعتماد کرد. تجربه نشان داده است که مستکبران اهل اخلاق، منطق و مذاکره نیستند و جواب زور را باید با زور داد و جواب کلوخ‌انداز را با سنگ.

خاتمی با بیان اینکه ما تا امروز ندیدیم سیاست لبخند و خوش و بش جواب دهد، افزود: در این کشور سیاست مقاومت جواب داده است. مردم با شعار مرگ با شاه به صحنه آمده و ایستادند تا در 22 بهمن 57 که انقلاب پیروز شد.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که بیش از هر زمان دیگر نیاز به ایستادگی و مقاومت داریم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه در یک سال و نیم گذشته افرادی که این روزها را می‌دیدند و دغدغه داشتند را افراطی و تندرو خواندند، گفت: حالا که دیدید دغدغه آنها بیجا نبوده است دیگر این رفتار را تکرار نکنید. آنها این روزها را می‌دیدند ولی شما به آنها افراطی و تندرو گفتید. تمام امید ما به خداوند باشد و تمام نگاه ما به درون. دیدید که نگاه به بیرون جواب نداد.

خاتمی همچنین در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96 خاطرنشان کرد: انتخابات در کشور ماجشن سیاسی است چراکه سال‌ها مردم ما از حضور در اداره امور بی‌نصیب بوده‌اند. شکر این نعمت این طور انجام می‌شود که بداخلاقی نداشته باشیم.

وی ادامه داد: بداخلاقی نداشتن یعنی تنگ‌نظری نکردن در جامعه و اینکه سخنرانی‌ها را بهم نزنیم و به مخالفان و موافقان خودمان اجازه صحبت بدهیم.

خاتمی با تاکید بر اینکه در جامعه آزاد تریبون گرفتن معنا ندارد، گفت: نباید از آزادی بیان سوءاستفاده شود. برخی مواقع تا فضا را باز می‌بینند شعارهای هنجارشکنانه سر می‌دهند. در برخی از جلسات دانشجویی این اتفاق افتاده است دلیلی ندارد به هم توهین کنیم و به بهانه حمایت از مظلوم نباید به نظام ظلم کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران با تاکید بر اینکه از روسای سه قوه انتظار می‌رود معلم اخلاق باشند، گفت: معنا ندارد دعواها رسانه‌ای شود. مگر شما جلسات خصوصی ندارید که دعواهایتان را در آنجا مطرح کنید؟ آغازگر دعوا مستحق توبیخ بیشتری است.

وی ادامه داد: به بهانه انتخابات قوای نظام نباید تضعیف شوند چه قوه مجریه، چه مقننه و چه قضاییه. امروز کوپن به تخریب قوه قضاییه رسیده و در سایت‌ها شاهد تخریب این قوه هستیم و من به قوه قضاییه می‌گویم هر کس که خربزه می‌خرد پای لرزه آن می‌نشیند. شما مقابل فتنه‌گران ایستادید و در مورد حقوق‌های نجومی وارد شدید و این هزینه‌ای است که باید بپردازید. شما باید بایستید که ایستاده‌اید.

خاتمی در پایان با اشاره به سخنان نخست‌وزیر انگلستان در سی‌وهفتمین نشست شورای همکاری خلیج فارس گفت: صحبت‌های او در رابطه با اینکه ایران خطر است حرف‌هایی بسیار کهنه بود. انگلیس سیاه‌ترین پرونده را دارد و خروجی این حرف‌ها تنها مرگ بر انگلیس است. هرجا پای استعمار و تفرقه است ردپای انگلیس در آنجا دیده می‌شود. انگلستان در سخت‌ترین وضع خود قرار دارد. آنها بی‌آبرو هستند و بی‌آبروتر خواهند شد.

کد خبر 354923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha